Ugyanakkor a taláros testület felhívta az Országgyűlést arra, hogy alkossa meg a fővárost és a kerületeket együttesen megillető bevételek megosztásának olyan szabályozását, amely biztosítja a városrészek számára önkormányzati alapjogaik védelmének garanciáit. A forrásmegosztással kapcsolatban ellentétes értelmű indítványt adott be a főváros, illetve három kerületi polgármester és egy kerületi képviselő-testület, s a múlt heti döntést mindkét fél sikerként értékeli.
Budapest az egyetlen olyan település az országban, ahol kétszintű önkormányzati rendszer működik. Így egyedi helyzet áll elő a pénzügyek területén is: a főváros és a 23 kerület együtt kapja meg a központi költségvetésből a kötelező feladatok ellátásához járó forrásokat, s a legjelentősebb saját bevételen, az iparűzési adón is osztozniuk kell. A forrásmegosztást minden évben nagy vita kíséri. A fővárosi érvek szerint a központi költségvetés évről évre egyre jelentősebb összegeket von el Budapest egészétől, s a szűkölő forrásokat nem lehet igazságosan elosztani. A kerületek viszont úgy látják: a főváros a kötelezően előírt feladatokhoz járó központi költségvetési forrásokat sem adja át. Az összképet árnyalja, hogy nem csak a főváros és a kerületek álláspontja ütközik, de az eltérő adottságú városrészek érdekei sem egységesek.
Bár az Alkotmánybíróság döntése a 2002-es költségvetésen már nem változtat, Demszky Gábor főpolgármester értékelése szerint az Ab a leglényegesebb kérdésekben a főváros álláspontját osztotta. A főpolgármester úgy látja: a költségvetési törvény elfogadásakor a kormánypárti többség politikai indokból, tudatosan sértette meg az Alkotmányt, hogy ellehetetlenítse a fővárost. Összességében a költségvetés mintegy 20 milliárd forintot vett el a fővárostól. Ebből 8,2 milliárdot a kerületekhez csoportosítottak át, s emellett a külső kerületek úthálózatának fejlesztésére fordítható 5 milliárd forintot is a korábbban a fővárosnak járó forrásokból vonják el.
Az Országgyűlés tavaly decemberben fogadta el azt a módosító indítványt, amely a 2001. és a 2002. évi költségvetésben átrendezte a fővárosnak és a kerületeknek járó forrásokat. Ennek alapján a Budapestnek járó személyi jövedelemadóból, az állandó népességhez kapcsolódó központi hozzájárulásból és az egyéb központi adókból a kerületeknek legalább 70 százalék jár a korábbi 50 helyett. A helyi adókból a 45 százalékos részesedés helyett 2001. január 1jé-től 60 illeti meg a városrészeket.
Az Ab határozata megállapítja: az önkormányzati törvény a főváros hatáskörébe utalja a forrásmegosztási rendelet megalkotását, s a jogszabály módosításához minősített többség szükséges. Egyes részletszabályokról sem lehet egyszerű többséggel dönteni. Alkotmányellenes tehát, hogy a "feles" költségvetési törvénnyel módosították a forrásmegosztás szabályozását.
A fővárosi Fidesz-frakció viszont fontosnak tartja hangsúlyozni: 1994-ig a kerületek többségének egyetértése kellett a forrásmegosztási rendelet elfogadásához. A kétharmados többséggel bíró Horn-kormány idején azonban a kerületi egyetértést kivették a törvényből. A képviselőcsoport állásfoglalásában Juharos Róbert -- aki egyben parlamenti képviselő is -- kifejtette: a kétéves költségvetési törvény kifogásolt szakaszai a kerületi önkormányzatok alkotmányos alapjogait védik, mert a városrészek 1995-től nem kapták meg a fővárostól a nekik járó forrásokat. A fővárosban ellenzékben lévő frakció megnyugtatónak tartja, hogy az Ab határozata alapján 2002. december 31-ig fennmaradhat a jelenlegi helyzet, azután pedig az Országgyűlésnek törvényben kell szabályoznia a források feladatarányos megosztásának garanciáit.
Az Ab határozatából kiderül: a testület szükségesnek tartja -- az alkotmányban meghatározott formai követelmények figyelembevételével --, hogy az Országgyűlés törvényben állapítsa a kerületi önkormányzati alapjogok védelmének garanciáit. Ennek hiányában alkotmányellenes helyzet állt elő, azért a testület felhívja az Országgyűlést, hogy 2002. december 31-ig tegyen eleget jogalkotási kötelezettségének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.