BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Módosul a sztrádaprogram?

Bár egy hónappal ezelőtt a kormány áldását adta a 2015-ig szóló közútfejlesztési programra, az ezt rögzítő határozat még nincs aláírva. Emiatt a nyilvános kormányhatározatoknál szokásos közzététel is várat magára. Eközben szakmai körökben a sztrádaprogram módosulásától tartanak.

A kormány - mint arról lapunk korábban beszámolt - többszöri nekifutás, illetve visszaadás után február 19-én fogadta el a közúthálózat a 2015-ig szóló fejlesztését tartalmazó előterjesztést. Az Európa-terv keretében megvalósuló sztrádaprogram részleteit az ülést követő szóvivői tájékoztatón ismertették. Azóta egy hónap telt el, de az autópálya-programot miniszterelnöki aláírással "hivatalosan", még nem tették közzé a nyilvános kormányhatározatok szokásos módján (Magyar Közlöny, Határozatok tára).

A határozat Gál J. Zoltán kormányszóvivő tájékoztatása szerint még a szokványos közigazgatási egyeztetésen van. Azt nem sikerült megtudnunk, hogy ez mikor fejeződik be, és a kormányhatározatot mikor jelentetik meg. Szakmai körökben azonban attól tartanak, hogy időközben módosulhat a már elfogadott program. Hasonló esetre volt már példa 1999-ben - indokolják aggodalmukat.

Mint emlékezetes, Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter egy hónappal ezelőtt, a közútfejlesztési programot elfogadó kormányülést követően ismertette annak részleteit (VG, február 20.) Akkori elmondása szerint a jelenlegi 633 kilométeres gyorsforgalmi úthálózat 2007. január 1-jére 1053 kilométeresre bővül, 2015-ig pedig el kell érnie a 2520-at. A tízpontos Európa-terv egyik legfontosabb elemének nevezett program keretében 2007. január 1-jéig 420 kilométer gyorsforgalmi utat (326 kilométer autópályát és 94 kilométer autóutat) adnak át. Ugyanezen idő alatt további 425 kilométer gyorsforgalmi út (155 kilométer sztráda és 270 kilométer autóút) építése startolna. A 2015-re tervezett hálózat megvalósulása érdekében pedig a 2003-2006 közötti időszakban a megépített és az építés alatt álló szakaszokon túl mintegy 800 kilométer újabb nyomvonalat készítenek elő (tervezés, területszerzés, régészeti feltárás).

A tavasszal induló autópálya-program keretében tovább épül az M0-s, az M3-as 2004-ig Görbeházáig, 2006-ig Nyíregyházáig készül el, az M30-as 2004-ben eléri Miskolcot, az M35-ösön 2006-ig Debrecenig lehet eljutni, az M5-ösön pedig Szegedig. Az M7-es a ciklus végéig 58 kilométerrel bővül, az 6-os főút autópályává szélesedik Dunaújváros és Budapest között. Ebben a négy évben az idén átadásra kerülő szekszárdi hídon kívül két Duna-hidat (az M0-s északit és a dunaújvárosit) adnak át a forgalomnak.

A 2003-2006 közötti gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztési feladatok összköltsége - a miniszter egy hónappal ezelőtti tájékoztatása szerint - 2002. évi árszinten meghaladja az ezermilliárd forintot. A programot több forrásból valósítanák meg. Közvetlen költségvetési forrásként jelenne meg a felzárkóztatási infrastruktúra-fejlesztési alapprogram (fifa), az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzat (úfce), valamint a kiemelt kormányzati beruházások előirányzata. Mindezekhez társulnak hosszú lejáratú hitelek (EIB, EBRD, belföldi pénzintézetek), amelyek a költségvetést bővítik. Nem költségvetési forrásként jöhet szóba a magántőke (koncessziós változat), illetve az operatív lízing. Számítanak továbbá EU-s pénzekre az ISPA, a kohéziós, illet-ve a strukturális alap támogatására is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.