BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Útdíjat vezet be Lengyelország

Jövőre matricás úthasználati díjat vezetnek be Lengyelországban összesen 5500 kilométernyi közúton (a teljes országos közúthálózat 18 ezer kilométer hoszszú). A matrica megléte valamennyi olyan lengyel út igénybevételének feltétele lesz, amelyek az autópálya, az expressz-, a nemzetközi vagy az áthajtó út kategóriájába tartoznak. Az egész éves használatot lehetővé tevő matrica ára személygépkocsik esetében 180 zloty lesz (11 ezer forint), de lehet majd kapni rövidebb időszakokra érvényes változatokat is. A motorok 72 zlotyt (4300 forint), a teherautók - a jármű súlyától függően - 270-2160 zlotyt (16 ezer-130 ezer forint) fizetnek az említett utak egész éves használatáért. A matrica hiánya miatt személyautók és motorok 500 zloty (30 ezer forint), teherautók legalább 1000 zlotyt (60 ezer forint) kötelesek büntetésként fizetni.

A matrica terve óriási ellenállásba ütközik az autósok részéről. Az ellenvetések egyik alapja az, hogy az állam már eddig is tetemes adókat épített be az üzemanyagok árába, ezek közül az egyik, 1997-ben bevezetett tételt kifejezetten útalap képzésének céljával indokolták. A beszedés ilyetén módjáról konszenzus alakult ki, mert a megfelelő összegeket könnyű kiróni, az elszámolás megoldható szerény többletköltséggel, emellett az autósokra és fuvarozókra eső teher arányos az úthasználattal. A matricát ezzel szemben egy gyenge hatékonyságú díjbeszedési formának tartják, mert már az elején nagy összegeket kell költeni új útjelző táblák kihelyezésére, címkéket kell nyomtatni, ezek forgalmazásáért jutalékot fizetni, az egész rendszer működtetésére pedig adminisztrátorok hadát foglalkoztatni. A lengyel autósok által máris megfogalmazott további kritika szerint az egész valójában csak néhány érintett vállalat nyereségességét javítja - maga a kormány is csak évi kétmilliárd zloty (120 milliárd forint) bevételre számít 2003-ban a matricákból.

Az útépítések finanszírozásával kapcsolatban a miniszterelnök máris kijelentette, hogy abban csökkenteni kell azt a hányadot, amely az üzemanyagárakban lévő fogyasztási adóból származik. Leszek Miller - a Reuters értelmezésében - túlságosan is komolyan veszi ezt a célt, mert az idén csökken az utak karbantartására és építésére fordított összeg. A Polish News Bulletin szerint 2002 első felében mindössze 6 kilométernyi autópálya épült. A kormány mostani, ambiciózus terve szerint 2005-ig öszszesítve 500-550 kilométer hoszszúságú új szakaszt kell építeni. A munkák irányítására és finanszírozására létrehoznak egy új, állami vállalatot, amely a hitelfelvételeket is szervezi majd. Várhatóan jelentős uniós és világbanki források bevonására is sor kerül, a kölcsönökért azonban az államnak kell garanciát vállalnia.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.