Vállalati részesedéseinek nagy részét gyorsított ütemben kívánja eladni a kormány - derül ki a vagyonpolitikai irányelvek birtokunkba került tervezetéből. 2004-ig közel száz cég értékesítése valósulhat meg abból a 180 vállalatot tartalmazó portfólióból, amely az ÁPV Rt. által kezelt és a Magyar Fejlesztési Banktól (MFB) átadandó cégeket tartalmazza. További 45 társaság eladására 2006-ig nyílik lehetőség. A dokumentum tervezetét a napokban látta el kézjegyével a pénzügyminiszter.
A program eredményeképpen 2004 végére csaknem 320 milliárd forinttal csökkenhet az ÁPV Rt. társasági részesedésekben megtestesülő vagyona. Az idén januárban ez könyv szerinti értéken 675 milliárdot tett ki. A következő két év folyamán (2005-2006-ban) a vagyon további 155 milliárdos apasztását tervezik. 2006 végére az ÁPV Rt. portfóliójában tartós vagyonkezelésre 200 milliárd forint értékű vagyon maradhat - tartalmazza a tervezet. A dokumentum kiemeli: az állam vállalkozói vagyonába tartozó társaságok körében üzleti típusú vagyonkezelési gyakorlatot kell kialakítani az állam vállalkozói vagyonának minél jobb hasznosítása érdekében. Azon társaságoknál, ahol a jelenlegi működési és jogszabályi környezet ezt nem teszi lehetővé, kezdeményezni kell a szükséges szabályozók megváltoztatását és piaci alapra történő helyezését, vagy működésükhöz a központi költségvetésből forrást szükséges biztosítani.
Az alábbiakban a kormányzati stratégia alapján ismertetjük az egyes cégekre vonatkozó elképzeléseket.
Magyar Posta Rt.
A társaság működésének rövid távú stabilizálása mellett meg kell teremteni a kisebbségi részesedés értékesítésének feltételeit. Erre legkorábban 2005-ben kerülhet sor, melynek preferált módozata a tőzsdei eladás. A 100 százalékban tartós állami tulajdon fenntartása nem indokolt.
Postabank Rt.
Tekintettel arra, hogy a Postabank Rt. részvényei feletti tulajdonosi joggyakorlást új stratégia mentén rendezik, az ÁPV Rt. részt vesz a vonatkozó koncepció kidolgozásában. A Postabank Rt. részvényeinek ÁPV Rt.-hez történő átadása és stratégiai befektető számára, nyílt pályázat útján történő értékesítése 2003-ban befejeződik.
Szerencsejáték Rt.
A lóversenyfogadás helyzetének rendezését követően javasolt a társaság kisebbségi részvénycsomagjának 2003-ban történő tőzsdei bevezetése. A Szerencsejáték Rt. részvényeiből 50 százalék+1 szavazatnyi állami tulajdonban marad.
Richter Gedeon Rt.
Egy 25 százalékos részvénycsomag értékesítése 2004-ben indokolt a 25 százalék+1 szavazatnyi tulajdonhányadon felüli részesedés (0,16 százalék) kárpótlási csomagban történő értékesítése mellett úgy, hogy ez a társaság hosszú távú stratégiáját és függetlenségét nem korlátozhatja.
Magyar Villamos Művek Rt.
Tőzsdei értékesítés az árszabályozás és a nemzetközi pénzügyi helyzet miatt csak igen nyomott áron történhetne. Az árszabályozás változását és a paksi atomerőmű hovatartozásának tisztázását követően preferált az MVM Rt. kisebbségi részvénycsomagjának tőzsdei bevezetése a 2005. év után, 50 százalék+1 részvény mértékű tartós állami tulajdonrész fenntartása mellett. A stratégia elvetette a pályázattal megvalósított privatizáció lehetőségét.
Mol Rt.
Amíg a magyar állam az árszabályozáson keresztül differenciáltan fogyasztói támogatási politikát folytat, szükséges a Mol Rt. állami tulajdonban lévő részvényeinek megtartása. Abban az esetben, ha változik a gazdaságpolitika, az aranyrészvény kérdéskörének tisztázása mellett célszerűnek látszik a fennálló részesedés értékesítése.
Malév Rt.
A társaság privatizációjának 2003-ban kell megtörténnie oly módon, hogy a Malév Rt. változatlanul megőrizhesse a nemzeti légitársaság jellegéből fakadó előnyöket. A tartós állami tulajdon fenntartása a jövőben nem indokolt. Ennek mértéke jelenleg 25 százalék+1 szavazat. A társaság tőkehelyzetének rendezéséről szóló 2001. évi kormányhatározatot felül kell vizsgálni. Ez a Malév Rt. reorganizációját 30 milliárd forintnyi központi forrás felhasználásával rendezte volna. Az új privatizációs stratégia szerint meg kell teremteni annak a feltételeit, hogy a költségvetési források jelentős része hitelekkel és/ vagy stratégiai befektető által nyújtott pénzügyi eszközökkel kiváltható legyen.
Mahart Rt.
Mérlegelni kell, hogy 2003-ban a társaság jelentős ingatlanvagyonával együtt (egyben), vagy a kikötői ingatlanokat az rt.-ből "kiemelve", külön-külön kerüljön sor az ingatlanok, illetve a cég privatizációjára. A magánosítás lehetőségét szűkíti, ha a társaság irányítása a többségi részvénycsomag eladásával nem adható át szakmai befektető részére. A cég teljes részvénycsomagjának - a törvénynek a tartós állami tulajdon megszüntetésére irányuló módosítását követően - nyílt pályázat keretében történő értékesítése 2003-ban indokolt.
Dunaferr társaságcsoport
Novemberben kormány-előterjesztés készül, amely a privatizációra és a forrásigényre irányuló koncepcióra tesz javaslatot. Rendezni kell a társaság pénzügyi helyzetét és a régió foglalkoztatási problémáit. 2003-ban végre kell hajtani a cég privatizációját oly módon, hogy a Dunaferr Rt. stratégiai befektető bevonásával - hosszú távon és további központi források igénybevétele nélkül - életképes maradjon.
Hungaropharma Rt.
A vonatkozó kormányhatározat felülvizsgálatával rendezni kell a tőkepiaci törvény által felvetett problémákat, vagyis azt, hogy a privatizáció során aggályos egy-egy társadalmi vagy foglalkozási csoport előnyben részesítése.
Agrárgazdasági társaságok
A privatizációs törvény 2000. évi módosítása alapján a tartós állami tulajdonból kikerült, de nem privatizálható társaságok száma hat. A mezőgazdasági cégek állami tulajdonban tartása nem indokolt, mivel az annak indokául szolgáló feladatokat ma már a magántulajdonban lévő társaságok és szakmai szervezetek piaci alapokon is el tudják látni. Privatizálásukhoz kormányhatározat módosítása szükséges. Az érintett társaságok: Alcsiszigeti Mezőgazdasági Rt. (94 százalék), Bácsalmási Agráripari Rt. (92), Enyingi Agrár Rt. (93), Komáromi Mezőgazdasági Rt. (94), Mezőhegyesi Állami Ménesbirtok Rt. (93), Szerencsi Mg. Rt. (94). A privatizációs törvény szerint a tartós állami tulajdonban tartandó mezőgazdasági társasági körből az alábbi társaságok rövid, illetve középtávon történő teljes értékesítése javasolható: Bóly Rt., Hód-Mezőgazda Rt., Abaúji Charolais Mg. Rt.
Tokaj Kereskedőház Rt.
A társaságban tartós állami tulajdon fenntartása nem indokolt, törvénymódosítást követően javasolt a teljes részvénymennyiség nyílt pályázat keretében történő privatizációja. A Tokaj Kereskedőház Rt-t. stratégiai befektetői kör számára 2004-ben értékesíthetik.
Bábolna Rt.
A privatizációs törvény módosítását követően haladéktalanul megkezdődhet a társaság magánosításra való előkészítése, a privatizációs koncepció kidolgozása. Ez alapján hozható döntés abban a kérdésben, hogy a magánosításra milyen módon - egészben vagy részenként - kerüljön sor.
Földhitel- és Jelzálogbank Rt.
A társaság 2003. évi privatizá-ciójának előkészületei folyamatban vannak. A privatizáció keretében a részvények 75 százalékát értékesítéshetik. Ez részben tőzsdei bevezetés, részben pedig zártkörű értékesítés keretében történhet, amelynek során a szükséges tőkeemelésre is sor kerül.
Konzumbank Rt.
Az MFB Rt. maga értékesíti, de továbbra is nyílt pályázat keretében és szakmai befektető részére. A folyamat még 2003-ban lezárul. A korábbi álláspont szerint az ÁPV Rt. és az MFB közötti megállapodás keretében adták volna el a bankot.
Volán-társaságok
A privatizáció jelenleg nem indokolt, ezért átmeneti vagyonkezelés javasolt. Az ágazati szabályozás rendezését követően, 2005 után sor kerülhet a magánosításra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.