BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Brüsszel a túlkönyvelés ellen

Ötszörösére emelné a légitársaságok által fizetendő büntetés felső határát a járattúlkönyvelés egyre gyakoribb eseteiben az Európai Bizottság. Brüsszel azt is javasolja, hogy az európai légitársaságok is vegyék át amerikai társaik aukciós rendszerét: eszerint túlkönyvelés esetén addig kell emelni a kompenzációs ajánlatokat, amíg kellő számú utas fogadja el, hogy későbbi géppel repüljön.

Az USA-ban működő rendszer keretében minden utasnak kártérítés jár, aki túlkönyvelés miatt marad le egy-egy gépről. A kompenzáció felső határa 400 dollár lehet az aukciós rendszer keretében. Nem kötelesek viszont fizetni a légitársaságok a késések és a járattörlések miatt.
Ez a rendszer azt eredményezte, hogy csupán az utasok 0,1 ezreléke maradt le önszántán kívül túlkönyvelés miatt valamelyik járatról az USA-ban. Ezzel szemben az EU-ban 1,1 ezrelék ez az arány, azaz tavaly negyedmillió utas maradt hoppon -- a Bloomberg beszámolója szerint egy ízben maga Francois Lamoureaux, az Európai Bizottság közlekedési főigazgatóságának vezetője is, ráadásul éppen akkor, amikor a légitársaságok utasainak jogairól szeretett volna eszmét cserélni Stockholmban svéd kollégáival.
A bizottság szerint minden második lemaradás oka a túlkönyvelés. Ezért szeretnék meghonosítani az aukciók rendszerét Európában is (azt jelenleg csupán néhány légitársaság alkalmazza az öreg kontinensen). Egyúttal ötszörösére emelnék a jelenlegi 300 eurós kártérítési plafont, s kiterjesztenék a kompenzációk rendszerét a járattörlések esetére is.
A légitársaságok természetesen nem lelkesednek a tervekért. "Kétségtelenül emelni kellene a szinteket, de ésszerű módon" -- idézi a Bloomberg az ágazat egyik vezető európai cégének igazgatóját. A probléma lényege ugyanis abban rejlik, hogy az éles verseny miatt a légitársaságok kénytelenek minden járatra nagyjából 10 százalékkal több utas jegyvételét elfogadni, mint ahányan felférnek. A tapasztalatok szerint ugyanis sokan a megvásárolt jegy birtokában sem indulnak útnak, s ha csak 100 százalékra könyvelnék a cégek a járatokat, sokkal gyakrabban maradnának szabad helyek (s keleztkezne ezen keresztül bevételkiesés), mint manapság.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.