Új jövevények a szférában a francia, illetve svájci hátterű Európa és a Zürich biztosítók, miközben az Ahico felhagyott az üzletág művelésével (meglévő csekély állományukat tovább kezelik).
A "kötelező" díjairól -- már e hét hétfőtől, vagy több helyen november elejétől -- a biztosítók ügyfélszolgálataikon, telefonközpontjaikban és internetes honlapjaikon részletes adatokkal (egyéni díjkalkulátorral) szolgálnak. Várhatóan október végétől a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) honlapján az összes piaci szereplő adatai, kalkulátorai elérhetővé válnak.
A Mabisz-honlapot egyébként tavaly novemberben 700 ezer érdeklődő kereste fel, ami jelzi az új információs-értékesítési csatorna iránti érdeklődést.
Jövőre jó pár piaci szereplőnél -- Allianz Hungária, Axa Colonia, Generali-Providencia, Zürich -- külön díjakat számítanak fel a már régóta meglévő és az újonnan érkező ügyfelekre. Utóbbiak tarifái jóval borsosabbak lesznek (akár 10-15 százalékkal is nőhetnek), ami jövőre feltehetően a "helyben maradásra" ösztönzi az ügyfeleket. (Az OTP-Garancia e gondolatot továbbfejlesztve ráadásul alacsonyabb díjjal "jutalmazza" a kármentes régi ügyfeleket.)
A jármű teljesítménye mellett a leginkább gyakori tarifálási szempont a földrajzi, illetve a jármű tulajdonosának életkora szerinti felosztás. Előbbi esetében az Allianz Hungária a leginkább körültekintő: a cég mintegy 1500 települést sorolt be különböző kockázati fokozatokba. Velük szemben a legtöbb társaságnál megelégednek a megyénkénti, vagy a nagyobb városok alapján készített bontással.
A legtöbb esetben a fiatal, budapesti vagy Pest megyei járműtulajdonosok díjai a legmagasabbak a piacon, hiszen a káradatok alapján ők számítanak a leginkább kockázatosnak. A legolcsóbbak a vidéki (aprófalvas, kelet-magyarországi), idősebb, átlagos járművet birtoklók díjai. E két "szélső" csoport között a fizetendő díj különbsége akár 70 ezer forint (!) is lehet a jövő év egészében.
Akadnak egyéni díjszámítási megoldások is: ezek közül újdonság az ÁB-Aegoné, amely a személyesen az ügyfélszolgálatokon, telefonon vagy interneten szerződőknek szab alacsonyabb díjat (ezeknél ugyanis nincs szerzési költség).
Az Allianz Hungária és a Garancia a folyószámláról díjat fizetőknek nyújt engedményt, előbbinél számít a gépjármű üzembe helyezésének időpontja, illetve típusa is. Az Argosz megtartotta azt a szokását, hogy a tömeg és a motorteljesítmény hányadosaként számított sportos tulajdonságú járművekre (vagy például a taxikra) magasabb tarifát szab.
Az Axa-Colonia más módozataihoz hasonlóan a "kötelezőnél" is (5 százaléknyi) engedményt ad azoknak, akik egyúttal a biztosító más módozatára -- itt ezúttal a cascóra -- is szerződést kötnek. A biztosító (nyugdíjpénztárához hasonlóan) erőteljes kedvezménnyel akarja magához csábítani a közszolgálati szektorban dolgozó járműtulajdonosokat.
A nonprofit jellegű Közlekedési Biztosító Egyesület (Köbe) esetében nemcsak az egyesületi -- és nem társasági -- működési forma és a nagyon egyszerű tarifarendszer az unikum. A Köbe hirdetményében közzétette: másokkal ellentétben pótdíj nélkül korlátlan összegig vállalkozik kártérítésre. (A jogszabályok szerint a kártérítési limit jelenleg maximum 300 millió forint lenne személyi sérülésnél és 500 millió anyagi károknál káreseményenként.)
Az egyesületnél egyébként folyószámláról vagy havi sűrűséggel nem lehet díjat fizetni, inkább a postai, negyedévenkénti vagy éves teljesítést részesítik előnyben.
A Köbéhez hasonló megoldást alkalmaz a Generali-Providencia. Itt ugyanis külön módozatként (Nívó) lehet megkötni a korlátlan kártérítésű szerződést, amelyet ráadásul egy "előkelőbb" típusnál segítségnyújtási (assistance), baleset-biztosítási és jogvédelem-biztosítási szolgáltatásokból álló csomag is kiegészít. Lehetőség van azért a maximált plafonú szolgáltatás igénylésére is (ez a Start-termékcsalád).
A "kötelezőnél" újonnan induló biztosítók tarifálási szempontjai általában egyszerűbbek. Ennek oka, hogy a cégek matematikusainak még nincs elegendő múltbeli adatuk a kifinomultabb díjmeghatározási szempontok bevezetéséhez. A tapasztalatok azonban azt mutatják: a díjakat nem lehet a végtelenségig bonyolítani (hiszen akkor a biztosítók saját munkatársai sem tudnák kezelni őket). Így 2002-re a díjrendszer általában egy cégnél sem lett bonyolultabb.
A "kötelező" piacán 2001. I. fél évében 35,39 milliárd forintnyi díj folyt be a meglévő 3,086 millió darab szerződés révén. Az elmúlt években szinte alig változott az Allianz Hungária döntő, 50 százalékot jócskán meghaladó részesedése az üzletágon belül (egyedül e társasághoz 18,75 milliárd forint folyt be az idén júniusig).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.