A Széchenyi-terv tavalyi nyertes pályázatainak megítélt 118,9 milliárd forint állami támogatással együtt 463 milliárd értékű beruházás valósul meg. A támogatások átlagos tőkemozdító hatása négyforintnyi. Ám vegyes a kép.
A vállalkozáserősítő programok az egy forint állami támogatással együtt 5,9 forintnyi fejlesztési forrást mozgósítottak, a bérlakás-építési program 1,4 forintnyit. A második leghatékonyabb program (4,5 forinttal) a regionális gazdaságfejlesztési, a harmadik (3,6 forinttal) az energiatakarékossági, a negyedik (3,4 forinttal) a turizmusfejlesztési.
Az alprogramok hatékonysága között is óriási az eltérés. A vállalkozáserősítő programon belül 201 milliárd forintos összértékkel vezet a versenyképes beruházásokat támogató pályázat.
A 2235 nyertes mintegy 19,9 milliárdos támogatást kapott, s az egységnyi támogatás átlagosan több mint tízszeresnek megfelelő beruházást eredményez. Ám ezen belül a nyertes pályázatok durván felét adó, száz százalékban külföldi tulajdonban lévő vállalkozások esetében egy forint támogatás 12,1, míg a magyar többségi tulajdonúaknál csak 6,2 forintot mozgat meg.
Az egységnyi támogatásra jutó beruházás mutatója a 250 fő feletti vállalkozásoknál 12,2, ami kettővel haladja meg a pályázati átlagot. A kis- és középvállalkozások tőkemegmozdító hatása 8,4-szeres, ezen belül a legmagasabb (10,4) a 0-9 fő közötti mikrovállalkozásoké, míg az 50-249 fő közötti középvállalkozásoké csak 7,1.
Vannak további rekordok is. A vállalkozáserősítő programon belül - számításaink szerint - 23,8-es mutatójával kimagaslik a mikrohitelhez kapcsolódó kisvállalati kölcsön kamattámogatási pályázata. Ám apróbb szépséghibája, hogy tavaly csak egy nyertes volt, de az a 826 ezer forint megítélt támogatással 19,6557 milliós beruházást valósít meg. A legkevésbé hatékonynak a franchise-vállalkozások fejlesztését támogató pályázat bizonyult. A 21 nyertes az 1,038 milliárd forint támogatással 1,93 milliárd forint értékű beruházást valósít meg.
Magos Katalin
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.