BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Körön kívül az újságpapír

Jövőre és azt követően sem terheli termékdíj az újságpapírokat -- értesült a Világgazdaság. A szaktárca ugyanis elállt attól a tervétől, hogy bevonja ebbe a körbe az információhordozó papírokat. Jelentős változást hozhat ugyanakkor, hogy a gyártók helyett a felhasználókat terhelné a termékdíj.

A szaktárca elállt attól a korábbi szándékától, hogy bevonja a termékdíjasok körébe az információhordozó papírokat. Az utolsó változat szerint jövőre kilónként 6,2 forint lett volna a díj. Ez a terv a szakma ellenállása miatt hiúsult meg -- tudta meg lapunk. Az Európai Unió e témában készülő direktíváját az érintettek oly módon próbálják "kivédeni", hogy jelentős szerepet vállalnak a kibocsátott információhordozók (melyek nagy része sajtótermék) meghatározott százalékának begyűjtésében, illetve hasznosításában.
A Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) mindvégig következetesen ellenezte az információhordozó papírok termékdíjas körbe vonását. Ez a sajtótermékekre évente 750-800 millió forintos terhet rótt volna. A szakminisztérium végül is elfogadta az egyesület érvelését, mely szerint az intézkedésnek inflációgerjesztő hatása lett volna, s a végfogyasztó, azaz az olvasó látta volna kárát. Pető János főtitkár lapunknak elmondta, a szervezet a jövőben jelentős szerepet vállal a környezettudatos magatartás kialakításában, valamint részt vesz a papírláncban (a visszagyűjtésben és hasznosításban) eddig "nem túlzottan" érdekelt felek bevonásában.
A tervekkel ellentétben a festékek, lakkok hígítóival és oldószereivel sem bővül jövőre a termékdíjasok száma. A módosító javaslat e kör bevonását 2003-ra tervezi, kilónként 200 forintos díjjal. Így 2002-ben a környezetvédelmi alap célelőirányzat -- az információhordozók és a hígítók termékdíjasításából tervezett -- bevétele nem nő a korábban számított 4,5-5 milliárd forinttal. Jövőre tehát semmilyen változást nem hoz a termékdíjtörvény.
A jövő keddi kormányülésre szánt módosító javaslat ugyanakkor 2003-tól jelentősen befolyásolná a csomagolásban érintett vállalkozások számát (tízezres nagyságrendűre nőne a kör) és üzletvitelét. A jogszabályban ugyanis a csomagolóeszközök fogalmát felváltaná a csomagolás. Ez nem kevesebbet jelent, mint hogy a gyártótól a felhasználóhoz kerülne a termékdíj-fizetési kötelezettség, s a dugó, a kupak és a címke is termékdíjas lenne.
A tervek szerint mentességet élvezhetnének ugyanakkor azok, akik teljesítik a csomagolási anyagokkal kapcsolatos visszagyűjtési és hasznosítási kötelezettséget. Az uniós környezetvédelmi csatlakozási fejezet lezárásakor Magyarország vállalta, hogy fokozatosan növeli ennek arányát, ami 2005-re eléri az 50,2 százalékot. Ez azt jelenti, hogy erre az időpontra 120 ezer helyett négymillió lakostól gyűjtik szelektíven a hulladékot -- hívta fel a figyelmet Viszkei György, a Csomagolási Szövetség főtitkára.
Az uniós gyakorlathoz igazodva a szaktárca egyetért egy koordináló szervezet létrehozásával, amely licencdíj fejében átvállalná, hogy megszervezi a csomagolóanyagok visszagyűjtését és hasznosítását. Szakértői becslések szerint a szelektív hulladékgyűjtés megvalósítása évente mintegy 5-6 milliárd forintba kerülne, ami közel annyi, mint a csomagolóanyagok éves termékdíja. A szakma azt szeretné elérni, hogy ezt az összeget ne kelljen termékdíjként befizetni. Számottevően meggyorsítaná ugyanis a folyamatot, ha ezt a pénzt a szelektív gyűjtés és hasznosítás megszervezésére, megvalósítására fordíthatnák.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.