Az USA-ban működő rendszer keretében minden utasnak kártérítés jár, aki túlkönyvelés miatt marad le egy-egy gépről. A kompenzáció felső határa 400 dollár lehet az aukciós rendszer keretében. Nem kötelesek viszont fizetni a légitársaságok a késések és a járattörlések miatt.
Ez a rendszer azt eredményezte, hogy csupán az utasok 0,1 ezreléke maradt le önszántán kívül túlkönyvelés miatt valamelyik járatról az USA-ban. Ezzel szemben az EU-ban 1,1 ezrelék ez az arány, azaz tavaly negyedmillió utas maradt hoppon -- a Bloomberg beszámolója szerint egy ízben maga Francois Lamoureaux, az Európai Bizottság közlekedési főigazgatóságának vezetője is, ráadásul éppen akkor, amikor a légitársaságok utasainak jogairól szeretett volna eszmét cserélni Stockholmban svéd kollégáival.
A bizottság szerint minden második lemaradás oka a túlkönyvelés. Ezért szeretnék meghonosítani az aukciók rendszerét Európában is (azt jelenleg csupán néhány légitársaság alkalmazza az öreg kontinensen). Egyúttal ötszörösére emelnék a jelenlegi 300 eurós kártérítési plafont, s kiterjesztenék a kompenzációk rendszerét a járattörlések esetére is.
A légitársaságok természetesen nem lelkesednek a tervekért. "Kétségtelenül emelni kellene a szinteket, de ésszerű módon" -- idézi a Bloomberg az ágazat egyik vezető európai cégének igazgatóját. A probléma lényege ugyanis abban rejlik, hogy az éles verseny miatt a légitársaságok kénytelenek minden járatra nagyjából 10 százalékkal több utas jegyvételét elfogadni, mint ahányan felférnek. A tapasztalatok szerint ugyanis sokan a megvásárolt jegy birtokában sem indulnak útnak, s ha csak 100 százalékra könyvelnék a cégek a járatokat, sokkal gyakrabban maradnának szabad helyek (s keleztkezne ezen keresztül bevételkiesés), mint manapság.