A gabona- és más szóródóanyag-szállítók (fuvarozók és speditőrök) petíciót nyújtottak be a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségéhez (Fuvosz) - tudtuk meg Peredi Pétertől, a Fuvosz főtitkárától. Ebben céljaik elérése érdekében a demonstráció lehetőségét is felvetették. A mintegy 2500 járművet üzemeltető, több száz vállalkozásból álló szakmacsoport más fuvarozókhoz hasonlóan az üzemanyagár emelkedése és más problémák miatt az ellehetetlenüléstől tart.
A Fuvosz - mint arról lapunk korábban beszámolt - már januárban, a miniszterelnökhöz írt levelében összegezte a szakma helyzetét, kérését és elvárásait. Felhívták a kormányfő figyelmét a közúti közlekedési szolgáltatók ellehetetlenülésének veszélyére. Egyebek között már akkor kitértek arra, hogy a gázolaj ára a környező országokhoz képest Magyarországon a legmagasabb, és ez jelentősen rontja versenyhelyzetüket. Ezért javasolták, hogy a közúti közlekedési szolgáltatók a vasúthoz és a mezőgazdasághoz hasonlóan az üzemanyag jövedéki adóját visszaigényelhessék. A felvetésekre a héten 18 pontos válasz érkezett. Ezt várhatóan holnap rendkívüli ügyvezetőségen értékelik - tudtuk meg.
Az üzemanyagár-robbanás tragikus azok számára, akik 2003-ra nem emelték meg a díjaikat a Fuvosz által javasolt 30 százalékkal - fogalmazott korábban lapunknak a főtitkár. Számításaik szerint ezt indokolta a költségek várható idei növekedése, valamint az elmaradt fuvardíjemelések. A Fuvosz a 2003. évi díjkalkulációt tavaly novemberben készítette el. Akkor 200 forintba került egy liter gázolaj, és azzal számoltak, hogy az idén maximum 220-ra drágul. A január 1-je óta történt többszöri, összességében 11 forintos literenkénti áremelés a Fuvosz számításai szerint a fuvardíjakat a járműfogyasztás függvényében 1,3-1,65 százalékkal növeli, egy kilométer 2,2-3,3 forinttal drágább.
A több mint négyezer fuvarozóvállalkozást tömörítő NIT-Hungaryt is aggodalommal tölti el, hogy a magyarországi üzemanyagár szinte napról napra emelkedik. Várakozással tekintenek a Pénzügyminisztériummal megkezdett, és az ígéretek szerint rövid időn belül szakértői szinten folytatódó tárgyalások elé. Lehetséges kezelési módként a gázolaj jövedéki adója mértékének csökkentését javasolták átmenetileg. A másik javaslatuk arra vonatkozott, hogy a gázolaj termelői árának legutóbbi ötforintos emelkedése egyforintos áfatartalmából hozzanak létre egy költségvetési alapot a korszerűtlen járművek cseréjének, illetve a kétütemű járművek katalizátorral való felszerelésének támogatására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.