Tegnap New York Queens nevű negyedére zuhant az American Airlines légitársaság Airbus A--300-as típusú utasszállító repülőgépe. A gép -- a légitársaság 587-es járatát teljesítve -- fedélzetén 246 utassal és kilencfőnyi személyzettel a J. F. Kennedy repülőtérről indult, és a Dominikai Köztársaság fővárosába, Santo Domingóba tartott, amikor -- mintegy tíz kilométer megtétele után -- lezuhant.
A lapzártakor rendelkezésre álló információk szerint a gépen robbanás volt, a légi jármű még a becsapódás előtt kigyulladt, és a két hajtóműve közül az egyik levált. A légiirányítók négy perccel a felszállás után vesztették el a rádiókapcsolatot a pilótákkal.
A tragédia okaként Colin Powell külügyminiszter balesetre utalt, a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) azonban a történtek után néhány órával sem tudta egyértelműen, hogy műszaki hiba, vagy szabotázs történt-e. A vizsgálatokat mindenesetre "a baleset okainak feltárása" címén indították. A CNN szerint a gépnek eredetileg -- helyi idő szerint -- 8.40-kor kellett volna felszállnia, az indulást azonban valamilyen ok miatt elhalasztották 9.14-ig.
A robbanás és a levegőben való kigyulladás tényét szemtanúk is megerősítették. A gép, illetve a tőle külön becsapódó hajtómű egy iskola közelében ért földet, amely szünnap miatt üres volt. Leégett viszont legalább négy ház. A városi hatóságok riadókészültséget rendeltek el, egy időre lezárták a körzet három fontos repülőterét, a hidakat és az alagutakat, amelyeket azonban később -- részlegesen -- megnyitottak a forgalom előtt.
A tragédiát követő első percekben legnagyobb mértékben a biztosító- és a légitársaságok részvényeinek árfolyama esett. Amikor azonban a hírek inkább balesetet, mint terrortámadást valószínűsítettek, a befektetők kezdtek megnyugodni. Az American Airlines anyacégének papírjai például az első percekben több mint 22 százalékot veszítettek árfolyamukból. Egy óra múlva azonban az árfolyamveszteség már a felére mérséklődött.
Érdekes pszichológiai hatásként a többi iparágnál az alapvetően eladási hangulat (amely az amerikai tőzsdenyitást még a szerencsétlenség előtt jellemezte) inkább vételire fordult. Ugyanez volt érzékelhető a dollár árfolyamának alakulásában. A zöldhasú ugyanis a légi katasztrófa után rohamosan veszített értékéből, majd szinte ugyanezzel a lendülettel tudott javítani.
Szakértők szerint egyébként a közeljövőben folytatódhat az árfolyamok hektikus mozgása, a sokkhatás múlásával pedig -- ahogy szaporodnak az eseményekkel és a jövőbeni kilátásokkal kapcsolatos elemzések -- esetleg ismét a pesszimizmus uralkodhat el a befektetőkön.
Az amerikai és a nagyobb európai légicégek talpra állásának lassú folyamata a tragédiát követően ismét veszélybe került. A British Airways, az Air France és a Lufthansa foglalási mutatói lassacskán javulóban voltak a szeptemberi terrorakció után. Ez részben azzal függ össze, hogy közeleg az Egyesült Államok legerősebb turisztikai eseménysorozata, a hálaadási ünnepségek. Ilyenkor rendkívül sok rokon kel útra Európából.
A tengerentúli járatokban erősen érintett brit, francia, német és holland vállalatok újabb járatösszevonásokra és megszüntetésre kényszerülhetnek, de az máris bizonyosra vehető, hogy tovább csökkentik az elmúlt hetekben egyébként is mérsékelt kapacitásaikat. Ez pedig azt jelenti, hogy kevesebb gépet rendelnek, és újból felülvizsgálják rövid és középtávú üzleti terveiket.
Az amerikai piacon felgyorsulhatnak a cégfúziók, mert szinte kizárt, hogy az első nyolc nagy légitársaság mindegyike életképes marad. Szakértők szerint az összeolvadási tárgyalások már az idén megkezdődhetnek.
Az A--300-as típus az Airbus első első, komoly piaci sikert kivívó konstrukciója, amely először 1972-ben emelkedett a levegőbe. A két hajtóműves típusban átlagosan 260 hely van, és a későbbi változatokkal ellentétben nincs benne robotpilóta-berendezés. Az utolsó A--300-as gépeket 1986-ban szerelték össze. A közepes és hosszú távolságok megtételére képes A--300-as leszállás -- azaz üzemanyag-utántöltés -- nélkül egyhuzamban 7700 kilométert tud megtenni. Egyik utóda az A300-600, amely 1986 óta közlekedik menetrendszerű járatokon, és amelyet közepes távolságra alkalmas repülőgépként, 266--361 utas számára fejlesztettek ki.
Az utóbbi években az Airbus fej fej mellett küzd az amerikai Boeinggel a vezető pozícióért a nagy utasszállító repülőgépek piacán. Az A--380-assal, a jelenleg fejlesztés alatt álló legnagyobb utasszállító repülőgépével az Airbus 2006-ra végleg maga mögé akarja utasítani vetélytársát.