BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Privatizálják a londoni metrót

Stephen Byers brit közlekedési miniszter támogatását adta a londoni metró részleges magánosításához. A 13 milliárd fontos beruházással járó ügylet révén a privatizáció támogatói szerint végre modernizálódhat a leromlott infrastruktúrával, késésekkel és járatkimaradásokkal küszködő hálózat.

A brit konzervatívok és a londoni polgármester által is élesen ellenzett privatizációs tervek csak akkor valósulhatnak meg, ha a megkötendő üzemeltetési szerződések megfelelnek majd a szigorú biztonsági és értékarányossági elvárásoknak - ígérte a BBC beszámolója szerint Byers. Az ügylet előkészületeinek megindulásához a munkabiztonsági hivatal beleegyezése is szükséges.

Egy brit parlamenti bizottság minap elkészült jelentésében olvasható, hogy lehetetlen megállapítani, segítene-e a metrón a részleges magánosítás. Ken Livingston londoni polgármester jogi utat keres ennek megakadályozására, és Charles Kennedy, a liberális demokraták vezetője is "a katasztrófa leállítására" szólította fel a kormányt. Az "elhibázott terv" a konzervatívok szerint sem hozna enyhülést a londoniaknak; a megoldást ők az állami kézben tartott metró számára előírandó minőségi és biztonsági szabályokban, illetve egy munkabeszüntetést tiltó egyezmény megkötésében látják.

A kormány által támogatott részleges magánosítás révén a londoni metró infrastruktúrája - a sínek, az alagutak, a jelzőberendezések és az állomások - harminc évre három magánvállalkozás kezébe kerülne. A vonatokat továbbra is az állam üzemeltetné. A társaságok 15 év alatt 13 milliárd fontot költenének modernizációra. A működtetési költségeket az állami támogatásokból (45 százalék az első 7,5 évben), a metró bevételeiből (30 százalék) és magánfinanszírozásból (25 százalék) fedeznék.

Elemzők szerint a terv megvalósulása esetén 15 százalékkal is emelkedhetnének a jegyárak. Egyesek szerint míg a kormány 5 százalékos kamat mellett is felvehetné a metróberuházáshoz szükséges hitelt, a magánbefektetők 8-10 százalékos éves hozamot várnak majd el. Livingston is a kötvénykibocsátás mellett kardoskodik; 15 éves modernizációs programja megvalósításához 12,75 milliárd fontos hitelfelvételt javasol. Szakértők szerint azzal is számolni kell, hogy a magánberuházókkal kötött szerződések teljesítését nehéz lenne kikényszeríteni, ha azok a munkák elvégzése helyett inkább a bírságok kifizetését választják.

VG-összefoglaló

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.