Vízfejű óriás, a szocialista őskövületek politikai elfekvője, ejtőernyősök gyűjtőhelye - ilyen jelzőkkel illették a koalíciós pártokon belül is az egy évvel ezelőtti kormányváltást követően létrejött Miniszterelnöki Hivatalt. Noha a szocialisták a kampányban kisebb és olcsóbb kancelláriát, kevésbé centralizált államot ígértek, a kormányalakítás körüli alkuban ez elbukott: a 667 fővel átvett hivatal az ősszel elérte a megemelt, 780 fős engedélyezett létszámkeretet. A növekedést ugyan a kiemeltnek tekintett feladatok kancelláriára helyezésével indokolták, valójában az MSZP-n belüli erőviszonyok és alkudozások nyomán kellett több politikust szerephez juttatni. Így míg a kabinetben számos "külsős" kapott szerepet Medgyessy Péter saját döntése alapján, a kancellária megtelt az MSZP korábbi években meghatározó politikusaival.
Úgy tűnik, a miniszterelnöknek egy évre volt szüksége ahhoz, hogy megerősödve felülírhassa tavalyi kényszerű döntéseit, és "parkolópályára" tegye a MeH államtitkárait. Igaz, miután sikeres és népszerű - s az MSZP is vezet a felmérések szerint -, már nincs is érdemi ellenállás akaratával szemben. A szocialisták egyre jelentősebb része látja úgy, hogy a jövője akkor biztosított, ha Medgyessy Pétert támogatja.
A kormányalakítás óta az első - a kormányfő szempontjából sikeres - erőpróbának a Kiss Elemér lemondásával kialakult helyzet gyors megoldása volt tekinthető. Medgyessy Péter akkor szinte csak az új kancelláriaminiszter-jelölttel, Kiss Péterrel egyeztetett, és az itt született megállapodást jelentette be előbb a MSZP felső vezetésének, majd a két koalíciós frakciónak. Emlékezetes: ekkor döntöttek az új, EU-koordinációs tárca nélküli miniszteri poszt létrehozásáról és az azt betöltő Juhász Endre személyéről, s a kancellária "profiltisztításáról", a Nagy Sándor és Baráth Etele vezette államtitkárságok "leadásáról". A főpróba után már nem is a módszert, hanem csapatát tesztelte Medgyessy Péter: többen saját stábjából is bizalmi vizsgának minősítették, hogy a május 1-jei hosszú hétvégére szánt bejelentés időzítését és tartalmát is sikerült titokban tartani. Ez azt is jelzi: bár a Medgyessy Péter által még miniszterelnök-jelöltként az MSZP-vel kötött megállapodás egyeztetést ír elő a kormányátalakítást megelőzően a párt országos elnökségével, ez a fajta konzultáció formálissá vált. Pedig a megállapodást éppen olyan biztosítéknak szánták, amely megköti a párton kívüli kormányfő kezét. A miniszterelnök erejét nemcsak a MeH átalakítása jelzi, hanem a sportminisztérium élén történt váltás is: az MSZP választmányi elnöke, Jánosi György sem őrizhette meg posztját.
A MeH-átszervezés első lépéseként Kiss Péter kinevezésével az ottani szakterületeket felügyelő politikai államtitkárságok előbb a közigazgatási egyeztetés csúcsáról, a közigazgatási államtitkári értekezletekről szorultak ki, most pedig öt államtitkárság immár a két új tárca nélküli miniszter hivatalához, illetve a gazdasági minisztériumhoz kerül. Kérdéses, ez ténylegesen mekkora létszámcsökkentéssel jár: bár az egyes hivatalok apparátusai jelentősek, nem biztos, hogy azok papíron is kikerülnek a MeH-ből. A kancellária törzsapparátusa a letisztult feladatokhoz igazodva alig lenne több háromszáz főnél, ám elképzelhető, hogy a távozó államtitkárságok, bár függetlenné válnak a MeH-től, működési költségeik alapján továbbra is a kancellária fejezetében szerepelnek. A MeH Kiss Péter nyilatkozatai szerint a véglegesen befejezett átalakítást követően a kifejezetten az összkormányzati háttérmunkát, illetve a miniszterelnököt segíteni hivatott hivatalként működhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.