BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sztrádaépítés hiányosságokkal

A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. közvetlenül költségvetési pénzeszközökhöz is jutott, amelyek felhasználására vonatkoznak a közbeszerzési törvény előírásai, ám a kancellária nem írt elő elkülönített beszámolási kötelezettséget, s így e források felhasználására a közbeszerzés hatálya az MFB-re nem terjeszthető ki. Egyebek között ezt állapította meg az M3-as autópályával kapcsolatos beruházás pénzügyi folyamatának ellenőrzéséről készített, kifogásokkal sűrűn tűzdelt ÁSZ-jelentés.

A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési programjának megvalósítása érdekében az MFB finanszírozása több csatornán keresztül történt. Tavaly a költségvetési törvényben eredetileg meghatározott 35,2 milliárd forint tőkeemelésen felül az MFB 12,69 milliárdnyi többletforrásban részesült az ÁPV Rt.-től kapott ingyenes vagyonátadás révén. A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére és finanszírozására kialakított szervezeti konstrukcióban a mindenkori kormányhatározatok előírásai és az MFB Rt. döntései határozták meg az útfejlesztések finanszírozását, a költségvetési eredetű források tényleges felhasználását. A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. a szerződéseket a Magyar Autópálya-építő, illetve a Magyar Hídépítő Konzorciummal és a Mérnökkel nem pályáztatással, hanem meghívott partnerekkel, közvetlen tárgyalásokon lefolytatott alku alapján kötötte meg - állapították meg a számvevők. (A független Mérnök feladata a beruházás projektelemeire megkötött szerződések összehangolt végrehajtásának figyelemmel kísérése, az elvégzett munkák műszaki és minőségi megfelelőségének ellenőrzése.) A meghívott vállalkozók kiválasztására, a vállalkozói kör felmérésére és értékelésére írásos dokumentum nem volt fellelhető. A szerződésben a beruházás ellenértékét egyösszegű, rögzített árformában határozták meg a jóváhagyott limitáron belül. A rögzített ár mellett azonban tartalékkeretet is meghatároztak, és a kettő együttes alkalmazása a tartalékkeret kihasználására készteti pótmunkaigények bejelentésével - véli az ÁSZ.

A számvevők szerint az útépítés költségeire vonatkozó kormányzati elvárás - hogy az építés összehasonlító áron legalább 5 százalékkal legyen olcsóbb az eddigi árszintnél - teljesítése csak a beruházás befejezése után értékelhető. Az M3-asnál ugyanis nem vették figyelembe a járulékos beruházási költségeket, így a felvett hitelek kiadásait. Az ÁSZ kifogásolja azt is, hogy az NA Rt. a kivitelezési szerződésekben vállalt előlegnyújtáson kívül egyéb, előfinanszírozás-igényes tevékenységet folytató vállalkozásoknak is adott előleget. Ennek célszerűségét azonban az ÁSZ-nak nem volt módjában megvizsgálni. Az MFB ugyanis vitatja az ellenőrzés jogalapját az NA Rt.-re nézve, mivel véleménye szerint az utóbbi részvényesei között az állam tulajdonosként nem szerepel.

Az MFB az ellenőrzött társaságok - az NA Rt. és az Állami Autópálya-kezelő Rt. - részére nem engedte meg azon dokumentumok átadását, amelyek megítélése szerint nem tartoztak az ellenőrzési programban megjelölt feladatokhoz. (Az ÁSZ ellenőrzése az M3-as autópálya Füzesabony-Polgár közötti 61,1 km hosszú szakasza beruházásának pénzügyi folyamatára terjed ki. Erre a beruházásra az NA Rt.-nél 102,66 milliárd forint ráfordítást terveztek.)

A kormány nem készítette el az MFB tevékenységének törvény szerinti folytatásához szükséges két rendeletet. Nevezetesen a kinnlévőségek, befektetések, mérlegen kívüli tételek és a fedezetek minősítésének, értékelésének az MFB-re vonatkozó szabályait, valamint a Magyar Államkincstár és az MFB közti elszámolások eljárási szabályait.

Magos Katalin

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.