BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már tárgyalnak a kaucióról

Az utazási irodáknak az idén október 31-ig kell igazolniuk a következő egy évre érvényes kauciójukat, így a napokban már megkezdődtek a tárgyalások a biztosítókkal. A biztosítók akár tízszázalékos áremelést is végrehajthatnak, s az elbírálás is szigorodik.

A napokban már megkezdődtek az utazási irodák és biztosítótársaságok között a következő egy évre érvényes kaucióról szóló tárgyalások. A vagyoni biztosítékot az érintett mintegy 580 vállalkozásnak október 31-ig kell a 2001. évi árbevétel alapján igazolni. Tavaly a cégek közel 15 százalékának kellett letenni a 20 százalékos kauciót (azoknak, amelyek charterutakat szerveztek, s garantált szerződéseket kötöttek). A 12 százalékos kauciót az egyéb kiutazást szervezőknek kellett biztosítani, s a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) Ellenőrzési és Közigazgatási Hivatala az idén arra számít, hogy a cégek jelentős száma kér majd méltányosságot a kaució összegének megállapításakor - közölte lapunkkal Andor Györgyné főosztályvezető. Ennek oka, hogy a kauciót a 2001. évi mérlegben szereplő árbevétel után kell igazolni, ám ennek díját a 2002. évi - jóval gyengébb év - árbevételéből kell kifizetni.

Ez pedig várhatóan sok utazási irodának fog anyagi nehézséget okozni. A hivatal is számít arra, hogy lesznek olyan utaztatók, amelyek nem tudják igazolni a kauciót, így ezeknél a tevékenységi kör módosítása jelentheti a megoldást. Azaz a jövőben nem dolgoznak utazásszervezőként, hanem közvetítői tevékenységet végeznek, vagy beutaztatnak, vagy belföldi utakat kínálnak.

Az utaztatók helyzetét nehezítheti, hogy a biztosítók még a tavaly tapasztaltnál is óvatosabbá váltak. Mint Csáki Gyula, a Generali-Providencia Biztosító Rt. felelősségbiztosítási osztályának vezetője elmondta, az utazási szakmában - szeptember 11., illetve a hazai utaztatók helyzete miatt - megnőttek a kockázatok, s ezért vélhetően megemelik a tavalyi 3-8 százalék közötti biztosítási díjakat, akár tíz százalékot is meghaladó mértékben.

Sok utaztatónál meggondolják azt is, hogy egyáltalán meghosszabbítják-e a szerződést. Jelenleg a társaságnál közel száz kauciós kontraktus él, ám mintegy tíz százalékát - a kétes gazdálkodás miatt - nem fogják meghosszabbítani.

A társaság tapasztalatai szerint az utaztatók egy része nem gondol komolyan arra, hogy előfordulhat, nem tudja igazolni a kauciót. A QBE-Atlasz Biztosító Rt.-nél jelenleg mintegy 250-270 kauciós szerződés van, s ezek felülvizsgálatát, illetve újratárgyalását most kezdik meg. Azt azonban már látni - közölte Horváth Péter, az utasbiztosítási üzletág értékesítési vezetője -, hogy lesz olyan cég, amelynek szerződését nem hosszabbítják meg.

Díjemelést klasszikus értelemben nem terveznek, ám a jövőben a biztosítási díj talán még a korábbiaknál is jobban igazodik az utaztató kockázatának mértékéhez. Így lesz, aki nagyon drágán jut hozzá a kaucióhoz. Az Allianz-Hungária Biztosító Rt. (főként az idei két csődöt figyelembe véve, amelyek kapcsán a társaság mintegy 130 millió forintot fizetett ki a West Travel és a Bitour utasainak) a szerződések meghosszabbításánál a korábbinál részletesebben vizsgálja a partnercégek anyagi helyzetét, gazdálkodását. Mint Sipos József kommunikációs vezető elmondta, a díjemelés nem kulcskérdés, annál nagyobb szükség volna egy olyan szabályozásra, amivel érdekeltté lehetne tenni a vállalkozásokat a felesleges kockázatok elkerülésében. A biztosítási díjak mértékéről nem kívánt nyilatkozni, üzleti titokra hivatkozva.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.