Már 2003 márciusában tervezi az EU-csatlakozásról szóló népszavazás megrendezését Magyarország - idézi a Handelsblatt Balázs Péter integrációs és külgazdasági államtitkárt. Lapunknak az államtitkár határozottan cáfolta, hogy ezt mondta volna, "csúnya csúsztatásnak" minősítve a német lap állítását.
Balázs Péter a Világgazdaságnak kijelentette: a Handelsblatt újságírójával folytatott beszélgetés során egyértelművé tette, hogy Magyarország még nem tűzte ki a népszavazás időpontját, s amíg nincs érdemi egyezség az unióval a csatlakozási tárgyalások legfontosabb kérdéseiről (ez legkorábban december 13-ra, a koppenhágai csúcs zárónapjára várható), addig nem is indokolt azt kitűzni. Az államtitkár leszögezte: egy lehetőség a sok közül az, hogy a hazai népszavazás előzze meg a csatlakozási szerződés aláírását (amely az ez év júniusi sevillai EU-csúcs záróközleménye szerint jövő tavasszal, híresztelések szerint legvalószínűbben áprilisban esedékes), de más sorrend is elképzelhető az aláírás, a népszavazás, az alkotmánymódosítás és a ratifikálás tekintetében.
Szakértők arra emlékeztetnek, hogy a népszavazás megrendezésének lehetséges legkorábbi időpontja elsősorban attól függ, véleménynyilvánító, vagy ügydöntő jellegű referendumot tartanak-e hazánkban. Előbbi esetben ugyan nem "mutat jól", hogy a végső szót nem a lakosság, hanem a parlament mondja ki (más kérdés, hogy politikai szempontból is lehetetlennek tűnik a referendum eredményétől eltérő parlamenti döntés), de hamarabb meg lehet tartani a voksolást, mert az nem igényel alkotmánymódosítást.
Ügydöntő referendum kiírásához viszont az alaptörvény változtatására van szükség, aminek előkészítése és lebonyolítása túlságosan hosszú egy márciusi népszavazáshoz. Az alkotmányt ugyanis más okok miatt is módosítani kell az EU-belépés kapcsán (állami jogkörök gyakorlása, közösségi és nemzeti jog viszonya, választójog, az MNB jogállása, a Legfelsőbb Bíróság jogköre, az Országgyűlés szerepe EU-ügyekben (VG, 2002. július 26., 1. oldal), s ezekről a kérdésekről igen élénk szakmai vita zajlik.
Kérdéses továbbá, hogy le lehet-e választani a többi alkotmánymódosítási témát az ügydöntő referendum módosítására vonatkozó módosítás ügyétől. Erről a parlamenti pártoknak kell megegyezniük, s hírek szerint szeptember 19-én, az országgyűlési integrációs nagybizottság megalakulása alkalmával erre kísérletet is tesznek.
Arról nem is beszélve, hogy legalább parafált csatlakozási szerződési szöveget kell "produkálni" a csatlakozási tárgyalásokon a népszavazás előkészítésének megindításához, majd azután a belépési feltételek lakossággal való megismertetéséhez, s ez legkorábban a koppenhágai csúcs tervezett végére, december 13-ra születhet meg. Ehhez képest is rendkívül korainak tűnik a márciusi referendum. A legdöntőbb ellenérv azonban a népszavazási törvényben lefektetett eljárás időigénye, amely azt eredményezi, hogy ha minden jogorvoslati határidőt kimerítenek, akkor május előtt nem lehet referendumot tartani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.