A hét végén életbe léptek a termékdíjakra vonatkozó új előírások, ugyanakkor az ezzel kapcsolatos részletes végrehajtási szabályok nem készültek el. A 2003-as költségvetésben módosított termékdíjtörvény február 15-étől a hígítókra és oldószerekre s a reklámhordozó papírokra is kiterjesztette a termékdíj fizetését, azonban még nem dőlt el, hogy az utóbbiak után kit terheljen a fizetési kötelezettség. Az alternatívák között szerepel, hogy a nyomdák fizessék meg a díjat, de a környezetvédelmi tárca azt is vizsgálja, kötelező termékdíj-átvállalást írjanak elő, így a fizetés közvetlenül nem a nyomdákat, hanem a reklámkiadványok megrendelőit terhelné. A még egyeztetés alatt álló végrehajtási rendelet melléklete tartalmazza majd azt is, pontosan mely termékek tartoznak a reklámhordozó papírok közé.
Elsősorban a csomagolóanyagokat forgalomba hozó vállalatokat érinti, hogy szintén nem dőlt még el, milyen feltételek mellett szerezhető mentesség a termékdíj fizetése alól. Ennek kapcsán az a kormányzati elképzelés váltott ki bizonytalanságot, amely - a termékdíjak felemelésével párhuzamosan - a mentességet élvezők körét úgy korlátozta volna, hogy a nem hasznosított hulladékhányad után a kötelező hasznosítási arányokat egyébként teljesítő vállalatok is kötelesek lennének a díjat fizetni. A KVM múlt hétre három elképzelést dolgozott ki. Az első verzió szerint az érintett cégek a kötelező újrahasznosítási arány elérésekor 80 százalékos mentességet kapnának a díjfizetés alól, míg - a köztes megoldást tartalmazó második változat mellett - a harmadik variáció szerint a kötelező hasznosítási arányokat teljesítők teljes mentességet élveznének.
Bár az egyeztetések az elmúlt hetekben mindkét kérdéskör ügyében felgyorsultak, a végrehajtási rendelet tervezete legkorábban jövő héten kerülhet a kormány elé. Igaz, egyelőre haladékot jelent, hogy az érintett cégeknek csak március 20. után keletkezik fizetési kötelezettsége a most életbe lépett hiányos szabályok kapcsán. (NIG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.