Vélhetően a szóbeszédek hatására (is) igencsak megélénkült a használt személyautók importja az utóbbi hónapokban. Elterjedt ugyanis a hír, hogy július elsejétől a korábbinál jóval szigorúbb lesz a közlekedési hatósági vizsgálat. A kereskedők januárban 1300 használt autót hoztak be, a magánszemélyek valamivel több mint 700-at. Ezzel szemben májusra, júniusra 2200, illetve 1300 fölé ugrott a külföldről származó gépkocsik száma. A rémhír nem bizonyult igaznak, s ez máris tükröződik a vámstatisztikákban.
Egyébként más okok miatt is növekvő tendenciát mutat a használt személyautók importja. Mint azt Fekete Attila, a gépjárművek vámkezelésére szakosodott vámhivatal parancsnokhelyettese lapunknak elmondta: észrevehetően érezteti hatását, hogy a fontosabb szabadkereskedelmi partnereinktől származó ipari termékek vámját január elsejétől eltörölték. Azaz ha valaki hitelt érdemlően bizonyítja külföldről hozott kocsija megfelelő eredetét, nem kell utána vámot fizetnie.
Természetesen nem mentesülnek az importőrök az egyéb terhek, így a fogyasztási adó, a környezetvédelmi termékdíj, az általános fogyasztási adó megfizetése alól. Az importőröket még az is ösztönzi, hogy januártól megszűnt az engedélykötelezettség. Ugyancsak növeli a használt autók behozatala iránti kedvet, hogy tavaly év eleje óta feloldották a négyéves korhatárt, így elhárult az akadály a korosabb -- ám megfelelő műszaki, környezetvédelmi állapotú -- személygépkocsik importja elől.
Ez utóbbi könnyítés egyébként nem tett jót a hazai személygépkocsi-állomány korösszetételének. A tapasztalatok szerint ugyanis többnyire 8-10 éves autókat hoznak be külföldről -- mondta Fekete Attila. Igaz, ezek jó állapotúak, hiszen "átmennek" a közlekedési felügyeleti vizsgán, különben nem is kerülhetnének a vámosok elé.
Információink szerint nem abszurd a feltételezés, hogy akár egy tizenkét éves személyautó is gond nélkül átmegy a szigorú vizsgákon. Például a Fordok közül a nyolcvanas évek vége felé készült Fiestákat, az Escortokat, a Mondeókat a mai követelményeket is kielégítő normák szerint szerelték. A régi FIAT-ok közül az Uno és a Tipo felel meg a korszerű szabványoknak, s ebbe a körbe tartoznak a régebbi Opel Astrák is.
Egyáltalán nem javul a kereskedői morál -- mondta a vámszakember --, szinte az összes behozott jármű számlája alacsonyabb értéket mutat a ténylegesnél, így gyakorlatilag minden esetben vámértékvizsgálatot kell elrendelni. Az idén eddig 83 büntetőfeljelentést tettek valótlan számla miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.