Hatékonyabb lesz a színlelt vállalkozások kiszűrése a jövőben - jelentette ki a Világgazdaságnak Békés András, az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) elnöke. A munka törvénykönyvének (Mtk.) július elsejével hatályba lépő módosulása ugyanis kimondja: elnevezése ellenére munkaszerződésnek kell tekinteni a felek megállapodását - például a megbízási vagy vállalkozói szerződést -, ha a jogok és kötelezettségek alapján valójában munkaviszonyról van szó. A módosítással a munkaügyi felügyelőknek megnő a mozgásterük a kérdés eldöntésében.
Magáról az eljárásról megtudtuk: a munkaügyi felügyelő a színlelt szerződés, valamint a bejelentés nélküli foglalkoztatás megállapítása alapján államigazgatási határozatot hoz, amelyet megküld az APEH-nak. Az APEH az eljárást azután kezdheti meg, miután a határozat jogerőre emelkedik. A munka törvényköny-
vének változtatása igazából nem határoz meg új feladatot, hiszen ezt a gyakorlatot régóta folytatják. Az APEH esetében is megvan a lehetőség, hogy saját eljárása keretében minősítse a munkaszerződést, s ha megállapítja, hogy a szerződés tartalma az adóelkerülésére alkalmas, lefolytatja az eljárást - közölték lapunkkal a Pénzügyminisztériumban, az OMMF elnökhelyettesével történt konzultáció után.
Az ellenőrzések száma nem nő, erre az OMFF-nek nincs kapacitása: továbbra is évente mintegy 28 ezer munkáltatóhoz jutnak el. S bár az álvállalkozások előfordulása bizonyos szakmákban valamivel gyakoribb az átlagnál (fuvarozó, őrzés-védelem, újságíró, művész), minden területen fellelhetők. Ám alaptalanok a híresztelések, hogy e szakmák koncentráltabb ellenőrzését tervezi az OMMF, hangsúlyozta Békés. A munkaügyi felügyelet ugyanis nem egy bizonyos szabályszegést, hanem egy adott munkaadót vizsgál, nála teljes körű ellenőrzést folytat, beleértve a színlelt szerződéssel való foglalkoztatást, de akár a szabadság kiadását is.
Indokolatlan a félelem, hogy akár több száz millió forintos terhet róhat egy cég számára, ha fény derül a színlelt vállalkozásra - mondta Burány Sándor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter. Az Mtk. módosításával a fő cél, hogy uniós csatlakozásunk idejére fokozatosan visszaszoruljon a jelenség. Ráadásul ha a munkaadó az átminősítéssel nem ért egyet, bíróság előtt kérhet jogorvoslatot, hiszen a munkaügyi felügyelői eljárás nem lép életbe azonnali hatállyal, megfellebbezhetetlenül és jogerősen. Ugyan a szakmai szervezetek a júliusi hatálybalépés elhalasztása mellett lobbiznak, de Burány szerint amit az Országgyűlés jóváhagy, azt csak a T. Ház tudja egy másik határozatával felülírni; de ilyen szándék nincs. Ám azt ígéri: a munkaügyi kormányzat részletkérdésekben rugalmas lesz; nem célja az ellenőrzések és a bírságok dömpingszerű beindítása.
Várfalvi István, a pénzügyi tárca költségvetésért felelős helyettes államtitkára mintegy ehhez hozzátéve leszögezte: a színlelt szerződések kiszűrésére irányuló fokozottabb fellépés nem pénzügyi kérdés. A tárca nem tervez ebből többletbevételeket.
Burány egyébként arra is emlékeztetett: a szigorítást az Országos Érdekegyeztető Tanácsban hosszú vita után a munkaadók és a munkavállalók egyaránt elfogadták, az Országgyűlés pedig csak ezt követően hagyta azt jóvá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.