A többéves átmeneti időszakot -- a bérkülönbségekre hivatkozva -- Németország, Ausztria és a fuvarozók lobbiszervezetei szorgalmazzák, a bizottság pedig várhatóan meghajlik majd akaratuk előtt.
Magyarország e téren már korábban átadta tárgyalási álláspontját az Európai Uniónak, és amíg nem lát napvilágot a tagországok hivatalos álláspontja, nem kívánjuk kommentálni a sajtóban megjelenő híreket -- tolmácsolta a magyar hivatalos véleményt Horváth Gábor külügyi szóvivő. Lengyelország a Reuters információi szerint azon az állásponton van, hogy az unión belüli fuvarozás egy szolgáltatás, a szolgáltatások szabad áramlása pedig az EU egyik alapvető szabadsága. A korlátozás a jelöltek közül csak Szlovéniát nem érintené, ahol a bérek megfelelnek az uniós szintnek.
A nemzetközi közúti fuvarozási unió (IRTU) számításai szerint az uniós bérek átlagosan ötszörösét teszik ki a közép- és kelet-európai szintnek -- idézi a Financial Times. Bár a közúton az EU-ból a tagjelölt országokba szállított áruk tonnánkénti átlagértéke több mint kétszerese az ellenkező irányú forgalomból számítottnak, az unióból Közép- és Kelet-Európába fuvarozott mennyiség csak mintegy fele az onnan az EU-ba transzportáltnak. Az IRTU azt is állítja, hogy a jelöltek fuvarozói szállítják a teljes kelet--nyugati forgalom több mint 80 százalékát. Az EU nemzetközi szállítmányozási piacából a mennyiséget tekintve csak mintegy 10, az értéket tekintve pedig 3 százalékkal részesednek, ám mindkét szám növekszik.
Ausztriában a fuvarozási szakszövetség elnöke ötéves átmeneti időszakot követel, a gazdasági kamara ezt nem feltétlenül támogatja, a kormánynak pedig még nincs álláspontja. A szakszövetségen és a kamarán belül sem egységesek a vélemények. Többek szerint a kontingensek és ellenőrzések bevezetésével az osztrák fuvarozók akár rosszabbul is járhatnak, mint a liberalizálással. A tapasztalatok szerint ugyanis Ausztriában gyengébb az ellenőrzés, mint például Csehországban, másrészt az EU bővítése után várhatóan az új tagok fuvarozói sem lesznek olyan olcsók, mint eddig.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.