BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A külgazdaság a nemzetközi gyakorlatban

Szinte nincs olyan ország a világban, amelynek ne lenne alapvető érdeke (kül)kereskedelmének fejlesztése. Ennek megfelelő súlyt kapnak az egyes kormányzati struktúrákban azok az egységek, amelyeknek tagjai végzik a kereskedelempolitikai, illetve promóciós feladatokat. Mint a Világgazdaság körképéből is kiderül: habár a feladatok nagyjából azonosak, a szervezeti hovatartozásuk, felépítésük között van eltérés az egyes országok gyakorlatában.

Általánosan bevett gyakorlat a világban, hogy szakosított részleg irányítja a külgazdasággal összefüggő feladatokat. Lapunk felméréséből az is kitűnik: ezeknek a részlegeknek a feladatai nagyjából azonosak, függetlenül attól, hogy milyen szervezeti formában illeszkednek a kormányzati struktúrába.

A Magyarország számára e tekintetben (is) legfontosabb Európai Unió egyes tagállamaiban szintén "vegyes" a kép. Van, ahol miniszteri rangban lévő szakember vezeti a gazdasági csúcsminisztériumon belül működő specializált igazgatóságot (Franciaország), van, ahol két tárca kompetenciájába tartozik a terület (Nagy-Britannia), máshol a szekciós megoldást választották (például Finnország). Azonosak azonban a feladatok, amelyekből az egységes uniós kereskedelempolitika ellenére - vagy éppen azért - akad bőven. No, és az is azonos, hogy mindez az egyes országokban a külgazdasági szervezet(ek) feladata.

A tagállamok ugyan közösen alakítják az uniós kereskedelempolitikát, közösen dolgozzák ki a külső kapcsolatokat szabályozó irányelveket, ám úgy, hogy a döntést szinte mindig vérre menő vita előzi meg. Ez érthető: az egyes államok érdekei jelentősen eltér(het)nek egymástól egy-egy adott kérdésben, lett légyen szó akár harmadik országokkal alakított bilaterális, akár országcsoportokkal alakított multilaterális kereskedelmi kapcsolatokról. A közös kereskedelempolitikába ugyanis éppen úgy beletartozik az, hogy egységes álláspontot kell kialakítani multilaterális szervezeteken belül (például a Kereskedelmi Világszervezet keretein belüli liberalizációs folyamat során), mint preferenciális megállapodások kidolgozása (mondjuk a szabadkereskedelmi egyezmények elveinek kimunkálása harmadik országokkal), piacvédelmi intézkedések meghozatala (például acélügyben), vagy éppen a fejlődő országokkal való speciális kapcsolatrendszer alakítása (például a GSP-szisztéma).

Emellett a nemzeti külgazdasági szervezetnek kell ellátnia a nemzeti hatáskörben maradó funkcionális feladatokat is. Ilyen például a kereskedelemfejlesztés, a kollektív exportösztönzés vagy az exportfinanszírozó intézmények működésére vonatkozó irányelvek, stratégiai célok kidolgozása, működtetése. S ugyan a csatlakozással minden, harmadik féllel korábban kötött kereskedelempolitikai megállapodást fel kell mondani, ám ez korántsem jelenti a kétoldalú kapcsolatok megszüntetését is. Bilaterális alapon is szép számmal maradnak kontaktusok, például a promócióval foglalkozó különböző gazdasági vegyes bizottságok működtetése, különféle gazdasági-kereskedelmi látogatások szervezése. S végül, de nem utolsósorban, ezeknek a szakembereknek a feladata a külgazdasági információk feldolgozása, elemzések, kormányzati értékelések, előrejelzések készítése is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.