BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Konvent: indul a visszaszámlálás

Az intézményi kérdések jelentik a legfogósabb problémát a konvent munkájában, amelyek közül az EU-elnökség, az Európai Bizottság és a döntéshozási folyamat kérdéskörei kavarják a legnagyobb indulatokat. Ezt tükrözik Giscard d'Estaing konvent- és Romano Prodi bizottsági elnök "pengeváltásai" is. A nagy kérdés továbbra is az, vajon a konvent a leendő alkotmányos szerződés kapcsán - érdemi pontokon - csupán lehetséges opciókat tud-e majd javasolni, vagy képes lesz egyetlen, egységes szövegtervezetet az asztalra tenni.

A legtöbb vitát kavaró intézményi csomagban a főbb kérdések az EU-elnökséggel, valamint az Európai Bizottsággal kapcsolatosak. Az előbbi kapcsán változatlanul nyitott, hogy megszüntessék-e a soros EU-elnökségek jelenlegi, félévenkénti rotációs rendszerét. Pillanatnyilag 16-18 állam (köztük Magyarország) határozottan ellenezné ezt.

Ha a válasz mégis "igen", újabb kérdés, hogy a helyére szánt majdani elnök csak az Európai Tanácsot (EU-csúcs) elnökölje-e, vagy a miniszteri tanácsüléseket is. "Chairman" jellegű, koordináló-levezető elnök legyen, vagy érdemibb jogosítványokat is birtokoljon? Válasszák-e le az EU-döntéshozásban jogilag a legmagasabb rangú fórumnak minősülő általános ügyek tanácsát, és legyen csak ennek állandó elnöke, míg a többi szaktanácsét más és más tagország minisztere vezethetné? Netán az általános ügyek tanácsának elnöke lehessen maga az Európai Bizottság elnöke is?

Az Európai Bizottságnál a "kicsik" (a Benelux államokat kivéve) elszántan védik az "egy tagállam, egy bizottsági hely" elvét, míg a nagyobbak 15 főre szűkítenék a létszámot. A dilemma itt az, hogy a "nagyokat" a közösségi intézmények tudják a legjobban ellensúlyozni. Kérdés, hogy az szolgálja-e a kicsik érdekét a legjobban, ha mindegyiküknek jut benne szék, vagy ha létszáma kisebb - tehát a székhez jutás rotáción alapul -, viszont működése erőteljesebb, hatékonyabb (tipikus beneluxi érvelés)? Köztes megoldás lehet, hogy minden tagországnak van saját biztosa, ám ezek között létezik "junior" és "senior" beosztás.

Kérdéses a jövőbeni bizottsági elnök legitimációja is. Ki mondja ki a meghatározó szót kiválasztásánál: az Európai Parlament, vagy az EU-csúcs? További fajsúlyos dilemma, hogy miként alakuljon a vétójog szűkítése. A héten közzétett javaslat megduplázná azon ügyek számát, ahol a miniszterek minősített többséggel döntenének, és a törvényhozáshoz az Európai Parlamentnek együttes döntéshozási jogot adnának. Továbbra sem lenne benne e körben az adózás, a szociálpolitika és a közös kül- és biztonságpolitika. Az ötlet látszólag növeli a parlament befolyását, különösen, hogy a teljes költségvetés jóváhagyását is az eurohonatyák kezébe tenné le (ma csak a - kevésbé fontos - nem kötelező kiadások esetében van beleszólásuk). Most sokan azt fájlalják, nem nyílna lehetőség arra, hogy tételesen is belenyúlhassanak a költségvetésbe: csupán az egészről alkothatnának véleményt.

A külpolitikánál sokan eldőltnek tekintik, hogy legyen "EU-külügyminiszter", aki mandátumát egyfelől a tagállamoktól kapná, de egyúttal az Európai Bizottságnak is egyik alelnöke volna. Ez azonban még nem tisztázza a közös külpolitika jövőbeni formálásának a mikéntjét, így azt, hogy legyen-e többségi szavazás, avagy nem. A legutolsó verzió megőrizné az egyhangúságot azzal, hogy minden ilyen döntés végrehajtásakor már megengedett a többségi szavazás is (lehetővé téve "konstruktív tartózkodást": amikor is tehát valamely ország nem áll a közös akció útjába, de nem is vesz részt benne).

A munka finisében már minden hétre jut plenáris ülés: e héten péntek-szombaton, jövő héten csütörtök-pénteken esedékes ilyen, amit a rá való héten követ még egy forduló. Mindezek nyomán kell majd eljutni a szöveggel olyan állapotba, hogy június 20-án már az állam- és kormányfők asztalára helyezhető változat szülessen.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.