A tagországok hétfőn kaphatják majd meg az Európai Bizottságtól az új állásponttervezetet a bel- és igazságügyi témáról Magyarországgal folytatandó tárgyaláshoz, és jó eséllyel 10-12 napra rá összeállhat a tizenötök végső pozíciója. Mindez arra is elegendő időt hagyhat, hogy a magyar delegáció felkészüljön a november 28-én esedékes újabb tárgyalási fordulóra.
EU-elnökségi források szerint az információcsere a magyar partnerekkel jócskán előrehaladott szakaszában tart már, és lényegében minden fontosabb kérdés tisztázódott. Diplomáciai források szerint már csak egy területen szenvedhet hajótörést a fejezet gyors lezárása: ha a szeptemberi amerikai terrorakciók nyomán egyes tagországok szükségét érzik bizonyos mechanizmusok fokozottabb ellenőrzésének.
Ennek hátterében végső soron az a -- tagországok között zajló -- politikai szintű vita húzódik, hogy a terrorveszély árnyékában vajon melyik érvet tekintsék irányadónak a csatlakozási tárgyalások megítélésekor? Azt, amelyik úgy véli, hogy a kelet-európai tagjelöltek gyors bevonása az EU bel- és igazságügyi rendszerébe növelheti a kockázatot az EU számára, vagy amelyik úgy gondolja, hogy éppen ezzel lehetne kiterjeszteni az EU-normák szerint eljáró és működő biztonsági övezetet?
A keleti határokhoz közelebbi országok és tartományok hajlanak az utóbbira, mert ez levenné vállukról az "első szűrés" terhét. A távolabb fekvők inkább a kockázatot érzik -- fejtette ki ennek kapcsán egy brüsszeli diplomata.
Értesülések szerint amúgy még Szlovéniát érintheti rövid távon a fenti mérlegelés eredménye, lévén hogy -- főként osztrák nyomásra -- az utóbbi időben Ljubljana kezdett felzárkózni Magyarország mellé a fejezetet esetleg lezáró jelöltként. A harmadik szóba jöhető tagjelölt Csehország lehet, amelyet különösen bizottsági részről tartanának alkalmasnak erre, bár szakértők szerint Prágának -- például Magyarországhoz képest -- még nagyságrendekkel több házi feladatot kell megoldania. Az igazi fejfájást e téren is Lengyelország okozhatja, amelynek terjedelmes keleti határa általános megítélés szerint még sok-sok évre van a minimális Schengen-követelményektől.
Szakértők rámutatnak, hogy bár a schengeni egyezményben foglalt teendőket az Európai Bizottság szeptember végi javaslata kettébontotta -- az EU-tagságig teljesítendő, illetve csak az egyezmény életbelépésére befejezendő teendőkre --, ám a gyakorlati feladatok 80 százalékát igazából már az EU-csatlakozás előtt el kell végezni. Az EU-tagság például kötelezővé teszi a harmonizált határellenőrzést, ehhez azonban az egyetlen tételes leírást maga a Schengen-acquis tartalmazza, azaz a külső határok kiépítésekor már a taggá váláshoz is e szerint kell eljárni. Hasonlóképpen a rendőri és igazságügyi szervek közötti együttműködés jó részénél is az elvárások többsége megegyezik a "Schengen-tagsággal" járó követelményekkel, beleértve ebbe a vízumkötelezettek közös listájának az átvételét is.
Voltaképpen a majdani Schengen-tagsággal -- amire 2005-2006 előtt nem lehet számítani -- a legfontosabb változás már csak annyi lesz, hogy megszűnik a belső határok ellenőrzése a mai tagországok felé, ezzel egy időben az új tagok határvédelmi rendszere is rákapcsolódik a közös számítógépes nyilvántartási rendszerre, valamint attól kezdve formai oldalról is a schengeni eljárás szerint bonyolítják le a vízumok kiadását, valamint a díjtételek megszabását. Ugyancsak ekkor teljesedik ki a rendőri és igazságügyi szervek közötti együttműködés.
Egyes vélemények szerint az a tény, hogy konkrétan a határvédelemben már az EU-tagsághoz is "Schengen-konform" határellenőrzést kell bevezetni, indokolatlanná kellene hogy tegye az egyes tagországokban meglévő húzódozást. Többen azonban attól tartanak, hogy a keleti új tagállamok túl gyors bevonása a közös bel- és igazságügyi rendszerbe érzékeny információk kiszivárgását is eredményezhetné. "Újra és újra oda jutunk, hogy ez a terület nagymértékben a kölcsönös bizalom meglétén is alapul, és a tagjelölteknek mindenekelőtt e vonatkozásban kell a maradék ellenállást felszámolniuk" -- jegyezte meg egy brüsszeli diplomata.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.