BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A várható fejlődés néhány szempontja

A közelgő EU-csatlakozás kapcsán összegyűjtöttünk néhány szempontot, amelynek várhatóan szerepe lesz a konvergenciaországok unióba történő belépése utáni években. A csatlakozó államok gazdaságainak néhány fontosabb jellemzője mellett az EU-n belüli politikai súlyukat vizsgáltuk, illetve lakosaik belépéssel, tájékoztatással és az euróval kapcsolatos véleményét gyűjtöttük össze.

A tíz belépő ország GDP-je együtt jelenleg kb. 430 milliárd euró, ami a 9000 milliárd eurós méretű Európai Uniónak alig 4,5 százaléka, s nagyjából Hollandia gazdasági méretének felel meg. A csatlakozók közül önálló gazdasági ereje egyedül Lengyelországnak van, egymaga adja az újonnan belépők GDP-jének felét, s 2 százalékos unión belüli részaránya nagyjából Dániáéval egyezik meg.

>> Gazdasági erőviszonyok: csak Lengyelország "nagy"

A gazdasági méret különbségei alapján nagyjából megjósolható, hogy a két gazdasági térség közötti kapcsolat egyoldalú lesz, s a régi tagországokban bekövetkező változások hatnak majd az újonnan csatlakozó államok fejlődésére, a fordított irányú kapcsolat csak igen gyenge lesz.

Az új tagok között emellett gazdasági értelemben jelentősek a különbségek, mind a reálgazdasági, mind a monetáris jellemzőket tekintve. Az egy főre eső, euróban mért bruttó hazai terméket tekintve a legalacsonyabb értékű Lettország és a legfejlettebb Ciprus között háromszoros a különbség. E rangsorban a közép-európai négyes fogat (Cseh-, Lengyel-, Magyarország és Szlovákia) a középmezőnyben foglal helyet, az éllovas Csehország és az akkor még némileg leszakadt Szlovákia közötti 30 százalékos különbség az elmúlt években a gyorsabb növekedés, illetve az árfolyam felértékelődése következtében jelentősen mérséklődött.

>> Figyelemre méltó politikai erő

Az új tagországok politikai súlya azonban összevethető a régiekével, sőt meglepően erősnek tűnik a népességszám alapján elosztott tanácsi helyeknél. A miniszterek tanácsában Lengyelország Spanyolországgal, Cseh- és Magyarország Belgiummal, Szlovákia pedig Dániával lesz megegyező súlyú. A politikai szerep az irányítási, döntés-előkészítési folyamat mellett várhatóan érvényesül az EU-költségvetés későbbi alakulásában is. A közösségi büdzsé jelenleg az EU GDP-jének 1 százalékára rúg, az évente elosztott 90 milliárdból várhatóan 3 milliárd euró jut az új tagállamoknak. Tíz év alatt ez az összeg akár a költségvetés felére, azaz kb. 45 milliárd euróra emelkedhet, ami az új tagok GDP-jének 4-5 százalékát teheti ki.

>> A keresleti oldal változásai

A kínálati oldal mellett a keresleti oldalon is változások várhatóak. A lakosság fogyasztási szerkezetét vizsgálva jelenleg az élelmiszer jellegű kiadások aránya az európai átlag dupláját teszi ki a csatlakozó országok esetében (az élelmiszerek súlya átlagosan 20,2 százalék, szemben a 10,2-es EU-átlaggal), és alacsonyabb a megélhetési kiadások (közüzemi és lakásköltségek) aránya. A jelzálog-hitelezés bővülése és a saját tulajdonú lakások arányának csökkenése együtt jár a pénzügyi piacok fejlődésével, ami a pénzügyi közvetítőrendszer súlyának növekedését eredményezi. Tapasztalatként láttuk, hogy Görögországban 1995-2000 között a magánszektor hitelállományának GDP-hez viszonyított aránya 34-ről 53 százalékra emelkedett, közelítve a fejlett országok 60-120 százalék közötti értékét. Viszonyításképpen: a csatlakozó országokban ugyanezen időszakban e mutató átlagos értéke változatlanul 25 százalékon maradt. A keresleti oldal változásainak következménye, hogy a gazdaságokban erősödik a kamatcsatorna szerepe, ami javíthatja a monetáris politika hatékonyságát. Visszatekintve az elmúlt évek eseményeire, azt mondhatjuk, szükség is van e változásra, jelenleg ugyanis az infláció alakulásában a csatlakozó országok esetében elsősorban a monetáris politika hatókörén kívüli tényezők erősebbek (az élelmiszer-, energia-, nyersanyag- és lakásárak súlya átlagosan 52 százalék). S bár a belépők kis, nyitott gazdaságok, ami alapján az árfolyam/infláció kapcsolatot erősnek gondolnánk, végigtekintve az elért eredményeken, a mereven kötött árfolyamrendszert választó országok tűnnek sikeresebbnek.

>> Régiós verseny színtere: a munkaerőköltség

Nem az infláció az egyetlen makrogazdasági jellemző, amely a csatlakozó országokban némileg eltérően viselkedik attól, amit a klasszikus közgazdasági elmélet alapján várnánk. Az export elmúlt évekbeli alakulását tekintve a legerősebb kapcsolat az európai és azon belül is a német konjunktúrával mutatkozik. Végigtekintve az elmúlt három év exportdinamikáján, azt látjuk, a cseh, lengyel, magyar hármas kivitelében azonos tendenciaként érvényesült a 2000. évi magas növekedési ütem után a 2001 végéig tartó lassulás, majd az ezt követő lassú gyorsulás (különösen a viszonylag zárt lengyel gazdasággal való hasonlóság meglepő). Ha hozzátesszük, hogy az euróval szembeni, valamint a külkereskedelem arányainak megfelelően súlyozott árfolya-

mok eközben eltérően alakultak, felmerül a kérdés: van-e a régión belüli 10-15 százalékos árfolyamszint-eltérésnek érezhető hatása? Az eltérő árfolyampályák melletti hasonló exportdinamika valószínűleg annak tudható be, hogy a konvergenciaországok kivitele hasonló szerkezetű, átlagosan 28 százalék Németországba, 63 az EU-ba és 15 a CEFTA-n belülre irányul. Egyfajta magyarázat lehet, hogy a már megtelepedett cégek az árfolyamváltozások ellenére megőrizték az unióval szembeni versenyképességüket, a régió más országaival szemben pedig kevéssé árérzékenyek. Ezt támaszthatja alá, hogy a régión belüli termelői kapacitások valószínűleg jóval kevésbé rugalmasak, így a megváltozott jövedelmezőség nem hozza, vagy csak nagyon lassan a termelési szerkezet régión belüli átrendeződését. Hol csapódik le akkor az erősebb árfolyam? Számunkra úgy tűnik, az export közvetlen versenyképesség-romlása helyett jelentősebb a régión belüli versenyképesség, azaz az euróban mért munkaerőköltségek egymáshoz viszonyított aránya, és ennek az új beruházásokra gyakorolt szerepe. Ez alapján a magas munkaerő-költségű ország - bár exportteljesítménye nem romlik - a többi államhoz képest alacsonyabb tőkevonzó képessége miatt kisebb részben, vagy egyáltalán nem részesül a régióba érkező új beruházásokból, működőtőke-beáramlásból. Az alacsonyabb beruházási ráta, a továbbra is bővülő belföldi kereslet mellett a külkereskedelmi egyenleg romlásán keresztül is visszafogja a növekedést, tehát két csatornán hat.

Nézzük meg röviden, mit tapasztaltunk az elmúlt években. A lengyel zloty 1999-2000-ben jelentősen (reál)felértékelődött, amit először a működőtőke-beáramlás, majd a beruházások visszaesése, végül a gazdaság stagnálása és a munkanélküliség drámai emelkedése követett. A zloty 2002 közepétől a pénzügyminiszteri cserét követően jelentősen, 22 százalékkal leértékelődött az euróval szemben. A beruházások, a növekedés újraéledése lassan, de megindult. Szlovákia mindmáig a régió leginkább alulértékelt valutáját és a legolcsóbb munkaerőt birtokolja, a reformokat és a stabilizációt követően a gyorsuló működőtőke-beáramlás (2002-ben a GDP 10 százaléka) a régió leggyorsabban növekvő országává emelte, jelentős új beruházások (lásd például a Peugeot-Toyota gyártás megtelepedése) indultak meg. A korábbi vázlatos magyarázat alapján azt várnánk, mindez azért következett be, mert Lengyelország 2000-ben a legmagasabb munkaerő-költségű volt, Szlovákia pedig akkor is a legolcsóbb termelési lehetőséggel bírt, és ez most is így van (Cseh- és Magyarország pedig a kettő között volt).

A munkaerőköltségekről (munkabér adókkal és járulékokkal együtt) megbízható információt a 2000. évről készített Eurostat-felmérés ad. Azóta ilyen szintű nyilvánosan elérhető felmérés nem készült, de a 2000-es adatokat felhasználva megbecsültük a jelenlegi bérköltségeket. Három évvel ezelőtt, az erős zloty idején a lengyel munkaerő ára mintegy 15 százalékkal haladta meg a cseh és magyar átlagot, és több mint 50 százalékkal Szlovákiáét. Az akkori 3,9 eurós magyar átlag a 22,7 eurós EU-átlagnak alig több mint 16 százaléka volt.

Az Eurostat adatait a helyi valutára átszámítva és az azóta bekövetkezett béremelkedési számokat felhasználva próbáltuk megbecsülni, mi lehet a helyzet 2003-ban. A három év alatt nominális értékben legjobban az uniós átlag emelkedett (+2,6 euró), s ezt még a magyar átlagbér "régiós csúcsot" jelentő, 2,2 eurós növekménye sem múlta fölül. Bár a hazai rekord ahhoz elegendő volt, hogy a magyar bérszint 10 százalékkal meghaladja az utánunk következő lengyelt és 15-tel a régió átlagát, igaz, az unióhoz is közelebb kerültünk, ma az EU-átlag 24 százalékát érjük el.

>> A régió élén: örüljünk, vagy sírjunk?

A bérek térségen belüli átrendeződésében jelentős a szerepe az egymással szembeni keresztárfolyam megváltozásának, illetve az alapvetően az inflációs különbségekből eredő béralakulásnak is. Itt érdemes megjegyezni, hogy a zloty euróval szembeni leértékelődésében nemcsak a lengyel valuta értéke változásának, de a dollár euróval szembeni leértékelődésének is szerepe volt. A zloty nomináleffektív árfolyamában ugyanis nagyjából 55-45 százalékos súllyal szerepel az euró és a dollár. Jelenleg a visegrádi négyek közül a legalacsonyabb 1 órára eső munkaerőköltsége Szlovákiának van, a 4,1 eurós kiadás kétharmada a hazainak és 22-25 százalékkal alacsonyabb a cseh és lengyel átlagnál.

A forint regionális versenyképességének helyreállításához tehát a munkaerőköltség körülbelül 10 százalékos csökkenése szükséges, ami a keresztárfolyam leértékelődése mellett az adó és járulékok csökkenésén keresztül is végbemehet, de szerencsés esetben a többi ország valutájának felértékelődése is elegendő lehet. S hogy erre milyen esély van? A kérdés különösen akkor vetődik fel élesen, ha figyelembe vesszük, hogy Csehországgal ellentétben Szlovákia és Lengyelország is igyekszik 2007-ben vagy 2008-ban az euróövezet tagjává válni, ami 2005-ig vagy 2006-ig ad időt a gazdaságpolitikai manőverezésre. Ha a gazdaságpolitika minimális erőfeszítéssel szeretné a "beavatkozást végrehajtani", ugyanakkor szándékozik az árfolyamot leértékelni, azt kell felmérni, milyen árfolyamon csatlakozik a másik három ország.

A vásárlóerő-paritáson mért reálárfolyamot (1 eurónyi külföldi áru forintban kifejezett értéke) használva és Spanyolországot mint referenciaállamot alapul véve körülbelül 7 százalékkal erősebb euróval szembeni árfolyamra (a feltételezett konverziós ráta: zloty 4, cseh korona 29, szlovák korona 38) számíthatunk a másik három ország esetében. A hazai munkaerőköltség 10 százalékos relatív csökkenéséhez tehát - feltéve, hogy a hazai pénzben mért bérek alakulása ugyanolyan mértékben változik - 3 százalékos forintleértékelődés tartozhat, ami 250 forintos konverziós rátát jelentene. Ez mintegy 4-6 százalékkal leértékeltebb ugyanakkor a vásárlóerő-paritás alapján kapott 235-240-es konverziós rátánál.

A gazdaságpolitikai probléma tehát adott, a munkaerő relatív versenyképességének visszaállítása nélkül az EU-n belül valószínűleg még markánsabban jelentkezik majd e hátrány. A manőverezésre ráadásul az újonnan belépők gyors eurócsatlakozása miatt csak néhány év maradt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.