BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Európa amerikai bojkottól tart

A vezető uniós gazdaságok kilátásait az iraki háború okozta bizonytalanság mellett az is beárnyékolja, hogy a transzatlanti politikai feszültségek miatt az Egyesült Államokban csökkenhetnek az európai cégek eladásai. A müncheni Ifo kutatóintézet szerint egy rövid háború esetén 0,9, elhúzódó konfliktusnál viszont mindössze 0,2 százalékkal bővülhet az idén a német gazdaság kibocsátása. Ezen túlmenően kiszámíthatatlan kockázatot jelentenek az amerikaiak esetleges negatív érzelmei, amelyek egy "ne vásárolj német árut!" kampányba torkollhatnak.

Franciaországban ugyancsak aggodalommal tekintenek a tengerentúli reakciók elébe, ám - mint a Reuters körképéből kiderül - inkább csak a washingtoni kormányzati megrendelésre szállító cégeknek van okuk félni. A Medef munkáltatói szövetség szerint ötmilliárd eurónyi üzlet van veszélyben, ha a francia vállalatok kiesnek az ENSZ "olajat élelmiszerért" programjából; ennek 1996 és 2003 között éppen ők voltak az első számú résztvevői, a szállítások értéke 2,3 milliárd eurót tett ki. Nem szabad megfeledkezni a majdani újjáépítés sok tíz milliárdos "tortájáról" sem, amiből többek között a Lafarge építőanyag- és cementgyártó óriás szeretne minél nagyobb szeletet kihasítani. A hangulatot jól jellemzi, hogy hétfőn átmenetileg 14 százalékkal zuhant a párizsi tőzsdén a Sodexho élelmezési cég részvényeinek árfolyama, miután egy - hamisnak bizonyult - hír szerint az amerikai tengerészgyalogság visszavont egy 1 milliárd dolláros megrendelést.

A fogyasztási cikkeket exportáló cégeknek már kevesebb okuk van az aggodalomra. Jelentős csapást legfeljebb egy hoszszú, széles körű bojkott jelentene, ám szakértők szerint erre nem kell számítani. A francia termékek jó része egyébként sem feltűnően francia köntösben kerül piacra: az Evian ásványvizet például a Coca-Cola teríti, az Accor pedig nemrég eltávolította egyesült államokbeli szállodáiról a francia lobogót.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.