BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Uniós tervezet az útdíjakról

Az Európai Bizottság új szabályozást dolgoz ki az EU-tagállamokban működő különböző útdíjszabási gyakorlatok közelítése érdekében. Ausztria lehetőleg Németországgal összhangban, legkésőbb 2003 júliusáig vezetné be az útvámok új rendszerét.

Az Európai Bizottság rövidesen elkészíti az útdíjak kiszabását szabályozó új kerettervet, hogy azt 2003-ig a miniszterek tanácsa és az Európai Parlament is jóváhagyhassa. Az egyik legfőbb cél, hogy a köz- és vasutak, valamint a vízi közlekedési folyosók használatának árában még jobban tükröződjenek a költségek. Egyúttal szeretnék elkerülni a kettős adóztatást, különösen a határokon átmenő teherautó-forgalom esetében. A bizottság azt is el akarja érni, hogy a tagállamokban mindenhol egyforma elvek alapján fizessenek az úthasználók. Az árképzésben olyan külső hatások költségeit is figyelembe vennék, mint például a környezetszennyezés, a bevételekből pedig kevésbé környezetterhelő megoldások, többek között a vasutak fejlesztését támogatnák. A bizottság cáfolta, hogy napszaktól és földrajzi helytől függő egységes útdíjat fontolgatnának a személyautók számára. Egy ilyen reform előfeltétele lenne a gépjárműadó és a benzin adójának csökkentése -- adta hírül a Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Ausztria a német példát követve legkésőbb 2003 júliusáig bevezeti a teherautókra kivetett autópályadíjat -- közölte Monika Forstinger közlekedési miniszter. Az útdíj -- a Der Standard értesülése szerint -- kilométerenként egy és két schilling között lesz, valamivel a tervezett német árak alatt. Az első teljes évben a tárca 4,2 milliárdos bruttó bevételre számít, amiből 2,8-3,0 milliárd jutna az autópályákat üzemeltető társaságnak -- írta a Die Presse.
Az osztrák zöldek német társaikhoz hasonlóan azt szorgalmazzák, hogy a teherautókra -- svájci minta alapján -- ne csak az autópályákon, hanem valamennyi közúton vessék ki a díjat. A bécsi Gazdaságkutató Intézet (WIFO) tanulmányban hívta fel a figyelmet a kelet--nyugati átmenőforgalom valószínűleg jelentős növekedésére az EU-bővítés után.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.