Új jövevények a szférában a francia, illetve svájci hátterű Európa és a Zürich biztosítók, miközben az Ahico felhagyott az üzletág művelésével (meglévő csekély állományukat tovább kezelik).
A "kötelező" díjairól -- már e hét hétfőtől, vagy több helyen november elejétől -- a biztosítók ügyfélszolgálataikon, telefonközpontjaikban és internetes honlapjaikon részletes adatokkal (egyéni díjkalkulátorral) szolgálnak. Várhatóan október végétől a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) honlapján az összes piaci szereplő adatai, kalkulátorai elérhetővé válnak.
A Mabisz-honlapot egyébként tavaly novemberben 700 ezer érdeklődő kereste fel, ami jelzi az új információs-értékesítési csatorna iránti érdeklődést.
Jövőre jó pár piaci szereplőnél -- Allianz Hungária, Axa Colonia, Generali-Providencia, Zürich -- külön díjakat számítanak fel a már régóta meglévő és az újonnan érkező ügyfelekre. Utóbbiak tarifái jóval borsosabbak lesznek (akár 10-15 százalékkal is nőhetnek), ami jövőre feltehetően a "helyben maradásra" ösztönzi az ügyfeleket. (Az OTP-Garancia e gondolatot továbbfejlesztve ráadásul alacsonyabb díjjal "jutalmazza" a kármentes régi ügyfeleket.)
A jármű teljesítménye mellett a leginkább gyakori tarifálási szempont a földrajzi, illetve a jármű tulajdonosának életkora szerinti felosztás. Előbbi esetében az Allianz Hungária a leginkább körültekintő: a cég mintegy 1500 települést sorolt be különböző kockázati fokozatokba. Velük szemben a legtöbb társaságnál megelégednek a megyénkénti, vagy a nagyobb városok alapján készített bontással.
A legtöbb esetben a fiatal, budapesti vagy Pest megyei járműtulajdonosok díjai a legmagasabbak a piacon, hiszen a káradatok alapján ők számítanak a leginkább kockázatosnak. A legolcsóbbak a vidéki (aprófalvas, kelet-magyarországi), idősebb, átlagos járművet birtoklók díjai. E két "szélső" csoport között a fizetendő díj különbsége akár 70 ezer forint (!) is lehet a jövő év egészében.
Akadnak egyéni díjszámítási megoldások is: ezek közül újdonság az ÁB-Aegoné, amely a személyesen az ügyfélszolgálatokon, telefonon vagy interneten szerződőknek szab alacsonyabb díjat (ezeknél ugyanis nincs szerzési költség).
Az Allianz Hungária és a Garancia a folyószámláról díjat fizetőknek nyújt engedményt, előbbinél számít a gépjármű üzembe helyezésének időpontja, illetve típusa is. Az Argosz megtartotta azt a szokását, hogy a tömeg és a motorteljesítmény hányadosaként számított sportos tulajdonságú járművekre (vagy például a taxikra) magasabb tarifát szab.
Az Axa-Colonia más módozataihoz hasonlóan a "kötelezőnél" is (5 százaléknyi) engedményt ad azoknak, akik egyúttal a biztosító más módozatára -- itt ezúttal a cascóra -- is szerződést kötnek. A biztosító (nyugdíjpénztárához hasonlóan) erőteljes kedvezménnyel akarja magához csábítani a közszolgálati szektorban dolgozó járműtulajdonosokat.
A nonprofit jellegű Közlekedési Biztosító Egyesület (Köbe) esetében nemcsak az egyesületi -- és nem társasági -- működési forma és a nagyon egyszerű tarifarendszer az unikum. A Köbe hirdetményében közzétette: másokkal ellentétben pótdíj nélkül korlátlan összegig vállalkozik kártérítésre. (A jogszabályok szerint a kártérítési limit jelenleg maximum 300 millió forint lenne személyi sérülésnél és 500 millió anyagi károknál káreseményenként.)
Az egyesületnél egyébként folyószámláról vagy havi sűrűséggel nem lehet díjat fizetni, inkább a postai, negyedévenkénti vagy éves teljesítést részesítik előnyben.
A Köbéhez hasonló megoldást alkalmaz a Generali-Providencia. Itt ugyanis külön módozatként (Nívó) lehet megkötni a korlátlan kártérítésű szerződést, amelyet ráadásul egy "előkelőbb" típusnál segítségnyújtási (assistance), baleset-biztosítási és jogvédelem-biztosítási szolgáltatásokból álló csomag is kiegészít. Lehetőség van azért a maximált plafonú szolgáltatás igénylésére is (ez a Start-termékcsalád).
A "kötelezőnél" újonnan induló biztosítók tarifálási szempontjai általában egyszerűbbek. Ennek oka, hogy a cégek matematikusainak még nincs elegendő múltbeli adatuk a kifinomultabb díjmeghatározási szempontok bevezetéséhez. A tapasztalatok azonban azt mutatják: a díjakat nem lehet a végtelenségig bonyolítani (hiszen akkor a biztosítók saját munkatársai sem tudnák kezelni őket). Így 2002-re a díjrendszer általában egy cégnél sem lett bonyolultabb.
A "kötelező" piacán 2001. I. fél évében 35,39 milliárd forintnyi díj folyt be a meglévő 3,086 millió darab szerződés révén. Az elmúlt években szinte alig változott az Allianz Hungária döntő, 50 százalékot jócskán meghaladó részesedése az üzletágon belül (egyedül e társasághoz 18,75 milliárd forint folyt be az idén júniusig).