BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Évi 50-60 kilométer sztráda épül

Magyarország a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéséhez a kohéziós alapból becslések szerint évi 30 milliárd forint támogatásra számíthat, várhatóan 2004-től - mondta Ruppert László, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) helyettes államtitkára. Ha ehhez a költségvetés ugyanennyivel hozzájárul, akkor évente 50-60 kilométer autópálya építhető.

A magyar útépítési szakma évi 50-100 kilométer sztráda megépítésére alkalmas. Az építés ütemét a rendelkezésre álló pénzmennyiség, illetve az engedélyezetési eljárások befolyásolják. Egyelőre nem tudni, hogy a következő években a költségvetésből mennyi jut az autópálya-beruházásokra. Finanszírozásuknál a tárca számít a nemzetközi pénzintézetekre, EU-s forrásokra, de magánbefektetők is szóba jöhetnek. Az Európai Unió csak az európai közlekedési folyosók (TINA) építését és a burkolatmegerősítést támogatja.

A helyettes államtitkár elmondta, hogy a kormány programjában a közúti közlekedési infrastruktúra és ezen belül a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése stratégiai cél.

Kiemelt feladat az M0-s, az M3-as, az M5-ös és az M7-es autópályák országhatárig történő kiépítése, az M0-s főváros körüli útgyűrű további szakaszainak megépí-tése, a 4-es, 6-os és 8-as főút gyorsforgalmi úttá fejlesztése, valamint a Veszprém-Dunaújváros-Szolnok szakasz kiépítése.

Az előző kormány tavaly októberben döntött a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének 15 éves programjáról és ütemezéséről. A program célkitűzései helyesek - mondta Ruppert László -, azonban egyes gyorsforgalmi úthálózati elemek (például a Kaposvár-Balaton közötti M65-ös nyomvonala) felülvizsgálatot igényelnek.

A szaktárca vezetőjének a főpolgármesterrel a közelmúltban tartott egyeztető tárgyalásának megfelelően a jövőben elsőbbséget élvez az M0-s körgyűrű és az ehhez kapcsolódó új északi autópályahíd. Ugyancsak kiemelt feladatként kezeli a tárca az M6-os és az M56-os gyorsforgalmi út mielőbbi megépítését.

A beruházások a már kialakult lebonyolítási struktúrában folytatódnak, az egyes szervezetek működtetése, szakmai munkájuk irányítása és koordinálása a GKM feladatkörébe

tartozik.

A program finanszírozására kijelölt intézmény, a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. a GKM felügyelete alatt továbbra is foglalkozik az autópálya-építések forrásbiztosításával, pénzügyeinek intézésével. A végrehajtásért felelős szervezetek azonban a jövőben nem az MFB Rt., hanem a GKM irányítása alá tartoznának.

Magos Katalin

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.