BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új kihívások előtt a Matáv-csoport

Új szervezeti felállásban indította az évet a liberalizált távközlési piacon a Matáv-csoport. A legnagyobb hazai telefontársaság az eddiginél átláthatóbb - üzletáganként csoportosított szerkezettel - és a vezetési szintek átalakításával kíván az új helyzethez igazodni. A Matáv a múlt év december 23-i piacnyitás óta néhány száz ügyfelet már vesztett, miközben a számára megnyíló területeken újabbakat is szerzett. A társaság a régión belül is erősíteni akarja a pozícióját.

A négy meghatározó üzleti terület - lakossági, üzleti, internet és mobil - mentén csoportosított részlegek, illetve jogilag önálló cégek, valamint a felső vezetés ehhez igazodó átszervezése jellemzi január elsejétől a Matáv-csoportot. Ennek keretében a nem önálló szervezetben működő üzleti területek is megfelelő önállóságot kaptak, amolyan virtuális cégként tevékenykednek. Ezzel együtt a leányvállalatok helyzete is megváltozott, az üzletáganként egységessé tett vezetési szinttel az eddigi jogi és pénzügyi felügyeletet felváltotta a profitszemléletű irányítás.

Különösen fontos a távközlésben tevékenykedő és széles profilú vállalkozások számára, hogyan találják meg az ideális arányt a vezetékes, a mobil-, az internet-, illetve a lakossági és az üzleti kommunikáció között. A vezetékes hangátviteli üzletágban a szolgáltatóknak itt Magyarországon is fokozatosan zsugorodó piaccal kell számolniuk. Mint ismert, a múlt év folyamán megfordult a trend, a mobil-előfizetők ötmilliót közelítő száma meghaladta a vezetékes piac valamivel több mint 4,5 milliós mutatóját. A vezetékes hangtávközlési piac élettartamát a legnagyobb hazai szolgáltató vezérigazgatója szerint legfeljebb hosszabb távon életképes részpiacok feltárásával lehet ideig-óriág meghoszszabbítani. Ennek megfelelően erre a területre a Matáv további jelentős összegeket már nem kíván beruházni. A társaság ma már inkább a mobiltávközlésbe, az internetalapú távközlési technológiába és az adatátviteli sávszélesség növelésébe fekteti szabaddá váló forrásait.

A liberalizáció kapcsán azonban vitathatatlanul a lakossági szolgáltatások üzletág került előtérbe, ide sorolja még a csoport a kisvállalatokkal foglalkozó részleget, valamint a kábeltévés társaságát is. Az első hónapban a vezetékes lakossági piacon a legnagyobb kihívónak számító Vivendi néhány száz ügyfelet már elcsábított a Matávtól - a belföldi és a nemzetközi távhívásban. A Vivendivel december 21-én kereskedelmi alapon megkötött hálózat-összekapcsolási szerződés ugyanakkor a Matáv számára is kaput nyitott a versenytárs előfizetőihez, közülük néhányan az egykori monopolszolgáltató távhívási tarifáit találták vonzóbbnak.

Vihart kavart, hogy a Viven-divel ellentétben a hálózat-összekapcsolást ugyancsak kezdeményező másik meghatározó versenytárs, a PanTel ajánlatkérésére viszont nemet mondott a Matáv. Ezt akkor többen azzal magyarázták, hogy a kölcsönösségi alap a Vivendinél nyilvánvalóbb volt, mint a PanTelnél. A Matávnál ezt azzal utasították vissza, hogy az ő jogi értelmezésük szerint nem kötelezhetők a szerződéskötésre. Mivel a hírközlési döntőbizottság még nem hagyta jóvá a végleges referenciaajánlatot,a törvény szabta határidőnél hamarabb csak azokkal a helyi koncessziós cégekkel kell új szerződést kötni, amelyekkel már eddig is volt a hagyományos vezetékes hálózatra vonatkozó összekapcsolás. Ennek kapcsán a Matávot meglepetésként érte, hogy a helyi koncessziósok közül egyelőre sem a HTCC, sem a Monortel nem kért összekapcsolási ajánlatot. A PanTellel tavaly aláírt szerződés viszont - hangsúlyozza a Matáv érvelése - az internetalapú telefonálásra vonatkozott. Straub Elek hozzátette, ha a döntőbizottság másképp határoz, megkötik a szerződést.

A mai tarifaszerkezet alapján egyébként a helyi hívásokban egyhamar nem lehet még komoly versenyre számítani, hiszen a költségszámítások csak a belföldi és a nemzetközi hívásokban mutatnak ki nyereségtartalékot.

A kábelpiactól sem várhatnak sokat manapság a hazai szolgáltatók. Nem véletlen, hogy korábban hírek terjedtek el, miszerint a Matáv is megválna kábeltársaságától. A MatávKábelTv Kft. eladásával kapcsolatos híreket kommentálva lapunk kérdésére Straub Elek, a Matáv Rt. elnök-vezérigazgatója kifejtette, hogy a hazai kábelpiacon az 1999-es törvénymódosítás nyomán oly mértékű kedvezőtlen folyamatok indultak el, amelyek már nemcsak a Matáv számára teszik kérdésessé az erre a piacra fordítandó további befektetéseket. Mint ismert, a szóban forgó jogszabály-módosítás korlátokat szabott a nagy szolgáltatók terjeszkedésének azzal, hogy a többszereplős piac valódi versenyt hozzon. Jövedelmező befektetésnek ígérkezett a kábel a jövőbeni többletszolgáltatások internet- és telefonforgalom-ígéretével is. Az élet azonban mást igazolt, a UPC-n kívül újabb komolyabb tőkeerejű szolgáltató nem igazán jelent meg a piacon. A költséges beruházást igénylő hálózat kiépítése akadozik, leértékelődtek az eddigi beruházások. Egyelőre kevés példa van még Nyugat-Európában is arra, hogy egyazon kábelhálózat vigye az otthonokba a televíziós csatornák műsorait, a világhálót és a telefont is. Ezért a Matáv már csak korlátozott befektetésekre kész ezen a piacon, a meglévő hálózat konszolidációjára törekszik. Straub Elek az eladást sem zárja ki, hozzátéve, ma nem biztos, hogy találnának rá megfelelő ajánlattevőt.

A három másik üzletágban - üzleti szolgáltatások, internet és mobil - már sokszereplős a piac, itt a verseny fokozódására kell készülnie a társaságnak. Az üzleti kommunikációban az egyik legnagyobb kihívó a PanTel, amely korábbi hitelfelvétele kapcsán a fejlesztéshez komoly forrásokkal rendelkezik.

A mobilüzletágban sem egyszerű ma már a helyzet, hiszen a hazai piac szereplői az idén ugyan még mintegy 10 százalékpontos növekedést jeleznek előre, de a telítettség lassan már eléri az extenzív növekedés felső határát, s egy 65-70 százalékos telítettségnél az előfizetői számot már csak egymás rovására lehet növelni. Az egy előfizetőre jutó beszélgetési időben pedig már évekkel ezelőtt megfigyelhető volt a takarékosságra törekvés. A mobilüzletágon sokat lendíthetne az adatátviteli szolgáltatások iránti igény növekedése, ehhez azonban ma még egyfelől a sávszélesség, másfelől a megfelelő alkalmazások hiánya támaszt korlátokat.

A Matáv-csoport mobilportfóliójában az utóbbi években többször is felmerült a két Westel-cég összeolvasztása. Ez máig legfeljebb az irányítás szintjén valósult meg, jogilag mindaddig nem lesz napirenden, amíg az analóg hálózatot üzemeltető Westel Rádiótelefon Kft. ügyfélköre oly mértékben össze nem zsugorodik, hogy nem éri meg fenntartani a külön céget. Sugár András, a Westel Mobil Távközlési Rt. vezérigazgatója, aki egyben a kft. tevékenységét is felügyeli, úgy véli, az első magyar mobilhálózat jelenlegi 45 ezres előfizetői köre a szükséges költségracionalizálás után az idén is nyereségessé teszi a ma már alig harminc főt foglalkoztató "Westel 0660" tevékenységét. A Westelek infrastruktúrája a stratégiai elképzelések szerint hamarosan egy harmadik cég, a ProMoKom Rt. "birtokába kerül". A céget 1999-ben 20 millió forintos alaptőkével még a Matáv alapította, lényegében a Westel Rt.-é. A társaság a jövőben a Magyar Posta Tetra Rt. alvállalkozójaként a "készenléti Tetra" rendszer kiépítésében is részt venne.

Komoly üzleti lehetőségeket rejt még a régiós terjeszkedés. Mint ismert, 2000-ben a Matáv által vezetett konzorcium 343,3 millió euróért megszerezte a macedón telefontársaság, a Maktel 51 százalékát, s a múlt év januárja óta a külföldi cég a Matáv konszolidált leányvállalata. A térségbeli országok többségében még a vezetékes piacon is van extenzív növekedési lehetőség, de ezzel együtt ma már - mint Straub Elek hangsúlyozza - igazán vonzó befektetésnek csak azok számítanak, ahol mobilkoncessziót is kilátásba helyez a privatizációs ajánlat. Ennek függvénye lehet például a Matáv részvétele a bolgár távközlés magánosításában. Ott a tényleges üzletet a mobil hozhatja. Bulgárián kívül több olyan térségbeli ország piaca nyílik meg hamarosan részben, vagy egészben, ami akár befektetőként, akár versenytársként lehetőségeket teremt a hazai távközlési cégek, így a Matáv számára is. Ezzel szemben egy percig sem gondolkodnak azon - mondja Straub Elek -, hogy a hamarosan talán ismét eladósorba jutó Telekom Austriába fektessenek. Ez nemcsak árkérdés. A vezérigazgató szerint - a Matávnál inkább ahhoz értenek, hogyan kell egy régi vágású kelet-európai piacon edzett monopolcégből versenypiaci szereplőt csinálni.

Sági Gyöngyi

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.