Csökkenő helyi kedvezmények
Az önkormányzatok december 31-ig kötelesek lesznek hatályon kívül helyezni az általuk határozatlan időre biztosított helyi adókedvezményeket és -mentességeket. A hamarosan kormány elé kerülő előterjesztés szerint a határozott időre szóló kedvezmények is lejáratukig, de legkésőbb 2007 végéig maradhatnak hatályban. Erre az időpontra a helyhatóságoknak döntést kell hozniuk a még meglévő vállalkozói adókönnyítések megszüntetéséről. Ez az uniós kötelezettségek teljesítése miatt vált szükségessé.
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének főtitkára, Zongor Gábor szerint az EU-ban el nem fogadott versenyelőnyök felszámolása elkerülhetetlen, de ez a befektetők letelepítésében éllovas települések számára új megoldások keresését jelenti.
A kormányzati elképzelések szerint arra továbbra is lesz lehetőség, hogy a vállalkozókat érintő helyi adók kivetésénél ne a törvényben meghatározott maximumot állapítsák meg a helyhatóságok, ami kedvező feltételeket teremthet a vállalkozásoknak. Az adónemeken belüli differenciálás lehetősége viszont megszűnne: január 1-jétől az iparűzési adónál, illetve a vállalkozók kommunális, építmény- és telekadójánál csak egy mértéket állapíthat meg az önkormányzat.
A javaslatban szerepel a gépjárműadó alsó mértékének emelése. A jelenlegi szabályozás szerint a járművek minden megkezdett 100 kilója után minimum 600 forint súlyadót ki kell vetniük a helyhatóságoknak, a maximum pedig 1000 forint. Jövőre az alsó határ 800 forintra emelkedne, 2004-től pedig a jelenlegi felső határnak számító 1000 forintra. Ma a településeken minimálisan beszedett összeg 50-50 százalékban illeti meg a központi költségvetést, illetve az önkormányzatokat. A minimum feletti rész a helyhatóságé. Lamperth Mónika belügyminiszter az utóbbi napokban több önkormányzati fórumon is megerősítette: a tárca elképzelései szerint 2004-től a súlyadó teljes egészében azt a települést illeti, ahol az adó befolyt. A 2001-es adatok szerint összesen 22,4 milliárd forint volt a befizetett súlyadó összege. Szakértők szerint az önkormányzatok számára kötelező emelést, illetve a 2004-től tervezett egységesítést az igazságos közteherviselés elvének érvényesítése indokolja. Ma a gépjárműállomány mintegy 40 százaléka részesül adókedvezményben. Az arány, valamint a kedvezmény mértéke jelentősen csökken majd.


