A tervezett változtatással kapcsolatosan a probléma összetett. A legsúlyosabb része az, hogy több évtizedre szóló döntéseknél a polgárok és nem kevésbé az építőipari cégek tekintetében (amelyek szempontjából az uniós csatlakozás közelgő óriási versenye miatt a szisztematikus "építkezés" egyébként is alapvető és kulcsfontosságú) a bizonytalanság méreganyaga óriási, túlzás nélkül élve beláthatatlan károkat okoz. Meggyőződésem, az elmúlt bő fél év hitelrohama nem kis mértékben a félelemből, a kormánnyal szembeni bizalmatlanságból fakadt.
Részben emiatt is téves az a kormányzat hátteréből hallatszó vélemény, mely szerint az állami kamattámogatás és adókedvezmény "felfalja" a lakástámogatásra szánt költségvetési pénzeket. Ez a vélemény két alapvető körülményt nem vesz figyelembe. Statikusan kiindulva a jelen helyzet sajátosságaiból, illetve tendenciáiból, nagyvonalúan elfeledkezik arról a tényről, hogy a mai döntések a meglevő pesszimista várakozások következtében sok esetben előre hozott, mesterségesen felkorbácsolt igények. Márpedig ha így van - legalábbis ezt még nem vitatta senki, maximum a mértékén lehet vitatkozni -, akkor a jelen helyzetet nem lehet mechanikusan extrapolálni. Nem is beszélve arról, hogy az igények könnyen telítetté válhatnak, azaz mindenki számára nyilvánvaló, hogy az igénybevevői kör véges, így a "láznak" előbb vagy utóbb, de csillapodnia kell. Van még egy tendencia, amelyről sokan elfelejtkeznek. Ez pedig az a gazdaságpolitikai szükségszerűség, hogy az uniós csatlakozás, illetve az eurózónába való belépés középtávon automatikusan együtt kell hogy járjon az infláció s ezáltal a kamatok jelentős mérséklődésével. Márpedig ha így van, akkor ez az állami kamattámogatás fokozatos csökkenését jelenti, amely párosulva egy növekvő GDP-vel és egy azon belüli emelkedő lakástámogatási részaránynyal, óhatatlanul a kamattámogatás súlyának visszaszorulásával jár együtt. Ne felejtsük el, az MSZP a GDP-n belül megduplázni ígérte a négyéves kormányzati ciklusban a lakástámogatásra szánt költségvetési pénzek arányát!
Jelenleg a félelem mozgatja a piacot. A kormány az ígérte, hogy nem szigorítja a kamattámogatási rendszert - miközben az újságokban manapság másról sem lehet olvasni, mint erről. Évente 7500 bérlakás megépítését vállalták - miközben a költségvetési szigor miatt jó ha a fele megépül 2003-ban. Januárra ígérték a lakáskoncepciót, melyre aztán közel két hónapot kellett várni, s amelyet úgy aposztrofál a legnagyobb példányszámú és a kormányhoz közel álló napilap, hogy "ingatag pilléreken a lakáspolitika". Egy lépés helyett két lépésben emelik a szocpolt, amelynek februári bejelentése 10 hónapos kivárást idéz elő az érintettek részéről a piacon. Nem csodálkozhatunk azon, hogy szinte minden potenciális szereplő kivár a magasabb támogatás reményében, amelyről ugyanakkor tudomásom szerint kormányzati döntés még nincs is. Új konstrukciót ígérnek a lakásfelújításban, ám ma már az állítják, nincs szükség változtatásra. Eközben évente ötvenezer panellakás felújítása lenne indokolt, nem is beszélve az egyéb házgyári technológiával épült lakásokról, vagy a hagyományos, szintén felújításra, korszerűsítésre szoruló épületekről!
A kormányt képviselő Csabai Lászlóné el akarja törölni az úgynevezett befektetési célú lakásvásárlások kamattámogatását. Az ő definíciójukban ez azt jelenti, hogy akinek már van lakás a nevén, az nem igényelhet ilyen hitelt. Csodálkozom, hogy 50-60 éves emberek hogy nem emlékeznek azokra a trükkökre, amikor sokan a nagyszülőkre íratták a lakásukat, vagy pedig nem a saját nevükre vásároltak lakás(oka)t. Nem hiszem, hogy össztársadalmi bújócskát kellene játszani!
A kormány újabban a szociális szempontok hangoztatását használja védőpajzsul a restrikció elleplezésére, illetve megmagyarázására. Nem akarok most bővebben foglalkozni azzal a ténnyel, hogy az önkormányzati bérlakásépítés drámai visszafogása ennek a meghirdetett célnak szögesen ellentmond, csupán a gazdasági összefüggések fontosságára hívnám fel a figyelmet. Elöljáróban nem tartom véletlennek, hogy a Széchenyi-terv egyik leghangsúlyosabb területeként a gazdaságpolitika centrumában szereplő s a gazdasági tárca alá tartozó terület ma koncepcionálisan a Belügyminisztériumban, támogatásilag a Pénzügyminisztériumban, a sajtótájékoztató szempontjából pedig a Miniszterelnöki Hivatalban van, s a sok kompetensnek mondott személy egyike sem közgazdász. Miközben jelentősen meg akarják kurtítani a kedvezményeket, máig nem hallottunk pontos számot arra, hány embert érinthet s milyen százalékot jelent a befektetői kategória. S ha netalán igaza van az állami tulajdonú Földhitel- és Jelzálogbanknak, hogy ez az arány nem éri el az 5 százalékot, érdemes-e erre ennyi energiát s ennyi bizonytalanságot előidéző deklarációt szánni? Vagy ha sokkal több, vajon nem öntjük-e ki a fürdővízzel együtt a csecsemőt is?
Az új lakások felépítése csak az áfabevételeken keresztül 20 százalék "hasznot hajt" a költségvetésnek. A szakemberek szerint pedig két használt lakás vásárlása végül is egy új lakás építését eredményezi, miközben a használtlakás-tranzakciók igen jelentős felújítási és korszerűsítési tevékenységet eredményeznek. A fejlett világban állományban és értékben a felújítások sok esetben meghaladják az új lakások építésére jutó építőipari produktumot. S még nem is beszéltünk a munkahelyteremtő hatásról (amely most, a gyárbezárások idején egyébként is égető probléma). A közgazdászok által multiplikátorhatásnak nevezett folyamat közérthetően azt jelenti, hogy az építőipar tipikusan olyan ágazgat, amelynek növekedése az egyik legjótékonyabb kisugárzó hatással bíró terület a gazdaságban. Meg kell említeni: ez az ágazat tekinthető az egyik leginkább magyar tulajdonúnak, tehát fontos szereppel bír hazai kis- és középvállalkozásaink EU-versenyképességének fokozásában. Ez ismét fontos kormányzati cél (lenne).
S van még egy folyamat, amelyet örömmel kell üdvözölnünk: nevezetesen az a KSH-jelentésekből jól észrevehető tendenciát, hogy az építőiparban egyre nő a társas vállalkozások szerepvállalása a lakásépítéseknél. Ez lényegében azt jelenti, hogy csökken a kaláka súlya, ezáltal a masszívan működő szürkegazdaság egy olyan ágazatban van visszaszorulóban, ahol mind ez ideig az egyik legnagyobb részaránnyal bírt. A tavalyi év gazdasági folyamatait elemző friss KSH-adatokat vizsgálva az egyik napilap Az építőipar javított az összképen címmel a következő folyamatokról számol be: "A beruházások csaknem negyedét képviselő feldolgozóipari fejlesztések 9,2 százalékkal, a gép- és berendezésberuházások 0,5 százalékkal csökkentek tavaly, miközben az éves építési beruházások 10,7 százalékkal emelkedtek." Mindezen összefoglaló nagyon hangsúlyosan aláhúzza az építőiparnak a gazdasági növekedésben játszott szerepét. Eközben nem feledkezhetünk meg arról a tényről sem, hogy ez évben mind az autópálya-építések, mind az útfelújítások drasztikusan esnek vissza, s az önkormányzati válságév miatt az önkormányzati beruházások jelentős visszafogásával kell számolni.
A polgári kormány évi 40 ezer lakás építését tartotta kívánatosnak. Egy összehangolt és szisztematikus otthonteremtési politika eredményeként több mint 50 százalékkal nőtt a lakásépítések száma, ám még így is alig haladta meg a 30 ezret tavaly. Újabb lendületre és kiszámítható állami szerepvállalásra lenne szükség ezen cél elérésére. Se lendületet, se kiszámíthatóságot nem tapasztalhatunk napjainkban. Van mit féltenünk. A folyamatok rossz irányt vettek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.