A Nemzeti Autópálya Rt. a CIB Közép-európai Nemzetközi Bank Rt., a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt., valamint az OTP Bank Rt. által alkotott főszervezői konzorcium részére 180 milliárd forint főösszegű hitel szervezésére adott megbízást. A pénzt a hazai gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére használják föl. Mivel a Nemzeti Autópálya Rt. a Magyar Fejlesztési Bank Rt. leányvállalata, ezért a hitelre a bank vállal garanciát, illetve biztosítékként a magyar állam készfizetői kezességvállalása áll az ügylet mögött -- mondta a Világgazdaságnak Tarnóczi László, az MFB szóvivője. Az OTP tájékoztatása szerint a 180 milliárd összegű hitel kétharmadát forintban, egyharmad részét pedig valutában folyósítják.
A hitelnyújtáshoz elsősorban magyarországi pénzintézetek forrásait vonják be. A kormány, mint emlékezetes, múlt heti mezőkövesdi ülésén döntött az eredetileg tíz évre tervezett gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztési program kibővítéséről. Az eredeti elképzelések szerint 600 milliárd forintért mintegy 700 kilométernyi sztráda, illetve autóút, több fontos híd épült volna meg. A módosított -- 15 éves időhorizontba helyezett -- tervek már 1400 kilométer új autópályával kalkulálnak, illetve 200 kilométernyi meglévő út autóúttá alakításával. A program része az M7-es Budapest--Székesfehérvár közötti szakaszán, a bal pályán a 3. sáv megépítése, illetve az országhatár és Zamárdi közti rész kétszer két sávos kiépítése. Elkészül az M0-s körgyűrű északi része, a Duna-híd és a csatlakozó utak, azaz a 2-es és a 11-es főút közötti szakasz. A feladatterv kidolgozására Fónagy János közlekedési miniszter kapott megbízást, a kormány novemberben dönt ez ügyben.
A most bejelentett 180 milliárd forintos hitel csak egyik forrása a nagyszabású programnak. Korábban már többször fölvetődött, hogy lesz hazai kötvénykibocsátás -- ennek részletei azonban ma még nem világosak, így még nem kapható válasz azokra a kérdésekre, hogy intézményi, avagy kis(magán)befektetőket céloznak-e meg, mikor és mennyi tőkét, milyen feltételekkel kívánnak bevonni.