A magyarországi üzemanyagpiac teljes mértékben liberalizált,
vagyis az árakat kizárólag a nemzetközi olaj- és olajtermékpiacon kialakuló árak alakítják. A Mol Rt. hetente értékeli a nemzetközi piaci árviszonyokat, és szükség esetén igazítja a kiskereskedelmi árakat a nemzetközi trendnek megfelelően. Miután Magyarország üzemanyag-szükségletének csak negyedét-ötödét tudja hazai olajból biztosítani, ezért jelentős áralakító tényező a dollár forinthoz viszonyított árfolyama - mondja Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára. Tavaly a forint határozott erősödése enyhítette az olaj és az olajtermékek árának emelkedéséből eredő áremelési kényszert. Az előző év elején 284 forintot ért egy dollár, az év végén viszont már "csak" 228 forintot. Ha a dollár ma is annyit érne, mint tavaly ilyenkor, a kutaknál 20-25 forinttal többe kerülne egy liter benzin - jegyzi meg a MÁSZ főtitkára.
Szakértők megjegyzik, hogy Magyarországon az adók mindig is magasabbak voltak a régiós átlagnál, a tavaly július 1-jei, 10 százalékos jövedéki adóemelés azonban jelentős mértékben elszakította a magyar üzemanyagárakat a szomszédos országokban jellemző szinttől. Ez pedig ismét lökést adott a határ menti benzinturizmusnak.
Igaz, Geszti László, a Mol Rt. ügyvezető igazgatója szerint ez továbbra sem jelentős. Akárhogyan is, egy liter gázolaj ma Ausztriában 15, Szlovákiában 53, Romániában majd 60 forinttal olcsóbb. A 95-ös motorbenzin esetében helyenként még jelentősebb az árkülönbség, Szlovákia esetében csaknem 70 forint literenként. Ez pedig egy átlagos 40 literes tanknál közel 3000 forintos megtakarítást jelent egy-egy tankolásnál. Az üzemanyag-turizmus nemcsak forgalomkiesést jelent a magyarországi üzemanyag-kereskedők számára, az állam adóbevételei is csökkennek - jelzi Wilde György.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.