A módosult versenytörvény tavaly február 1-jén lépett hatályba. A jogszabály - alacsony piaci részesedésüktől függetlenül - kiterjeszti a kartelltilalmat a korábban mentesülést élvező ár- és piacfelosztó versenykorlátozó megállapodásokra. Bővíti a Gazdasági Versenyhivatal eszköztárát a jogszabálysértések felderítésében: az ügyfélnél például szemle tartható, az iratokból másolat készíthető. Hosszabb határidőt enged a bonyolultabb ügyek vizsgálatához. Újdonság az ágazati vizsgálat lehetősége, amellyel a versenyhivatal elnöke élhet, ha a piac "rendellenes" működését tapasztalja. A módosulások nyomán külön csoport jött létre a GVH-ban a kartellügyek felderítésére, és a nyáron megújult a versenytanács.
Május végétől változott a polgári törvénykönyvben az elbirtoklás határideje. Ingatlanok esetében 15 év szakadatlan birtoklás szükséges ahhoz, hogy a birtokos a tulajdont megszerezze. Más dolgoknál továbbra is tíz év az elbirtoklási határidő.
A nyár elején fogadta el a parlament a gázközművagyonnal kapcsolatos önkormányzati igények rendezéséről szóló törvényt. Ennek alapján a településeknek - 2000. augusztus 12-re számolva - 63,6 milliárd forint járt, ebből az államkötvényben kiadandó rész 26,8 milliárd, a készpénzrész 36,8 milliárd forint volt. Előlegként több mint 16,7 milliárd forintot fizettek ki. Szeptember közepén az ÁPV Rt. teljességgel rendezte a törvényes igényeket: az önkormányzatok hárommillió darab tízezer forint névértékű államkötvényt, valamint még 23,5 milliárd forint készpénzt kaptak. Ezeket az összegeket a törvényben megállapított 2001. szeptember 15-i értéknapra - az ott megállapított hozammal - korrigálva és az előlegfizetésekre figyelemmel állapították meg.
Szeptembertől 1-jétől élnek a bírósági végrehajtás új szabályai, amelytől gyorsabb, eredményesebb eljárásokat remélnek a szakemberek. A törvény méltányosabb elbánást nyújt az ingatlan-végrehajtásban az otthonától megválni kényszerülő adósnak, és a hitelezői érdekeket is védi a kikiáltási ár csökkentett mértékű leszállíthatóságával. A gépjárművekre vezetett végrehajtásban a végrehajtó a forgalmi engedélyt, valamint a törzskönyvet is megküldi a nyilvántartó hatóságnak. Engedély és törzskönyv híján a foglalási jegyzőkönyv is elegendő ahhoz, hogy a rendőrség kivonja az autót a forgalomból. A törvény alapján a korábban széles körű sérthetetlenséget élvező takarékbetétek bármilyen tartozás kiegyenlítésére végrehajtás alá vonhatók. Az ezt részletező kormányrendelet október 12-től hatályos. A végrehajtás a bemutatóra szóló betétre úgy történik, hogy a végrehajtó a betétokiratot lefoglalja, magához veszi és elzárva kezeli. Névre szóló betét esetén a pénzintézetet keresi meg, felhívván, hogy 15 napon belül utalja át a betét összegét a végrehajtói letéti számlára, vagy közvetlenül fizesse ki részére.
A végrehajtási törvény folyományaként a gazdasági társaságok bankszámlaszámainak szerepelniük kell a cégnyilvántartásban. Az adattovábbításra a bankok kötelesek. A pénzintézetek és a cégbíróságok közötti kapcsolat azonban nem volt zökkenőmentes. December 13-án jelent meg és január 1-jétől hatályos az az igazságügy-miniszteri rendelet, amely szabályozza a számlaszámváltozások továbbításának és fogadásának menetét. A jogszabály révén 90 százalékos céginformációs díjkedvezményt kapnak azok a pénzügyintézetek, amelyek az adatokat számítógépes úton juttatják el a cégbíróságra.
Ugyancsak szeptember 1-jével léptek hatályba a Ptk. megújult - hitelezői pozíciókat erősítő - zálogjogi szabályai. Egyebek közt kimondják, hogy ingatlant csak jelzálogjog alapításával lehet elzálogosítani. A törvény minden pénzintézetet a záloghitelezéssel üzletszerűen foglalkozó szervezetek közé sorol, lehetővé téve, hogy azok bírósági végrehajtás mellőzésével is kielégítést nyerjenek a zálogtárgyból. Az árverés szervezésével üzletszerűen foglalkozók mellett a felszámolóknak és az önálló bírósági végrehajtóknak is módot ad arra, hogy ha megbízást kapnak, értékesíthessenek vagyontárgyakat. A zálogjogi szabályozással összefüggésben módosult a csődtörvény is. Ebben a kis- és mikrovállalkozások a korábbinál kedvezőbb pozícióból, a magánszemélyek nem gazdasági tevékenységéből eredő követeléseivel egy sorban nyerhetnek kielégítést. Az új szabály alapján az állam százezer forintra egészíti ki egyszerűsített felszámolások esetén a felszámolói fizetséget, így gondoskodván a felszámolói díjkiegészítési alap feltöltéséről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.