BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egységesül az uniós energiaadó

Az EU pénzügyminiszterei ma kívánnak megállapodni a jövő évtől bevezetendő egységes energiaadó tervezetéről. Több pont azonban még most is vitatott, főként a dízelolaj kereskedelmi (fuvarozási, ipari) célú felhasználását szeretnék egyes országok minél tovább mentesíteni az adó alól. Magyarország egyelőre csak figyelemmel kísérheti a csatlakozása után rá is vonatkozó döntés megszületését.

Az uniós, illetve a csatlakozásra váró országok egységes energiaadójának irányelveiről kívánnak ma dönteni a tagállamok pénzügyminiszterei - áll az Európai Tanács közleményében. A direktíva rögzítené az összes energiatermék adójának alsó határát, vagyis az áraménak, a földgáznak és a szénének is. Viszont emelné az olajtermékekének, például az üzemanyagokénak.

A jövő évtől életbe lépő közös adóztatás lényeges eleme, hogy az energia felhasználóit akkortól nagyobb arány terheli az energia termelésével és felhasználásával kapcsolatos költségekből - emeli ki a Politiken című dániai napilap. A közös adó mindazonáltal a tagállamoknak csak egy kis részében jelentene tényleges növekedést, hiszen legtöbbjükben már ma is nagyobb az adóteher, mint az elfogadásra váró minimális szint. Nagy-Britanniában például gallononként 4 dollárral nagyobb a benzin adója, mint az USA-ban (1 gallon = 3,7854 liter).

Az Európai Bizottság szóvivője tegnap kételkedett abban, hogy ma egyetértésre jutnának a miniszterek - számol be a Reuters, s ez a nyilatkozat ugyancsak komoly ellentéteket sejtetett az európai uniós tagállamok között. A javaslatok kapcsán, a pénzügyminiszterek vitájából eddig egyértelműen kiviláglott, három fontos pont még nyitott.

>> 1. Vitatott, hogy vajon az egyes országokon belül érvényesítendő adó szintje lehet-e majd kisebb az uniós minimumszintnél. Várható, hogy a tagállamok majd nullakulcsos adót kérnek azon energiatermékekre (és a villamos energiára), amelyek a direktívában energiahatékony területekként szerepelnek.Vélhetőleg a minimális adó 50 százalékát szeretnék csak alkalmazni a nem energiahatékony, de üzleti célú felhasználások esetén, derül ki a brüsszeli hírügynökségi jelentésekből.

>> 2. Eldöntésre várnak a dízel-olaj adóztatására vonatkozó rendeletek is, különös tekintettel a kereskedelmi célú felhasználásra, főként Francia- és Olaszországban. A dízelolaj ezerliterenkénti adójának alsó határa induláskor 302 euró lenne, ám 2010-re el kell érnie a 330 eurót. Lényegében a fuvarcégek és a nehézipar (például az acél- és a cementgyártók) remélnek mentességet az adóteher emelése alól - emeli ki a Bloomberg.

>> 3. Nincs egyetértés a mező-gazdaságban, az erdészetben, a kertészetben és a halászatban használatos energia adóztatása kapcsán sem. E területeken is feltehetően nullakulcsos adót kérnek majd a tagállamok.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.