Lapunk úgy értesült, hogy az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) több esetben megtagadta az általános forgalmi adó visszatérítését, mert a cég számlaösszesítőjén olyan magánhívásokra bukkant, amit az alkalmazottak nem egyenlítettek ki.
Ilyen esetben a cégek nem csak a magáncélú telefonforgalom áfáját igénylik vissza hiába, hanem a fennmaradó rész utáni visszatérítést sem kapják meg. Így rendelkezik ugyanis az áfatörvény -- mondta lapunknak Vámosi-Nagy Szabolcs, az APEH elnökhelyettese. Ráadásul a hivatal adóbírságot (a hiány fele), valamint késedelmi pótlékot is kiszab. Emellett a költségelszámolásnál is pórul járnak a cégek. Az adóhivatali elbíráláskor egyébként nincs különbség a mobil- és a vezetékes telefonok között -- hívta fel a figyelmet az elnökhelyettes.
Ha a társaság elnéző alkalmazottaival szemben, akkor jár el jogszerűen, ha a magánbeszélgetések után átutalja az APEH-nek a személyi jövedelemadót, valamint az egészségügyi hozzájárulást, a törvény szerint ugyanis ez esetben természetbeni juttatásról van szó -- mutatott rá az elnökhelyettes. A legegyszerűbb megoldás azonban az, ha az alkalmazott a magánbeszélgetésének költségét (beleértve annak áfáját is) befizeti a cégének, természetesen számla ellenében -- hangsúlyozta lapunknak Kerekes Anikó, a Magyar Adótanácsadók Egyesületének alelnöke. Ezzel Vámosi-Nagy Szabolcs is egyetért, aki egyúttal azt hangsúlyozza: a társaságok elemi érdeke, hogy szigorú költséggazdálkodást folytassanak.
Más kérdés, hogy mikor, mi minősül magánbeszélgetésnek, hiszen manapság a vállalkozások, szakmák egy részében nemigen különül el a munkaidő a pihenőidőtől, az ünnep a munkanaptól, és esetenként egy taxihívás igencsak szolgálhat vállalati érdekeket. Ez volt a tárgya -- valamint milliós nagyságrendű a tétje -- annak a vitának, amely egy nagy cég és az APEH között zajlott, illetve dőlt el a közelmúltban -- az adóhatóság javára.
Az érintett -- kiterjedt hazai és külföldi üzleti kapcsolatokkal rendelkező -- gazdasági társaság a munkatársainak adott mobiltelefonok számlái után igényelte vissza az áfát. Ezt jogszerűtlennek találta az adóhatóság, mivel ellenőrzése során -- a hívásokat tételesen átvizsgálva -- azt állapította meg, hogy a mobilszolgáltatás egy részét magáncélra használták. Telefonszámla után áfát visszaigényelni -- miként a cég beszerzései esetében -- kizárólag akkor lehet, ha a hívások a társaság gazdasági tevékenységi körébe tartoznak.
A cég hiába érvelt egyebek közt azzal, hogy szigorú költséggazdálkodása a mobiltelefonok használatában is érvényesül. Hiába bizonygatta, hogy alkalmazottai sokszor munkaidőn túl és ünnepeken is dolgoznak. Azzal a vélekedésével sem jutott eredményre, hogy a társaság érdekében is történhet, ha dolgozója munkaidőn túl hazatelefonál. Nem enyhített az APEH álláspontján, hogy kifejtette: az adóhatóságot terheli a magánhívások bizonyítása, ami nem történt meg.
A bizonyítási teher kétségkívül fontos kérdés -- mutattak rá az üggyel kapcsolatban jogi szakértőink. Az államigazgatási eljárásban valóban az APEH-nak kell igazolnia, hogy a telefonbeszélgetés miért nem tartozik az érintett cég tevékenységi körébe. Figyelmeztettek azonban egyúttal arra is, hogy a cég ugyan hivatkozhat az adóhatóság bizonyítási kötelezettségére, ám neki is elemi érdeke, hogy megfelelő adatokkal érveljen igaza mellett. Az adóhatóság persze maga mérlegel, és végső soron maga dönt első és másodfokon is. Az adóhatározat törvényességét vizsgáló bíróság előtt viszont már a döntést támadó felperest terheli a bizonyítás.
A Fővárosi Bíróságon -- amelyhez egyébként már nem fordult az ügy érintettje -- sok a hasonló, igaz, rendszerint jóval kisebb perértékű, mobiltelefonos áfa-visszaigényléses ügy. Bírói tapasztalat, hogy a vonatkozó jogszabály -- az áfatörvény 33. szakasza -- igen szigorú, kissé elrugaszkodott a mindennapi élettől. Elegendő csupán néhány magánbeszélgetést kimutatni, hogy az igazságszolgáltató fórum megítélje az APEH igazát. Ugyanis az előzetesen felszámított adó már akkor sem vonható le, ha a cég a szolgáltatást részben nem gazdasági tevékenységéhez használja fel. A bírói gyakorlat például nem minősíti magánhívásnak, ha a számla 4-5 százaléka munkaidőn túli hazatelefonálásról árulkodik. Ám ha emellett még egy-két másik, bizonyított magánhívás is megtalálható, már aligha számíthat sikerre a felperes cég.
Figyelemre méltó igazságszolgáltató tapasztalat ugyancsak, hogy az adóhatóság -- a törvény szigora ellenére -- meglehetősen liberális a mobiltelefonos áfaügyekben: nemigen szokta a visszaigénylést megkérdőjelezni például, ha a cégtelefon mellett sajátja is van az érintettnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.