A kormány által a héten elfogadott törvényjavaslat szerint nonprofit formában, közhasznú társaságként működhetnének a közszolgáltatást végző kórházak, külső forrásokat vonhatnának be, hitelt vehetnének fel, és profitorientált cégekkel alvállalkozói szerződést köthetnének. Az orvosok közalkalmazottként, vállalkozóként vagy szellemi szabadfoglalkozásúként gyógyíthatnák a betegeket -- mondta a Világgazdaságnak Ivády Vilmos. A szaktárca helyettes államtitkára a finanszírozási helyzet javulását, az egészségügyi vagyon gyarapodását, a privatizáció szabályozását várja a törvénytől.
A Magyar Kórházszövetség elnöke helyesli, hogy jogszabályban garantálnák: az átalakulást követően is csak a gyógyítási célra használható az egészségügy célvagyona. Ám mivel a kabinet az elé került törvénytervezetet -- az ágazat többi érdekvédelmi szervezetéhez hasonlóan -- nem látta, Ajkay Zoltán csak reménykedik, hogy figyelembe vették a szövetség korábban kifejtett véleményét. Elfogadhatatlan lenne a számukra, hogy különbséget tegyenek a vállalkozó, a szabadfoglalkozású és a közalkalmazottként gyógyító orvos között. Az előzők vállalkozóként és részállású alkalmazottként is szabadon szerződhetnének a kórházakkal, a közalkalmazottak viszont magánorvosként nem dolgozhatnának. Ivády ezzel kapcsolatban megjegyezte: a háromféle státus közül bárki belátása szerint választhat, az is előfordulhat, hogy egy kórházi osztályon többféle jogviszonyban dolgozzanak a doktorok.
A Magyar Orvosi Kamara (MOK) az elmúlt tíz évben kénytelen volt tudomásul venni, hogy a közalkalmazott orvos nem számíthat jövedelmének növelésére, ezért fogadta el a szabad vállalkozási formákat a gyógyításban is -- mondja Kupcsulik Péter elnök. Ismételten felhívják Mikola István miniszter figyelmét: ne a foglalkozási formákról, hanem az orvos jogállásáról alkossanak törvényt. Azt is kérik, hogy a MOK kapjon jogosultságot a vállalkozó orvosok gyógyítási díjtételeinek országos szinten való meghatározására.
Az Országgyűlés egészségügyi bizottságának elnöke úgy látja, hogy a kormány által pártolt törvényjavaslat számos kérdést -- köztük a magánszféra, az egyház szerepét, az állami felelősséget -- nem tisztáz. Kökény Mihály ezért azt javasolja, hogy a törvényjavaslatot a parlamenti beterjesztés előtt bocsássák társadalmi vitára. Lényegesnek tartja, hogy az átalakítás előtt konszolidálják az ágazatot, amihez -- szerinte -- első lépésben legalább 100 milliárd forintra lenne szükség. Úgy tudja, jelenleg mintegy 25 milliárdos adóssággal küszködnek a kórházak, s a lerobbant kórházakért nem kapkodnak majd a befektetők.
Így gondolja ezt Szolnoki Andrea főpolgármester-helyettes is, aki elmondta: a jelenlegi törvények is lehetővé teszik a kórházak privatizációját, s azzal próbálkozott a főváros is, de a 19 kórházának rendbetételéhez 6 milliárd forint kellene. Tervük, hogy szeptember végén -- kísérletképpen -- a Szent Imre Kórház 60 ágyas pszichiátriai részlegét -- a tulajonjog fenntartásával -- egy nonprofit alapítvány használatába adják, 70 millió forintos felújítást követően. Az alapítvánnyal kötött szerződésben az önkormányzat átruházta a betegellátási felelősségét is, amit a vállalt feladat nem megfelelő ellátása esetén visszavehet.
Ivády Vilmos egyetért azzal, csak akkor jön tőke az ágazatba, ha megteremtik az amortizáció fedezetét. Ha nincs megtérülés, rablás van -- mondja. Szerinte minimálisan 50 milliárd kellene. De azt is mondja: ekkora összeg a különféle alapítványi és egyéb pénzek formájában most is cirkulál az egészségügyben. Cégek és magánszemélyek milliárdos értékű eszközöket ajándékoznak, csak nem mindig oda, ahova kellene. Az amortizáció fedezetét egyébként OEP-apanázzsal juttatná el az intézményekbe.
Zoltán György -- a hazai vesebetegek 43 százalékának művesekezelését végző Fresenius magáncég igazgatója -- szerint az OEP-pénz most nem fedezi az amortizációt, s azon -- önmagában -- a kórházak működési formájának változtatása nem segítene, elkerülhetetlen az ágazat konszolidációja. Cége az elmúlt 8 évben 11 milliárdot fektetett be a magyarországi műveseállomások kiépítésébe. A betegek 90 százalékának kezelését magánvállalkozások végzik. Nekik köszönhető, hogy megszűnt a betegek várólistája. E cégek egyébként 30--50 évre bérbe vették a kórház egy-egy részlegét vagy a földterületét, s a tartós bérleti viszony leteltével az épület az önkormányzatoké lesz.
Az orvosi kamara azt javasolja, hogy a nonprofit formában működő intézmények szakmai munkáját olyan, a főorvosokból álló testület irányítsa, amelynek a munkatársak kinevezésében, a különféle beruházásokban döntési joga van. A köztestület szerint az orvosokat kell olyan helyzetbe hozni, hogy az új körülmények között hitelképesek legyenek, és a szellemi tőkéjüket saját maguk tudják forgatni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.