Jövőre összesen 3 milliárd forint címzett támogatás segítségével indulhat el 43 új önkormányzati beruházás, ha az Országgyűlés elfogadja azt a törvénytervezetet, amelynek általános vitája a héten kezdődött meg. A következő két évben ennél jóval több állami segítséget kapnának az érintett helyhatóságok: 2003-ban 16,4, 2004-ben pedig 14,6 milliárd forintot. A támogatásból az önkormányzatok 18,9 milliárdnyi saját forrásával együtt 54 milliárd forint értékű beruházás valósulhat meg.
Ahogy az utóbbi három évben, a vita az idén is a szokásos "koreográfia" alapján folyt: a kormánypárti képviselők szakmai érveket hangoztattak, míg az ellenzék különösen arra hívta fel a figyelmet, hogy a 28 kormánypárti és a 11 független vezetésű önkormányzat mellett csak 4 ellenzéki irányításúnak jut állami segítség. Többször is szó esett Alcsútdoboz támogatottságának szakmai megalapozottságáról: a település Felcsúttal, illetve négy másik környékbeli önkormányzattal együtt felszíni vízelvezetésre kapna összesen 2,7 milliárd forintot. (Mint ismeretes, Orbán Viktor miniszterelnök e két településen töltötte gyermekkorát, illetve a felcsúti futballcsapatnak ma is tagja.)
A Belügyminisztérium összesítése szerint 1991--2001 között 509 önkormányzati beruházáshoz folyósított mintegy 210 milliárd forint címzett támogatást a központi költségvetés. Ennek segítségével 250 milliárd forint összköltségű fejlesztés valósult meg. A támogatási forma alapvetően beváltotta a hozzá fűzött reményeket -- mondta a Világgazdaságnak Kontrát Károly. A belügyi tárca államtitkára kifejtette: a rendszer fenntartására továbbra is szükség van, mert e nélkül az önkormányzatok nem tudnák megvalósítani nagy költségigényű infrastrukturális és humán beruházásaikat. A fejlesztéseket az európai uniós követelmények miatt is kiemelten kezeli a kormány.
Címzett támogatással a térségi feladatellátást biztosító, kiemelt fontosságú beruházásokat segíti az állami költségvetés. A kormány előterjesztése alapján az Országgyűlés minden évben törvénybe iktatja a támogatottakról szóló döntést.
Az 1991 óta működő rendszerben fontos változást jelentett, hogy 1999-től csak a 200 millió forint feletti összköltségű beruházásokhoz lehet címzett támogatást igényelni, míg korábban a néhány milliós fejlesztésekről is az Országgyűlés döntött. Újabb jelentős változás, hogy 2002-től az egészségügyi, oktatási, kulturális, szociális és vízgazdálkodási beruházások mellett az 1 milliárd forintnál drágább szennyvíz-, illetve hulladékgazdálkodási fejlesztésekhez is címzett támogatást kell kérni. Ezekről tehát az Országgyűlés dönt, így elkerülhető, hogy a rendkívül költséges beruházások alanyi jogon illessék meg az önkormányzatokat, mint a céltámogatásnál -- fejtette ki Kontrát Károly.
Bár a címzett támogatás az önkormányzati rendszer kialakítása óta alapvetően fontos szerepet játszott a helyi fejlesztésekben, az Országgyűlés évenkénti döntése a legutóbbi kormányváltás után került a figyelem középpontjába. Az 1999-es címzett támogatásokról szóló parlamenti vitában az akkor már ellenzéki szabad demokraták szóvá tették: az Orbán-kormány az előző kabinet javaslatát politikai indokok miatt megváltoztatva terjesztette a törvénytervezetet az Országgyűlés elé. A támogatottak listájáról lekerültek a szocialista, illetve a szabad demokrata polgármesterek által irányított települések, mint például Győr, Nyíregyháza, Mosonmagyaróvár, Budapest, Szekszárd. Bekerült viszont több, fideszes polgármester által vezetett település, mint Kaposvár, Siófok, Pápa, Karcag. Még nagyobb vihart kavart a 2000. évi döntés, amikor a 38 támogatottból a 28 kormánypárti és a 10 független polgármester vezette önkormányzat mellett egyetlen ellenzéki sem volt. Azóta a politikai vita minden évben megismétlődik a címzett támogatások kapcsán.
Nincsenek kormánypárti, vagy ellenzéki beruházások. A fejlesztések három-négy év alatt valósulnak meg, és 50-70 évre szólnak, tehát messze túlmutatnak a kormányzati ciklusokon -- jelentette ki lapunknak az államtitkár. Kontrát Károly úgy látja: természetes, hogy vannak szakmai viták, különösen, hogy kevés a rendelkezésre álló forrás, így nehéz a pénz elosztása. Politikai kérdést azonban egyes ellenzéki képviselők csináltak a döntésből. Az államtitkár szerint a kormány nem politikai szempontokat tartott szem előtt, amit az is bizonyít, hogy az 1999-ben valóban nem támogatott Győr és Mosonmagyaróvár 2002-ben kap állami forrást, bár a két polgármester most is szocialista párti. Az előző ciklus utolsó évében az Országgyűlés több mint 20 szocialista és szabad demokrata vezetésű település javára hozott olyan döntést, amelynek következtében az Orbán-kormány csak a 2000. évben 16,3 milliárd forinttal finanszírozta ezeket a beruházásokat, így az ellenzékiek több pénzt kaptak, mint a kormánypártiak -- mutatott rá.
A kormány az idén különös hangsúlyt helyezett a területi kiegyenlítés elvére, a 2002. évi címzett támogatásos beruházások összességében 6 millió embert érintenek. A döntés-előkészítés során lényeges kérdés volt, hogy reális-e a fejlesztés költségigénye. A fővárosi Bajcsy-Zsilinszky Kórház közel 8 milliárd forintos költsége csaknem annyi lenne, mint a javaslatban szereplő 8 kórház-rekonstrukció összesen. Az államtitkár szerint értelmezhetetlenek az ellenzék vádjai a szennyvízberuházásokat megvalósító önkormányzatok esetében is, mivel ezek a fejlesztések 4-5 településre is kiterjednek.
A döntés kapcsán a kormánynak arra is figyelmet kellett fordítania, hogy forrásokat biztosítson azoknak az önkormányzatoknak, amelyek kapnak az Európai Unió ISPA-támogatásából. Képtelenség lenne azt állítani, hogy ezeknél a szegedi, miskolci, szolnoki, soproni beruházásoknál Brüsszel a polgármester pártállását és nem a fejlesztési program megalapozottságát vizsgálta -- szögezte le az államtitkár.
Egyértelműen tetten érhető a címzett támogatásokról szóló döntéseknél a politikai jutalmazás, illetve büntetés szándéka -- erősítette meg korábbi állításait lapunknak Lamperth Mónika. Az Országgyűlés önkormányzati bizottságának szocialista alelnöke kifejtette: a települések élén most is jelentős számban vannak szocialista polgármesterek, igényelnek is állami segítséget. Így matematikailag elképzelhetetlen, hogy nem, vagy csak alig kerülnek a támogatottak közé azok az önkormányzatok, ahol ellenzéki a vezetés. Ez csak akkor lehetséges, ha politikai alapon áll össze a lista -- jelentette ki a szocialista politikus.
A Világgazdaság által összesített adatok kapcsán -- miszerint az előző ciklusban is több kormánypárti, mint ellenzéki vezetésű település jutott címzett támogatáshoz -- Lamperth Mónika kifejtette: 1994--98 között arányaiban jóval több volt a kormánypárti polgármester, mint most, mégsem fordultak elő olyan kirívó egyenlőtlenségek, mint ebben a ciklusban. Szerinte az előző ciklusban ráadásul nem volt ritka a kormánypártok és az ellenzékiek által közösen a polgármesteri székbe juttatott politikus, így a települések vezetésének hovatartozását nem lehetett egyértelműen politikai alapon meghatározni. A "vegyes" jelölések az 1998-as önkormányzati választások idején szűntek meg, amikor a kormánypártok megtiltották helyi szervezeteiknek, hogy ellenzékieket támogassanak, vagy azok támogatását elfogadják -- fejtette ki Lamperth Mónika.
Az idén előbbre hozta a 2002-es címzett támogatásokról szóló döntést a kormány. A törvény szerint a támogatási kérelmek elbírálása két lépcsőben történik. Az önkormányzatok beruházási koncepciójáról először a kabinet foglal állást -- ahogy ez az idén szeptemberben is megtörtént. Az önkormányzatok ezután adhatják be -- minden évben december 15-ig -- az építési, vízjogi és más engedélyekkel, tervdokumentációkkal alátámasztott igénybejelentésüket. A jelenleg hatályos jogszabály alapján a kormánynak 2002. március 31-ig kellene benyújtania a támogatásról szóló törvényjavaslatot az Országgyűléshez. Kontrát Károly szerint az előre hozott döntés szakmai okokkal magyarázható, így itt is értelmetlen a politikai vádaskodás. Ha az Országgyűlés a beruházási koncepciók alapján elkészített törvényjavaslatról dönt, nem éri hátrány az önkormányzatokat, mert így a parlamenti képviselők az elutasításra javasolt fejlesztési elképzeléseket is megismerik. A kivitelezések minél előbbi megkezdése esetén a beruházásokat kisebb mértékben érintik az építőipari árváltozások. A kormány különösen fontosnak tartja, hogy a javasolt önkormányzati fejlesztések közül öt nagy volumenű környezetvédelmi beruházás esetében a címzett támogatás biztosítja az ISPA-támogatások állami társfinanszírozását. Ha a címzett támogatásokról jövő év elejére nem születne parlamenti döntés, úgy veszélybe kerülhet a fejlesztések megvalósítása. Emellett az Országgyűlés által már jóváhagyott, a 2002. évi központi költségvetésről szóló törvény lehetővé teszi, hogy az állami büdzsét érintő kérdésről már most megszülessen a döntés -- tette hozzá az államtitkár.
A parlamenti ellenzék viszont ésszerűtlennek tartja, hogy most döntenek a kérdésről. Az önkormányzatok ezúttal is december 15-ig nyújtják be a tervezett beruházás teljes dokumentációját. Ha azonban az igénybejelentés nem felel majd meg a feltételeknek, akkor a döntésen már csak annyiban lehet változtatni, hogy a Belügyminisztérium intézkedik a jóváhagyott előirányzat elvonásáról. Az előre hozott döntésnek az lehet az oka -- állítják az ellenzéki padsorokból --, hogy a kormány a választásokra készülődve tavasszal már nem kíván parlamenti ülésszakot tartani.
A címzett támogatásokra mindenképpen szükség van, mert e nélkül az önkormányzatok nem tudnának ekkora volumenű beruházásokat megvalósítani, de a döntési mechanizmuson változtatni kellene -- jelentette ki lapunknak Zongor Gábor, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) főtitkára. Az érdekképviselet álláspontja szerint a döntési decentralizáció irányába kellene indulni: megfelelő szakmai programok alapján a régiókban, illetve a megyékben megalapozottabban tudnának dönteni egy helyi beruházás szükségességéről, míg az Országgyűlésnek kevesebb információ áll rendelkezésére. A főtitkár úgy látja: a tíz éve kialakult finanszírozási gyakorlat szintén módosításra szorul. Az első évben kisebb összeget kapnak a támogatott önkormányzatok, s egy-egy építkezés általában három évig tart, ami jelentősen drágítja a költségeket. A mai építőipari feltételek mellett gyorsabban befejezhetőek lennének a beruházások, ami pontosabb tervezést és gazdaságosabb kivitelezést tenne lehetővé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.