BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszteségcsökkentő az apadó benzinár

Hiába csökken hónapok óta az olajár (tegnap már 17 dollár alá esett barrelenként), a hazai közúti fuvarozók legfeljebb veszteségeiket mérsékelhetik ezáltal. A taxicégek nem terveznek árcsökkentést, noha a túlkínálat ezt elvileg kikényszerítené tőlük.

Tegnap folytatta zuhanását a kőolaj világpiaci ára. A nyersanyag 17 dollár alá csökkent barrelenként, és elemzők szerint még mélyebbre is eshet, ha a kitermelők nem szűkítik a kínálatot rövid időn belül. A hónapok óta tartó csökkenés a hazai üzemanyagárakat is apasztotta, de az év közepéig tartott rendkívül magas ár súlyos pluszterheket rótt a fuvarozóvállalkozásokra.
A közúti fuvarozók többsége gázolajat használ, és legfeljebb öt százalékánál a benzin a meghatározó -- közölte Peredi Péter, a Fuvarozók Országos Szövetségének főtitkára. Az utóbbi kategóriába a taxik és a hűtőkocsik tartoznak. Ezeknél a kisebb (3,5 tonna alatti) járműveknél a benzin üzemanyagárának mérséklődése kilométerenként mindössze 1,50 forint költségcsökkenést eredményez. Ez tehát nem kompenzálja az év eleji magas üzemanyagár okozta többletkiadást. A gázolajat alkalmazó 3,5 tonna feletti járművek esetén 3-3,50 forint az üzamanyagár mérséklődésének a kilométerenkénti költségcsökkentő hatása. Mindez azonban csupán a vállalkozók veszteségét mérsékli, ugyanis a szükséges díjemelést (a javaslat tíz százalék körül volt) nem lehetett érvényesíteni.
Olcsóbb lett a busz- vagy a vonatjegy? -- kérdeztek vissza a taxisok, amikor arra lettünk volna kíváncsiak, az üzemanyagáreséssel párhuzamosan olcsóbb lesz-e a taxizás.
A különböző fővárosi taxitársaságok vezetői egyetértenek abban, hogy az üzemanyagár-csökkenés nem hajtja lefelé a tarifákat, sőt azt is egybehangzóan állítják: emelni kellene, de a piaci verseny -- a túlkínálat miatt -- ebbe egyik cég sem mer belevágni.
A haszonjárművek és a buszok nem benzint használnak, hanem gázolajat -- hívja fel a figyelmet Galambos István, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) alelnöke is. Ez utóbbi ára pedig -- mondta a Silog Bt. ügyvezetőjeként és tulajdonosaként maga is gyakorló fuvarosként dolgozó szakmber -- a tavaly szeptember--októberi, összességében közel 20 százalékos növekedése óta számottevően nem változott. Ellentétben a benzinnel -- aminek árát az idegenforgalmi szezon is erősen befolyásolja --, a gázolajnál nincs szezonális változás sem. Télen fűtésre, nyáron a klímaberendezésekhez használják. A gázolaj árának néhány forintos évközi ármozgása érdemi csökkenést nem eredményezett éves szinten. A nemzetközi fuvarozók árbevételére ugyanakkor devizaalapú fuvardíj miatt kedvezőtlenül hatott a forint árfolyamváltozása.
Karmos Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének (NIT) szervezeti igazgatója reméli, hogy az üzemanyagár-változások tendenciája így marad. Tart azonban attól, hogy a csökkenés ingatag, és hosszú távon nem lehet kalkulálni vele. Szerinte az árváltozások eredményeként a fuvarozók kicsivel nagyobb nyereséggel dolgozhatnak, de hozzáteszi, hogy ennek jövőre meglehet a böjtje. A megbízók az idei árat veszik figyelembe.
Arra is emlékeztetnek a személyfuvarozók, hogy a tarifának csupán 17-18 százalékát teszi ki az üzemanyagköltség, de amíg olcsóbbá vált a benzin, az egyéb költségek -- mint például az új autók ára, a szerviz -- drágultak, s jövőre újabb teher lesz a magasabb minimálbér.
Most legalább visszaszedünk valamit -- mondják elégedetten, de emlékeztetnek arra is, hogy a tarifák akkor sem követték a tendenciát, amikor drágult az üzemanyag.
Tavaly nyáron -- miközben folyamatosan emelkednek az üzemanyagárak -- egyes fővárosi taxicégek 30-35 forinttal csökkentették tarifájukat, hogy újraszeleteljék a tortát. Az eset nem előzmény nélküli, oka az, hogy a piacot uraló hat-nyolc társaság nem tudott megállapodni egy szolid árkartellben, egységes 20 forintos emelésben.
Így azóta gyakorlatilag stabil a telefonos rendelésre történő nappali tarifa, de -- az újonnan alakult Est.taxi társaságot leszámítva -- minden cégnek többfajta, az utas számára szinte átláthatatlan tarifa- és kedvezménykínálata van.
A taxisok ugyanakkor azt állítják, nálunk is be kellene vezetni a nyugat-európai szokást, hogy egy liter benzin ára a fuvardíj kilométerenként, s állítják, az lenne a reális, ha a kocsik nappal is a fővárosi közgyűlés által az elmúlt nyáron maximált 240 forint/kilométer díjért mennének.
Hogy mekkora az elkeseredettség, egy magát megnevezni nem kívánó taxis azt mondta lapunknak: a fuvarszervező irodaként működő vállalkozások tisztességtelenül járnak el, amikor olyan tarifákat hirdetnek meg, amelyek a velük szerződött taxis vállalkozóknak nem biztosítják a tisztességes nyereséget, így azt sem, hogy ne csak karbantartani, de újra is tudják cserélni kocsijukat.
A fentiek alapján tehát nem lesz fuvardíjcsökkentés, ám a kép teljességéhez az is hozzátartozik, hogy a taxisok keresik a pluszjövedelmet és a kiskapukat: az éjszakai "szórakozóhelyek" 5-10 ezer forintos fejpénzt adnak minden leszállított utas után, s szintén éjszaka rádión megy körbe a hír, melyik kútnál lehet 150-160 forintért gázolajat tankolni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.