Miután az elmúlt ősszel a vámhatóság a ruha- és cipőimport vámkezelését korábban nem látott módon megszigorította, jelentősen csökkent a beérkező árumennyiség. Addig ugyanis a konténerben lévő áru értékén felül a kereskedő 1 millió forintot fizetett a közvetítőnek, amelyben benne volt a Hamburgból Budapestre szállítás ára, valamint a vám- és áfaköltség . A "piac" által kialakított egységár persze az alulszámlázott értékeken alapult, amint arról a Világgazdaság már beszámolt (2002. október 10., 7. oldal).
Ma már azonban a befizetendő vám- és áfateher a korábbi egymillió forinttal szemben minimum 6-7 millióra rúg konténerenként, de egyes esetekben elérheti a 15 millió forintot is. Ezért - amint azt kereskedői oldalról megtudtuk - amíg az elmúlt őszig csupán alulszámlázással dolgoztak, néhány hónapja megjelentek a csempészáruk is.
Értesüléseink szerint manapság 3 millió forintra módosult a fenti egymillió azokban az esetekben, ha a papírok rendben vannak, csupán a feltüntetett mennyiség jóval alacsonyabb a valósnál. Amint mondják, "ha benne van a vámos", meg lehet játszani, pedig a súlyból kikövetkeztethető, hogy 4 vagy 8 ezer pár cipő lapul-e a konténerben.
Másrészt azonban nyilvánvaló eredményeket is hozott a vámosok szigorúbb fellépése: egyre többen alkalmazkodnak a helyzethez, és csak annyit vámolnak el, amennyit a magyar kiskereskedelmi piac fölvesz. A Budapestet kelet-európai elosztóközpontként használó nagykereskedők egy része pedig már egyenesen vámszabad területre hozza be az árut, és onnan küldi tovább a környező országokba. Igaz, a fél évvel ezelőtti mennyiséghez képest jóval kevesebb áru jön be, mert viszonylag sok konténer még mindig Hamburgban várakozik. Egyrészt azért, mert a közvetítő kereskedők addig nem indítják el a teljes mennyiséget, amíg nincs biztos, Magyarországon kívüli megrendelőjük. Másrészt azt beszélik, hogy sok szállítmány azért maradt Hamburgban, mert a bőrcipő műbőr cipőként volt felcímkézve, s a tételes vámvizsgálat miatt nem merték megkockáztatni a behozatalt.
>> Tartós kérdőjelek
A ruházati termékek alulszámlázott importja nem egyik napról a másikra nőtt óriássá. Várszegi Árpád, a Bőr- és Cipőipari Egyesülés igazgatója elmondta, hogy az alulszámlázásról 1997 óta tudnak, s folyamatosan próbáltak a felsőbb hatóságoknál valamiféle segítséget elérni. A Bőr- és cipőtechnika,
-piac című szaklap pedig 2001 eleje óta többször jelezte a feketekereskedelem növekedését. Az egyesülés lapjának cikkére Lux Gyula, a VPOP főosztályvezetője is reagált: "a Vám- és Pénzügyőrség a lábbelitermékek vámkezelésével és ellenőrzésével 1999 óta kiemelten foglalkozik, s a Bőr- és Cipőipari Egyesüléssel közösen kidolgozott összehasonlító érték alapján végzik a vámkezelést".
Ez azonban nem hozott nagy eredményt. Mert ha a vámadatbázisban található, továbbá a külföldi vámigazgatások adatai és az érdek-képviseleti szervek javaslatai alapján kialakított öszszehasonlító értékektől több mint 20 százalékkal eltért az ügyleti érték, vámértékvizsgálatot rendeltek el, de az ügyleti értéket el kellett fogadniuk, ha a benyújtott okmányok is ezt támasztották alá. Többet nem tehettek.
Az elmúlt ősszel bevezett szigorítások jogszabályi alapját a 2001. évi vámtörvény-módosítás vetette meg, amely 29. paragrafusának 2. pontja csupán 2002. január 1-jétől hatályos:
"A vámérték vizsgálata során a vámhivatal nem köteles az importált vámáru bevallott vámértékét elfogadni... különösen akkor, ha a vámhatóság nyilvántartásában szereplő összehasonlító értéktől való eltérés több mint 50 százalékos."
A kérdésre, hogy a hatálybalépéstől miért tartott 9-10 hónapig az első szigorítások bevezetése, a VPOP illetékese azt a magyarázatot adta, hogy a vámeljárás során használt összehasonlító értéket a lábbelik esetében már 2000 elején kiadta a VPOP, amit 2002 márciusában és októberében aktualizáltak, s ez időbe tellett.
Arra azonban semmiféle magyarázatot nem kaptunk, hogy miért csak 2001-ben jött létre a vámtörvény-módosítás, amely lehetőséget ad a vámhatóságnak a szigorúbb fellépésre. A Kopint-Datorgtól vásárolt adatokra hivatkozva a Bőr-, Cipő- és Bőrfeldolgozó-ipari Tudományos Egyesület (BCBTE) ugyanis arról tájékoztatta lapunkat, hogy szakértői számítások alapján a költségvetés évente közel 40 milliárd forint bevételtől esett el az alulszámlázott lábbeliimport miatt. A pénzügyi tárca a VPOP-hoz irányított minket minden kérdésünkkel, emitt pedig azt mondták, a jogalkalmazó nem magyarázhatja a jogalkotó indítékait.
Mindenesetre a ruházati termékekre az összehasonlító értéket csupán 2002. szeptember 17-én adták ki, s a beérkező cipőszállítmányok tételes áruvizsgálatát közel fél éve, szeptember 23-án, a ruhákét október 31-én kezdték meg a vámosok. A vámellenőrzések szigorítása óta a beérkező vámáruk mennyisége jelentős mértékben (kevesebb mint felére) csökkent, míg az összvámérték emelkedett.
Az intézkedések további szigorításaként nemrégiben, január 21-én elrendelték, hogy nemcsak a belföldi forgalom számára történő vámkezelések során, hanem a vámhatáron való belépéskor, valamint vámraktárba történő beraktározáskor is fokozottan be kell tartani a vonatkozó rendelkezéseket a mennyiség, a tarifális besorolás, a vámérték, valamint a származás ellenőrzése érdekében. Vagyis - tájékoztatott a VPOP sajtóosztálya -, a munkatársak minden szállítmányt tételes áruvizsgálatnak vetnek alá.
Mindez annál is inkább meglepő, mert 2001. május 4-ei levelében Kékesi László, a PM helyettes államtitkáraként még úgy tájékoztatta a kérdésről cikkező Bőr- és cipőtechnika, -piac című lapot, hogy a "vámeljárás során a teljes körű és tételes vámellenőrzés állandó jelleggel nem valósítható meg".
Az Országgyűlés gazdasági bizottsága nevében Latorcai János 2001. május 31-én kelt levelében pedig azt írta az egyesülés újságjának, hogy "... 2001. január 1-jétől a WTO-n kívüli országokból származó lábbeliknél a globálkvóta nem értékben kerül megállapításra, hanem párban. Ezzel kizárták annak lehetőségét, hogy a vámolás alapja egy irreálisan alacsony számlaértéken szerepeltetett szállítmány legyen." A fenti levél alapján azonban érthetetlen, miként folyhatott tovább az alulszámlázott import, amelyet a VPOP adatai alapján a Központi Statisztikai Hivatal rögzített (lásd táblázatunkat).
>> Hongkongi fölény
Miután a magyar cipősszakma kitartó nyomására az importkvótát az EU-szokásokhoz hasonlóan nem értékben, hanem darabszámban (párban) szabták meg 2000-ben, a kínai import egy év alatt 24 millió párról 17 millióra esett vissza. Akkorra azonban a termelőkapacitás nélküli Hongkong már kínai fennhatóság alatt volt, élvezve a WTO-n belüliség valamennyi előnyét. (Igaz, 2001 végétől Kína is WTO-országgá vált, de cipőexportjára 2005-ig fennmarad a kvóta, mivel Peking és Budapest megállapodott annak fenntartásáról.) Így nem is meglepő, hogy a hongkongi cipőimport egy év alatt 5,6 millió párról 14 milliósra növekedett.
A Bőr- és cipőtechnika -piac 2003. januári számában azt olvashatjuk, hogy az elmúlt hat évben - miközben a lábbelitermelés hazánkban 15-16 millió pár között mozgott évente - a KSH adatai szerint a cipőimport 82 százalékkal, 23,4 millió párról 42,9 millió párra nőtt. Az importon belül három származási ország meghatározó jelentőségű: Kína, Hongkong és Törökország, bár ez utóbbi részesedése a tavalyi I-XI. hónapban csupán 2,826 millió párat tett ki, míg Hongkongé és Kínáé együttesen 27,339 milliót (KSH).
Az importnövekedés az importárak folyamatos csökkenésével párosult. Összimport esetében az 1996. évi 3,95 dollárról 2001-re 2,32 dollárra, a kiemelt három ország (Kína, Hongkong, Törökország) esetében pedig 2,29-ról 0,59 dollárra csökkent az átlagár, ugyanakkor az e három ország nélkül számított átlagárak az 1996. évi 7,03-ról 9,38 dollárra emelkedtek.
A mennyiségnövekedés egyik oka, hogy évente 10 százalékkal nő a nem WTO-tagországokra, valamit Kínára vonatkozó importkvóta. Az úgynevezett egyes fogyasztási cikkek behozatalát szabályozó GKM-rendelet félévente jelenik meg. Amint Kaufmanné Szirmai Katalin, a gazdasági tárca engedélyezési és közigazgatási hivatalának főigazgató-helyettese példaként elmondta, a tavalyi első félévben a kontingens 11,204 millió pár lábbeli behozatalát engedélyezte, amelyből 10,354 millió volt a kínai gyártmány. Megjegyzendő ugyanakkor, hogy a fenti 11 millió párból csupán 513 ezer pár volt a bőrcipők aránya.
Kína gyártására azonban nem a bőr, hanem elsősorban a textil felsőrészű sportcipők jellemzők. A fejlett országok nagyvállalatai a Távol-Keleten gyártatnak, így igen nagy számú cipő érkezik világmárkák neve alatt Kínából, a 11 milliós kvóta részeként.
Várnagy Valéria, a Pécsi Bőrgyár Rt. elnöke úgy látja, hasznosnak bizonyult a vámszervek fellépése, hiszen a 2002. első fél évi átlagosan 38 forint/pár értékű hongkongi import páranként mintegy 180 forintra növekedett. Persze ez is nagyon alacsony, de legalább kedvező tendenciát mutat.
A távol-keleti termékek kereskedőitől származó értesülés szerint a vámszigorítás ellenére legfeljebb 20 százalékkal drágult az ilyen termékek magyarországi kiskereskedelmi ára: az olcsóbb alapanyag és az olcsóbb gyártás révén továbbra is árelőnyben vannak a kínai-hongkongi áruk. (lásd táblázatunkat). A magyar könnyűipar azonban az elmúlt évi kimutatásokat idézve felteszi a kérdést: hogyan lehet az iparral nem rendelkező hongkongi áru olyan olcsó, hogy egy férfi kötött alsó értéke 2 forint, egy kiló zoknié 63, egy sportcipőé pedig csupán 205 forint?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.