BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csalódással (is) fogadott döntés

Csalódással vegyes bírálattal fogadták az érintett cégek, hogy mégis közbeszerzési eljárással választják ki a kivitelezőit annak a négy autópálya-szakasznak, amelyre két hete zárt, meghívásos tendert írtak ki. Erre a négy projektre már így sem kaphatunk uniós forrást. Koalíciós politikusok szerint kezdettől fogva kommunikációs bakik sorozata történt.

A közbeszerzési eljárás kiírása ellenére a négy sztrádaszakaszprojekt finanszírozásánál nem lehet EU-források igénybevételével számolni, szögezte le a Világgazdaságnak Bodnár Zoltán, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. vezérigazgatója. A közösségi támogatások odaítélését átlagosan egy-két éves előkészítés és átfutási eljárás előzi meg, ezért ezek felhasználásával reálisan 2004 második fél évében kezdődő beruházásoknál lehet először számolni, indokolt.

Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter tegnap jelentette be: a meghívásos tenderre benyújtott pályázatok tartalmának közzététele ellenére mégis közbeszerzési eljárással választják ki a már előkészített autópálya-szakaszok kivitelezőit. Elmondta: a meghívásos tender bebizonyította, hogy több mint 20 milliárd forintot lehet megtakarítani a pályáztatással, a "verseny iránti közbizalom visszanyerése érdekében" mégis a közbeszerzés mellett döntöttek. A pályázatot várhatóan augusztus 6-án írják ki. A tenderek eredményhirdetése október körül várható, míg a munkálatok 2003 tavaszán kezdődhetnek.

A közbeszerzés kiírását Bodnár Zoltán közölte a pályázó cégek vezetőivel. A vezérigazgató szerint az érintettek "tudomásul vették a döntést", ám a cégek vezetői lapunknak nyilatkozva élesen bírálták a fordulatot.

Szakmai alapon nem lehetett megkérdőjelezni, hogy az egyébként az EU számára is elfogadható, milliárdos megtakarítást jelentő meghívásos eljárás a legjobb megoldás a már előkészített pályaszakaszok építésére, szögezték le a lapunknak nyilatkozó koalíciós politikusok. Tény azonban, hogy az ügyben a kezdetektől fogva kommunikációs bakik sorozata történt, annak ellenére, hogy előre borítékolhatóan érzékeny kérdésről volt szó. A hibák közé sorolható az eredeti miniszteri bejelentés, valamint az azt követő kormányzati nyilatkozatok is. A tárca várakozásai szerint a jelenleginél jobb árakat nem nagyon lehet elérni közbeszerzésen sem, így csak arról van szó, hogy néhány hónapos csúszással lesz ugyanannyiért autópálya. Ám azt a lapunk által megkérdezettek határozottan cáfolták, hogy "előre megfontolt szándékkal", annak bizonyítására, hogy lehet olcsóbban is építeni, beugrasztották a cégeket. Mint egy vezető kormányzati politikus fogalmazott, a politika egyszerűen "beérte" a szakmát, az adott társadalmi légkörben tarthatatlanná vált a korábbi döntés.

Az M7-es két, illetve az M70-es és az M3-as egy-egy szakaszának megépítése céljából az NA Rt. - zárt meghívásos tender keretében - július 11-én négy cégtől: a Betonút Rt.-től, a Hídépítő Rt.-től, a Strabag Építő Kft.-től s az Egri Útépítő Rt.-től kért ajánlatot. A pályázatokat hétfőn, a nyilvánosság előtt bontották fel. (DG-JP-NIG) (Jegyzet a 20. oldalon)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.