Az országban megtermelt bruttó hazai terméknek immár alig 38 százalékát szedi be adóként a magyar költségvetés - hangoztatják a kormány vezető tisztségviselői. Az ellenzék ugyanakkor az összes elvonás GDP-hez képest növekvő arányát, vagyis a jövedelemcentralizáció beígért csökkentésének elmaradását kéri számon. Álláspontja szerint a jövedelemcentralizáció mértéke jóval magasabb, közelíti a 43 százalékot. Azaz: a gyors gazdasági növekedésből származó többletforrások jelentős részére igényt tartott az állam.
A Pénzügyminisztérium elismeri, hogy tavaly nem folytatódott a jövedelemcentralizáció csökkenése. Ugyanakkor a tárca szerint lényegében nem változtak az adókulcsok 2001-ben - szögezte le a Világgazdaságnak Engyel Gyula, a PM főosztályvezető-helyettese.
Az állami visszavonulás megtorpanása nem egyedülálló tendencia. Ausztriában tavaly rekordszintet, a GDP 45,5 százalékát tette ki a gazdaságtól időlegesen elvont jövedelem nagysága - publikálta minap a Der Standard című lap, az osztrák statisztikai hivatal becslésére hivatkozva. Az OECD legfrissebb (2000-re vonatkozó) számai szerint legkisebb mértékben a mexikói gazdaságban figyelhető meg az állami jelenlét. Ott a GDP-nek mindössze 18,1 százalékát fizetik be adóként a gazdasági alanyok. Tradicionálisan nagy összegű adókat szednek a skandináv államok. Svédország vezeti a jövedelemelvonási listát, ott 100 egységből 53,3-on adó formájában adtak túl.
Magyarország 2000-ben 38,7 százalékos adó per GDP mutatóval büszkélkedhet az OECD listáján. A nemzetközi szervezet által nyilvántartott klasszikus adóbevételek mellett azonban mindinkább szerephez jutnak a gazdaságból egyéb címen elvont jövedelmek. Így nem véletlen, hogy 2001-re az államháztartás konszolidált bevételei akár a GDP 42,9 százalékát is elérhetik.
A Pénzügyminisztérium eddig csak az államháztartás nem konszolidált bevételeit hozta nyilvánosságra, az elvonás pontos mértékére vonatkozó hivatalos számot áprilisnál előbb nem ígérik a tárcánál. A nem konszolidált adatokból azonban lehet következtetni a jövedelemcentralizáció hazai szintjének alakulására. Azt is figyelembe véve, hogy az elmúlt évi költségvetési bevételek egyre növekvő része államháztartáson belülről származott (azaz a számlák összevetésekor, vagyis a konszolidáláskor eltűnik), a Világgazdaság számítása szerint a 2000. évi 42,6 százalékról 2001-ben a GDP 42,9 százalékára emelkedett az állam által elvont jövedelmek aránya. Érdekesség, hogy alig egy éve, a kétéves költségvetés parlamenti elfogadtatásakor (2000 decemberében) még 40 százalék alatti centralizációs mutatót hangoztatott a pénzügyi tárca 2001-re vonatkozóan.
Egy hosszabb időtávú visszatekintés ugyanakkor már más fényben tünteti fel az állami szerepvállalás alakulását. Az elmúlt 15 év alatt összességében 7 százalékponttal csökkent az adóbevételek GDP-hez viszonyított súlya Magyarországon. Eközben az OECD-országokban átlagosan 3,5 százalékpontos emelkedés volt. AZ OECD-hez csatlakozó többi közép- és kelet-európai államban a magyarországihoz hasonló irányú folyamatok játszódtak le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.