A fővárosi vállalkozók mintegy 65 százaléka egyelőre nem foglalkozik az EU-csatlakozáshoz kapcsolódó felkészüléssel, illetve azzal, hogy 2004 májusa után milyen változásokra számíthatnak saját szakterületükön - derül ki egy a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamra (BKIK) által készített reprezentatív felmérésből. Mint Koji László, a BKIK elnöke elmondta, e vállalkozói kör - főként kézműves mikro- és kisvállalkozások - úgy véli, olyan helyi piacon dolgozik, ahol nem kell számolni az EU-ból érkező konkurenciával. A fennmaradó hányad - jellemzően a közepes és nagy cégek - viszont tudatosan készül a csatlakozást követő időszakra. E vállalkozásokra jellemző, hogy jelen vannak az EU piacán, vagy olyanokon dolgoznak, ahol versenytársaik között találhatók EU-országok cégei is. Így e kör számára természetes az igazodás az EU-elvárásokhoz, éppen ezért felkészülésük is tudatos.
A kamara kidolgozott egy másfél éves felkészülési keretprogramot, amelynek megvalósítására az idei 810 millió forintos költségvetésének tíz százalékát fordítja, ami meglehetősen kevés. Ezért ugyanekkora összeget kívánnak hazai és EU-s pályázatokon szerezni, amivel kiegészítenék a szűkös büdzsét - mondta Koji László. Ehhez kapcsolódva - olyan partnerekkel, mint az ITDH Euro Info Központja - folytatják a már tavaly megkezdett munkát az EU-felkészítés elősegítésére, amelyek között - egyebek mellett - felkészítő programok indítása, szakmaspecifikus kiadványok megjelentetése, előadás-sorozatok szervezése szerepel.
A kamara szerint kívánatos lenne, ha az iparűzési adó egy részét a következő években olyan pályázatok finanszírozására fordítaná a főváros, amelyek a cégek szervezeti és technológiai fejlesztését segítenék. Erről már megkezdődtek az egyeztetések a fővárosi önkormányzattal, bár Koji László elismerte, ha sikerül is e lehetőséget megteremteni, akkor is túl késő lenne a felkészülés szempontjából. A kamara véleménye szerint a fővárosnak, vagy akár a közép-magyarországi régiónak szüksége lenne közvetlen képviseletre Brüsszelben, melyet akár a BKIK-val közösen is nyithatnának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.