A Magyar Posta (MP) 1989. december 31-én három részre szakadt, az ekkor levált távközlési részleg a mai Matáv elődvállalata, míg a hírközlési egységből formált állami cégből az Antenna Hungáriát hozták létre. A hármasból egyedüliként mindmáig kizárólagos állami tulajdonban maradt, immár csak klasszikus postai tevékenységet végző társaság 1995 óta folyamatos modernizáláson esett át. Számos hivatalt felújítottak, átépítettek, korszerűsödtek a gépek, s megváltozott a cég logója, imázsa is. A szolgáltatási kör is bővült: internetes áruházat üzemeltetnek, lehetőség van kártyás pénzfelvételre, lakás-takarékpénztári és banki szolgáltatásokat vehetünk igénybe.
>> Válsághozó változások
A posták jelentősége ugyan a fenti trendek miatt világszerte csökken, itthon az utóbbi évtizedben a várakozásokkal ellentétben a levelek száma főként a bankok, biztosítók küldeményeinek köszönhetően emelkedett, s a mind sikeresebb katalógus-áruházaknak hála látványosan fellendült a csomagforgalom is. Viszont a klasszikus posta-telefon-távirat szolgáltatáshármasból az elmúlt évtizedekben az utóbbi kettő teljesen eltűnt: a gyorsabb levélkézbesítéssel, illetve az SMS és
e-mail terjedésével a távirat elsorvadt, a telefonrendszer pedig önállósodott. Pedig az infrastruktúra kialakításánál még - szociális okok miatt is - épp e két szolgáltatáshoz alkalmazkodtak: egy-egy településen sokszor csak a postán lehetett telefonálni, ott kapott helyet a telefonközpont, s ott lehetett feladni a leveleknél jóval gyorsabb táviratot is. Mára az épületek többségének csak postai szempontból van jelentősége, így a hálózat a gazdaságilag indokoltnál sokkal sűrűbb lett.
A helyzetet súlyosbították az egymást sűrűn követő vezetők ellentétes stratégiai elképzelései is. A pénzhiány miatt minden fejlesztést elhalasztó vegetálást előbb a tőzsdére vitel előkészítése váltotta, majd a tavaly nyáron menesztett Kalmár István a több lábon állás politikáját hirdette meg. Elképzelése szerint a tőkehiánytól és nyomott hatósági áraktól szenvedő posta úgy lett volna nyereséges, hogy más jellegű vállalkozásokba kezd. A lehallgatásbiztos kommunikációt ígérő Tetra felkarolása mellett elektronikus közbeszerzési rendszert fejlesztettek, jelzálogbankot terveztek, biztosítókat indítottak és utazási irodát vettek. A választások után kinevezett új vezetés a tetemes tőkeigényű terjeszkedést irreálisnak ítélve leállította a profilidegen bővítéseket, eladta az utaztatócéget, s a Defend felszámolása után saját cégükbe vitték vissza a pénzszállítási tevékenységet. Közben a korábbi menedzsment által júniusban még 2,9 milliárdra becsült tavalyi veszteség 9 milliárd fölé dagadt, az idén tavasszal pedig sztrájkkal fenyegetőzve követeltek 20-30 százalékos béremelést a szakszervezetek. Ez utóbbi lealkudása ellenére sincs irigylésre méltó helyzetben a vezetés, hiszen az ÁPV Rt. őszi irányelvei szerint a társaságot hamarosan részben privatizálnák, s csak az egyszerű többség maradna közkézben.
>> Racionalizálás
A gondok orvoslására hatékonyságjavításba kezdtek. Felmondtak több szakértői szerződést, beruházási programokat állítottak le, az ügyvédi feladatokat a korábbinál nagyobb arányban bízzák saját jogi osztályukra, és sok, utóbb gazdaságtalannak mutatkozó kiszervezési szerződést is megszüntettek. Lényegesen csökkentik a forgalmazott termékek számát is, miután kiderült: az árbevétel 90 százalékát a több tízezer közül alig 95 termék hozza.
Az új vezetés által meghirdetett paradigmaváltás lényege az alapokhoz való visszatérés. A mai vezetés szerint a posta úgy lehet nyereséges, ha alaptevékenységeire fokuszál, azok hozzáférhetőségét, megbízhatóságát és teljesítőképességét javítja, növeli. Ehhez széles körű modernizációra van szükség, amely hoszszú távon a versenyhelyzet megőrzéséhez is elengedhetetlen, mivel az uniós csatlakozás nyomán hat éven belül teljesen liberalizált lesz ez a szolgáltatási kör.
Éppen emiatt kezdtek bele a jövő februárra elkészülő logisztikai központ kialakításába, ahol a legmodernebb technológiával, a mainál lényegesen gyorsabban és kevesebb hibával válogatják majd szét a küldeményeket. A beruházás jelentőségét jól mutatja, hogy a mai 34 feldolgozó központból a budaörsi elindítása után már csak 18-ra lesz szükség. Ennek révén egy-egy küldeményt a mai 5,4 helyett átlagosan csak négyszer kell majd kézbe venni. A távlati tervek szerint hasonlóan modern, de kisebb, ezért olcsóbb gépek beszerzésével s mindössze 8-12 új regionális alközponttal három alá lehet csökkenteni ezt a mutatót (összehasonlításul: a nyugati átlag 2,2).
Noha a költségcsökkentések eredményeképp ebben az évben 2 milliárdos nyereséget terveznek, nagyarányú elbocsátásra terv sem készült. Ez nem csak a szakszervezetek erejének tudható be: a jelenlegi elavult technológia mellett a mai szolgáltatási szint fenntartásához emberei túlnyomó többségére (egyes becslések szerint legalább 30-32 ezer főre) az ország második legnagyobb munkáltatójának számító postának feltétlenül szüksége van. Márpedig alapvető modernizálásra aligha van esély: egyrészt a mostani bérszínvonal mellett (tavaly 14 ezer dolgozót érintett a minimálbér-emelés) az élőmunka gazdaságosan nem váltható ki fejlett technológiájú s így drága gépekkel, másrészt még a szinten tartó fejlesztésekre is alig sikerül fedezetet találni az alultőkésített cégnél, nemhogy gyökeres technológiai modernizációra. (Tavalyi becslések szerint az utóbbi években elmaradt beruházások pótlása 80-90 milliárdot igényelne.)
>> Bezáró hivatalok
A törvényi előírások szerint postai szolgáltatóhelyet csak a 600 lelkesnél nagyobb településeken kell kötelezően fenntartani, nagyobb városokban pedig 20 ezer lakosonként szükséges egy-egy újabb hivatalt létesíteni. A posta azonban ma túlteljesíti a követelményeket: az előírt nagyságnál kisebb 1200 hazai településből 621-ben - többnyire tetemes veszteséggel - állandó hivatalt tartanak fenn. Az új menedzsment költségcsökkentési koncepciójának részeként ezekben - tekintettel a napi két-három órás nyitva tartásra és a szerény forgalomra - a tervek szerint mozgó posták látnák el a szolgáltatási feladatokat, amelyek eljutnának a többi, jelenleg saját postahelylyel nem rendelkező kis településre is, ahol emiatt javulna a szolgáltatási színvonal.
A 600 és 2000 fő közötti községekben a saját üzemeltetésű hivatalokat ügynökrendszerrel akarják kiváltani. Ebben a konstruk-cióban egy-egy forgalmasabb létesítményben postasarkokat alakítanának ki, amelyek üzemeltetéséhez szakmai segítséget nyújtanának, illetve forgalomarányos jutalék mellett fix támogatást is kínálnak.
>> Uniós változások
Az EU-s csatlakozás miatt 2004-től már az uniós átfutási időt kell biztosítani a hazai küldeményeknél is. Eszerint a feladást követő első nap végére a küldemények 85, a másodikra 95, a harmadikra 99,4 százalékának célba kell érnie. A hazai adatok ehhez képest vegyes képet mutatnak: a csomagokra vonatkozó átfutási időt ma is maradéktalanul teljesítik, ám a leveleknek az első nap 65-66, a másodikon 85, a harmadikon 94-95, a negyediken 99,7 százaléka ér célba. Miközben tehát körülbelül egynapos a csúszás, a küldemények elvesztési aránya az EU-s előírásokban szereplőnek csak a fele.
Bár a kézbesítési irányelveknek várhatóan csak 5-6 év múlva felel majd meg az MP, sok kis faluban már jövőre érezhető változás lesz, hogy januártól minden 2 kilogramm feletti csomagot házhoz visz majd a postás, ahogy tízből kilenc esetben ma is teszi. Várhatóan ugyancsak 2004-től lesz kötelező itthon is az EU ez év januárjában hatályba lépett irányelve, amely a 100 gramm feletti levelekhez, illetve az alapdíjnál több mint háromszor drágább nemzetközi levelekhez kapcsolódó szolgáltatásokat liberalizálta. (Ez az MP belföldi levélforgalmának 6, illetve a levélküldemények 1 százalékát érinti.)
A piacnyitás következő lépcsője várhatóan 2006 lesz, amikor az 50 gramm feletti, illetve az alapdíjat 2,5-szeresen meghaladó küldemények monopolizáltsága szűnik meg. 2009-től az elképzelések szerint a piac teljesen liberalizált lesz, ráadásul szó van a postai szolgáltatások áfamentességének megszüntetéséről is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.