Átgondolandó a magyar légistratégia
A közlekedési fejezetet érintő első tárgyalási álláspontjában Magyarország 2005 végéig kért mentességet a légiforgalmi piac liberalizálása alól. Igazából már ekkor tudni lehetett, hogy a Malév nehézségei nem csak relatíve kis súlyából és a magyar piac méretéből adódtak, nem is a folyton halogatott reformok elmaradásából, hanem az általában is kis nemzeti légitársaság jövőjének bizonytalanná válásából.
Európai bizottsági körökben ma már nyíltan arról beszélnek, hogy az EU-piac aligha tud hosszú ideig 14 légitársaságot eltartani. A kétség voltaképpen már jó egy évtizede jelen van; az EU légi forgalmának 1992-es liberalizálása csupán átmeneti időre hozta könnyebb helyzetbe a cégeket. A jelenleg látható tendencia szerint egyfelől vannak a "nagyok", amelyek eddig főként jól fizető tengerentúli járataikból finanszírozták rövid, veszteségesebb vonalaikat. A másik végletet a kifejezetten rövidebb útvonalakra specializálódott, nyomott árakon dolgozó új vállalkozások jelentik, mint amilyen Ryanair vagy a Virgin. Kettejük között vergődnek az említett általános szolgáltatásra törekvő, ám tőkeszegény kisebb társaságok, amelyekre az utóbbi években a folyamatos partnerkeresés volt jellemző.
Bizottsági források szerint aligha lesz kivédhető, hogy néhány éven belül a meghatározó európai szolgáltatók köre három-ötre szűküljön, ami azonban nem feltétlenül jelentené a "kicsik" teljes eltűnését. Brüsszeli vélemény szerint ugyanis az utóbbiak piacképes szereplők maradhatnak, ha készek belemenni abba, hogy tevékenységük -- valamely nagyobb társaság "védőszárnyai" alatt -- regionális szolgáltatási profilt öltsön.
Amikor a magyar kormány haladékot kért a légi forgalom liberalizálására, bevallottan az motiválta, hogy időt adjon a Malév számára egy ilyen típusú új szolgáltatói stratégia kihordására. Brüsszelben mindezek fényében furcsállják kissé, hogy érdemi, részletekbe menő, tárgyalási alapul szolgáló tényleges stratégia mindmáig nem került a tárgyalóasztalra, márpedig enélkül aligha képzelhető el bármilyen derogációs igény kedvező elbírálása.
A szeptemberi, Amerika elleni terrorakciók nyomán előállt kaotikus helyzet a légi közlekedésben még nehezebbé tette a túlélést a nem kellően felkészült "kicsik" számára, ami szakértők szerint a közlekedési fejezet tárgyalását is befolyásolhatja. Egyfelől az időközben 2004-re tolódott EU-csatlakozás fényében kérdésessé válhat egy viszonylag rövid átmeneti mentesség kialkudásának a haszna. Másfelől sokak szerint lényegében most van az utolsó alkalom arra, hogy a tárca illetékesei életképes stratégiát dolgozzanak ki a nemzeti légitársaság számára, hacsak nem akarnak beletörődni a Sabena szomorú története magyar változatának megismétlődésébe.


