BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nincs még hitelszerződése az NA Rt.-nek

Még mindig nem írták alá a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. által az autópálya-fejlesztésekhez felveendő 180 milliárd forint konzorciális hitelről szóló, októberre ígért szerződést -- tudta meg a Világgazdaság. Addig is a tulajdonos Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. a nyáron kibocsátott 450 millió eurós devizaalapú kötvényből finanszírozza átmenetileg a sztrádamunkákat.

Az NA Rt.-nek a sztrádaprogram finanszírozásához felveendő 180 milliárd forintos konzorciális hitelére az MFB vállal garanciát. Emögött pedig az MFB-törvény értelmében az állam áll. Úgy tudjuk, hogy az autópálya-társaság az idén 60 milliárd forint hitelt tervezett felvenni.
Szeptemberben Tarnóczi László, az MFB szóvivője lapunknak úgy nyilatkozott, hogy várhatóan két héten belül aláírják a hitelszerződést. Ez azonban még nem történt meg -- tudtuk meg a szóvivőtől. Az ennek indokát, illetve a megállapodás megszületésének tervezett időpontját firtató kérdésünkre nem kaptunk választ.
Az autópálya-fejlesztési program bruttó építési költségeire az idén 114 milliárd forintot, jövőre pedig 102,4 milliárdot irányoztak elő a Széchenyi-tervben. Az NA Rt. az autópálya-fejlesztésekhez (az M3-as továbbépítésére, az M7-es, illetve a szekszárdi híd és a hozzá kapcsolódó utak fejlesztésére, valamint a további munkálatok előkészítésére) eddig mintegy 50 milliárd forintot fizetett ki eddig az idén.
Ezt a társaságnál több menetben végrehajtott tőkeemelés tette lehetővé. Információink szerint ez évben várhatóan még további 25 milliárdnyi nunkát kell finanszírozni. Ezt átmeneti megoldásként az MFB nyáron kibocsátott 450 millió eurós devizaalapú kötvényéből fedezik.
A pénzintézet külföldi kötvénykibocsátásból befolyt 120 milliárd forint a forrása egyebek között a Malévnak nyújtott 20 milliárd forintos reorganizációs hitelkeretnek, továbbá a külső szövetkezeti üzletrész-tulajdonosok kifizetésének is.
A tervezett sztrádakötvénnyel kapcsolatban nincs új fejlemény -- mondta Tarnóczi kérdésünkre. Legutóbb a második fél évre ígérték a kibocsátást. Az akkori elképzelések szerint a több tíz milliárd forint értékűre tervezett kötvény jegyzését az idén kezdték volna meg.
Emlékezetes, a kormány sztrádaprogrammal kapcsolatos tavalyi határozata szerint a szükséges források koordinálásával megbízott MFB-nek egyrészt arra kell törekednie, hogy a hazai pénzintézetek minél nagyobb részt vállaljanak a finanszírozásban. Másrészt arra, hogy a hazai megtakarításokat minél nagyobb arányban vegyék igénybe a széles körben forgalmazható autópálya-kötvények révén.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.