BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átgondolandó a magyar légistratégia

A belga légitársaság csődje európai bizottsági vélemények szerint egyfajta "tisztulási" és koncentrációs folyamat végjátékát jelzi az európai légi közlekedésben. Ennek tanulságai a csatlakozási tárgyalásokba is begyűrűzhetnek.

A közlekedési fejezetet érintő első tárgyalási álláspontjában Magyarország 2005 végéig kért mentességet a légiforgalmi piac liberalizálása alól. Igazából már ekkor tudni lehetett, hogy a Malév nehézségei nem csak relatíve kis súlyából és a magyar piac méretéből adódtak, nem is a folyton halogatott reformok elmaradásából, hanem az általában is kis nemzeti légitársaság jövőjének bizonytalanná válásából.
Európai bizottsági körökben ma már nyíltan arról beszélnek, hogy az EU-piac aligha tud hosszú ideig 14 légitársaságot eltartani. A kétség voltaképpen már jó egy évtizede jelen van; az EU légi forgalmának 1992-es liberalizálása csupán átmeneti időre hozta könnyebb helyzetbe a cégeket. A jelenleg látható tendencia szerint egyfelől vannak a "nagyok", amelyek eddig főként jól fizető tengerentúli járataikból finanszírozták rövid, veszteségesebb vonalaikat. A másik végletet a kifejezetten rövidebb útvonalakra specializálódott, nyomott árakon dolgozó új vállalkozások jelentik, mint amilyen Ryanair vagy a Virgin. Kettejük között vergődnek az említett általános szolgáltatásra törekvő, ám tőkeszegény kisebb társaságok, amelyekre az utóbbi években a folyamatos partnerkeresés volt jellemző.
Bizottsági források szerint aligha lesz kivédhető, hogy néhány éven belül a meghatározó európai szolgáltatók köre három-ötre szűküljön, ami azonban nem feltétlenül jelentené a "kicsik" teljes eltűnését. Brüsszeli vélemény szerint ugyanis az utóbbiak piacképes szereplők maradhatnak, ha készek belemenni abba, hogy tevékenységük -- valamely nagyobb társaság "védőszárnyai" alatt -- regionális szolgáltatási profilt öltsön.
Amikor a magyar kormány haladékot kért a légi forgalom liberalizálására, bevallottan az motiválta, hogy időt adjon a Malév számára egy ilyen típusú új szolgáltatói stratégia kihordására. Brüsszelben mindezek fényében furcsállják kissé, hogy érdemi, részletekbe menő, tárgyalási alapul szolgáló tényleges stratégia mindmáig nem került a tárgyalóasztalra, márpedig enélkül aligha képzelhető el bármilyen derogációs igény kedvező elbírálása.
A szeptemberi, Amerika elleni terrorakciók nyomán előállt kaotikus helyzet a légi közlekedésben még nehezebbé tette a túlélést a nem kellően felkészült "kicsik" számára, ami szakértők szerint a közlekedési fejezet tárgyalását is befolyásolhatja. Egyfelől az időközben 2004-re tolódott EU-csatlakozás fényében kérdésessé válhat egy viszonylag rövid átmeneti mentesség kialkudásának a haszna. Másfelől sokak szerint lényegében most van az utolsó alkalom arra, hogy a tárca illetékesei életképes stratégiát dolgozzanak ki a nemzeti légitársaság számára, hacsak nem akarnak beletörődni a Sabena szomorú története magyar változatának megismétlődésébe.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.