Félnek az ellehetetlenüléstől
A gabona- és más szóródóanyag-szállítók (fuvarozók és speditőrök) petíciót nyújtottak be a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségéhez (Fuvosz) - tudtuk meg Peredi Pétertől, a Fuvosz főtitkárától. Ebben céljaik elérése érdekében a demonstráció lehetőségét is felvetették. A mintegy 2500 járművet üzemeltető, több száz vállalkozásból álló szakmacsoport más fuvarozókhoz hasonlóan az üzemanyagár emelkedése és más problémák miatt az ellehetetlenüléstől tart.
A Fuvosz - mint arról lapunk korábban beszámolt - már januárban, a miniszterelnökhöz írt levelében összegezte a szakma helyzetét, kérését és elvárásait. Felhívták a kormányfő figyelmét a közúti közlekedési szolgáltatók ellehetetlenülésének veszélyére. Egyebek között már akkor kitértek arra, hogy a gázolaj ára a környező országokhoz képest Magyarországon a legmagasabb, és ez jelentősen rontja versenyhelyzetüket. Ezért javasolták, hogy a közúti közlekedési szolgáltatók a vasúthoz és a mezőgazdasághoz hasonlóan az üzemanyag jövedéki adóját visszaigényelhessék. A felvetésekre a héten 18 pontos válasz érkezett. Ezt várhatóan holnap rendkívüli ügyvezetőségen értékelik - tudtuk meg.
Az üzemanyagár-robbanás tragikus azok számára, akik 2003-ra nem emelték meg a díjaikat a Fuvosz által javasolt 30 százalékkal - fogalmazott korábban lapunknak a főtitkár. Számításaik szerint ezt indokolta a költségek várható idei növekedése, valamint az elmaradt fuvardíjemelések. A Fuvosz a 2003. évi díjkalkulációt tavaly novemberben készítette el. Akkor 200 forintba került egy liter gázolaj, és azzal számoltak, hogy az idén maximum 220-ra drágul. A január 1-je óta történt többszöri, összességében 11 forintos literenkénti áremelés a Fuvosz számításai szerint a fuvardíjakat a járműfogyasztás függvényében 1,3-1,65 százalékkal növeli, egy kilométer 2,2-3,3 forinttal drágább.
A több mint négyezer fuvarozóvállalkozást tömörítő NIT-Hungaryt is aggodalommal tölti el, hogy a magyarországi üzemanyagár szinte napról napra emelkedik. Várakozással tekintenek a Pénzügyminisztériummal megkezdett, és az ígéretek szerint rövid időn belül szakértői szinten folytatódó tárgyalások elé. Lehetséges kezelési módként a gázolaj jövedéki adója mértékének csökkentését javasolták átmenetileg. A másik javaslatuk arra vonatkozott, hogy a gázolaj termelői árának legutóbbi ötforintos emelkedése egyforintos áfatartalmából hozzanak létre egy költségvetési alapot a korszerűtlen járművek cseréjének, illetve a kétütemű járművek katalizátorral való felszerelésének támogatására.


