Már tárgyalnak a kaucióról
A napokban már megkezdődtek az utazási irodák és biztosítótársaságok között a következő egy évre érvényes kaucióról szóló tárgyalások. A vagyoni biztosítékot az érintett mintegy 580 vállalkozásnak október 31-ig kell a 2001. évi árbevétel alapján igazolni. Tavaly a cégek közel 15 százalékának kellett letenni a 20 százalékos kauciót (azoknak, amelyek charterutakat szerveztek, s garantált szerződéseket kötöttek). A 12 százalékos kauciót az egyéb kiutazást szervezőknek kellett biztosítani, s a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) Ellenőrzési és Közigazgatási Hivatala az idén arra számít, hogy a cégek jelentős száma kér majd méltányosságot a kaució összegének megállapításakor - közölte lapunkkal Andor Györgyné főosztályvezető. Ennek oka, hogy a kauciót a 2001. évi mérlegben szereplő árbevétel után kell igazolni, ám ennek díját a 2002. évi - jóval gyengébb év - árbevételéből kell kifizetni.
Ez pedig várhatóan sok utazási irodának fog anyagi nehézséget okozni. A hivatal is számít arra, hogy lesznek olyan utaztatók, amelyek nem tudják igazolni a kauciót, így ezeknél a tevékenységi kör módosítása jelentheti a megoldást. Azaz a jövőben nem dolgoznak utazásszervezőként, hanem közvetítői tevékenységet végeznek, vagy beutaztatnak, vagy belföldi utakat kínálnak.
Az utaztatók helyzetét nehezítheti, hogy a biztosítók még a tavaly tapasztaltnál is óvatosabbá váltak. Mint Csáki Gyula, a Generali-Providencia Biztosító Rt. felelősségbiztosítási osztályának vezetője elmondta, az utazási szakmában - szeptember 11., illetve a hazai utaztatók helyzete miatt - megnőttek a kockázatok, s ezért vélhetően megemelik a tavalyi 3-8 százalék közötti biztosítási díjakat, akár tíz százalékot is meghaladó mértékben.
Sok utaztatónál meggondolják azt is, hogy egyáltalán meghosszabbítják-e a szerződést. Jelenleg a társaságnál közel száz kauciós kontraktus él, ám mintegy tíz százalékát - a kétes gazdálkodás miatt - nem fogják meghosszabbítani.
A társaság tapasztalatai szerint az utaztatók egy része nem gondol komolyan arra, hogy előfordulhat, nem tudja igazolni a kauciót. A QBE-Atlasz Biztosító Rt.-nél jelenleg mintegy 250-270 kauciós szerződés van, s ezek felülvizsgálatát, illetve újratárgyalását most kezdik meg. Azt azonban már látni - közölte Horváth Péter, az utasbiztosítási üzletág értékesítési vezetője -, hogy lesz olyan cég, amelynek szerződését nem hosszabbítják meg.
Díjemelést klasszikus értelemben nem terveznek, ám a jövőben a biztosítási díj talán még a korábbiaknál is jobban igazodik az utaztató kockázatának mértékéhez. Így lesz, aki nagyon drágán jut hozzá a kaucióhoz. Az Allianz-Hungária Biztosító Rt. (főként az idei két csődöt figyelembe véve, amelyek kapcsán a társaság mintegy 130 millió forintot fizetett ki a West Travel és a Bitour utasainak) a szerződések meghosszabbításánál a korábbinál részletesebben vizsgálja a partnercégek anyagi helyzetét, gazdálkodását. Mint Sipos József kommunikációs vezető elmondta, a díjemelés nem kulcskérdés, annál nagyobb szükség volna egy olyan szabályozásra, amivel érdekeltté lehetne tenni a vállalkozásokat a felesleges kockázatok elkerülésében. A biztosítási díjak mértékéről nem kívánt nyilatkozni, üzleti titokra hivatkozva.


