Lengyelországban a kormány épp a múlt hónapban kényszerült bejelenteni, hogy 2015-ig szóló tervében az eredeti 2300 kilométernyi autópálya építése helyett már csak 1572 kikométerrel számol a forráshiány miatt. A program így is 10 milliárd eurós költségvetéssel kalkulál, melynek 80 százaléka közpénzekből származna -- jelentette a PAP lengyel hírügynökség.
A lengyel törvényhozás 1994-ben alkotott törvényt a magánerős autópálya-építés ösztönzése érdekében, a bankok azonban túl kockázatosnak találták a csekélyebb forgalmú szakaszok finanszírozását, így aztán egyetlen kapavágás sem történt ebben a konstrukcióban. A korábbi séma kudarcából okulva tavaly szeptemberben módosították a törvényt, a közösségi és a magánszektor együttműködésére alapozó finanszírozás lehetőségének megteremtésével. A partnerségi program a költségek 50 százalékát az Európai Unió megfelelő forrásaiból várja, egyharmad részt vállalna magára a lengyel kormány, a maradékot pedig magánbefektetők állnák -- ismerteti a tervet a Warsaw Business Journal. A kormány egy Nemzeti Autópálya Alapot is létrehozott, a költségvetésből, a benzin fogyasztási adójából, privatizációs bevételekből és kötvénykibocsátásból teremtve forrásokat, ám ez is kevésnek bizonyulhat az építkezések felgyorsításához. A kritikusok szerint a közlekedési minisztérium bürökráciája nagyon lassan dolgozik, és nem biztosított a külföldi hitelek és egyéb források hatékony felhasználása sem. Nem tökéletes az együttműködés az autópálya-építésért felelős ügynökség és a közutakat felügyelő minisztériumi főigazgatóság között sem. Szakértők arra is felhívják a figyelmet, hogy az uniós forrásokat nem lehet "készpénznek venni".
Ennek ellenére a közelmúltban mintha felgyorsultak volna az események autópályaügyben. Júliusban egy 149 km-es szakasz építéséhez fogott hozzá egy svéd--osztrák társulás, míg jövő nyáron egy hasonló hosszúságú út építésébe vághat egy lengyel vállalat. Jövőre három koncessziós pályázat kiírását tervezik az illetékesek.
Lengyelországban csupán a Krakkó és Katowice közötti 60,9 kilométeres szakaszon kell útdíjat fizetniük az autósoknak. A szakaszt egy magánvállalkozásnak adták át működtetésre, koncessziós szerződéssel.
Csehországban a kabinet a választások közeledtével döntött úgy, hogy sajátos módon gyorsítja fel a pénzhiány miatt döcögő autópályaprogramot. A kabinet egy izraeli kivitelezőt kért fel, hogy egy, a Közel-Keleten és Ausztráliában kipróbált finanszírozási séma szerint építse meg az ország számára létfontosságú kelet--nyugati irányú, négysávos autópályát -- írja a Business Central Europe. Az 1,3 milliárd dolláros beruházás költségeiből 300-400 milliót saját forrásból, a maradékot bankhitelből fedezné a cég, a cseh állam pedig egyelőre meghatározatlan ideig -- mintegy 25-30 évig -- részletekben fizetne a működtető-kivitelezőnek. A szerződés -- melyet 2002 januárjában írnának alá -- lejárta után a pálya állami tulajdonba kerülne. A megállapodás tető alá hozása érdekében a parlament az utakról szóló törvényt is módosította a közelmúltban.
Jaromir Schling közlekedési miniszter védelmébe vette a tervet a pályáztatás hiányát kritizálókkal szemben. Mint mondta, az eljárás gyorsabb, olcsóbb és kevésbé bonyolult. A beruházásnak a jövőben mindenképpen átláthatóbbá kell válnia, mert a kormányzat abban reménykedik, hogy az Európai Beruházási Banktól (EIB) is kaphat hiteleket későbbi kifizetéseihez.
Csehország matricás rendszerben gyűjti az útdíjakat az autósoktól. Az idén ebből 1,6-1,7 milliárd korona (11,7-12,4 milliárd forint) bevételre számít a pénzügyminisztérium.
Szlovákia is európai források bevonására törekszik autópálya-építési tervei megvalósításához. Májusban Brigita Schmögnerová pénzügyminiszter 34 millió eurós hitelmegállapodást írt alá az EIB-bel két új, négysávos szakasz építéséhez. A szlovák kormány összesen 67 milliárd korona (386 milliárd forint) felhasználsát tervezi a 2006-ig tartó időszakban az autópálya-hálózat 65 kilométerrel történő meghosszabbításához. A pénzből további 80 kilométernyi osztott pályás főútvonal és 20 kilométernyi bekötőút építésére is jutna. A kötvénykibocsátások és az EIB-hitelek mellett Szlovákia évi 500 millió koronára (2,88 milliárd forint) számít az EU előcsatlakozási alapjából, az ISPA-ból is.
Szlovéniában is ciklikusság figyelhető meg az autópálya-építésben. A nagy nekibuzdulásokat a forráshiány miatti kényszerpihenők szakították meg az utóbbi években. Az idén -- a kormány tervei szerint -- összesen 341 millió eurót fordítanak új szakaszok építésére, 130 milliót a benzin adójából, 97 milliót az útdíjakból, a maradékot különböző kölcsönökből és egyéb forrásokból. Ezáltal 6,32 kilométer autópályát, 8,1 kilométer főutat és 0,9 kilométer bekötőutat adhatnak át a forgalomnak. Emellett folytatódhat mintegy 10,7 kilométer autópálya és 89 kilométer főútvonal építése. A kormány a szlovén autópálya-társaság élére is új, háromtagú igazgatóságot nevezett ki, feladatuk az új fejlesztési program kidolgozása.
Romániának közel 7 milliárd dollárra lenne szüksége a következő 12 évben legfontosabb útvonalainak felújításához -- becsli a nemzeti útrehabilitációs stratégia. A finanszírozásból összességében milliárdos nagyságrendben részesedne az EIB, de jelentős hiteleket nyújtana a Világbank és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) is. A 6741 kilométernyi utat érintő felújítás költségeinek fedezésében PHARE- és az ISPA-programokkal is számol a román kormány. Az autópályában nem bővelkedő országban a közelmúltban kezdtek hozzá a 225 km-esre tervezett Bukarest--Konstanca közötti szakasznak a fővárostól Cernavodáig tartó, 151 kilométeres részének építéséhez. A Rompres értesülése szerint síkvidéken 6, hegyvidéken 10-15 millió dollárba (1,694 milliárd, illetve 2,823-4,234 milliárd forint) kerülhet egy kilométernyi autópálya megépítése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.