Nem kevesebb, mint két és fél ezer műalkotás - köztük Auguste Rodin szobrai, Joan Miró szőnyegei, Pablo Picasso 1919-ből származó hatalmas színpadi függönye, Mark Rothko festményei, Alfred Stieglitz és Edward Steichen fotói - díszítette a Seagram Co. New York-i székházát egészen addig, amíg az italkonszernt 2000-ben felvásárló Vivendi Universal SA a kollekció eladása mellett nem döntött. Április végén a Phillips, de Pury & Luxembourg aukciósház közvetítésével túladtak a 750 darabos fotókollekción, majd a Picasso, Miró és Georges Braque munkáit is tartalmazó grafikai gyűjtemény következett. A Christie's nemrég tartott New York-i aukcióján az impresszionista és modern, majd a kortárs festészeti anyag került kalapács alá, végül július 23-án a maradék grafikai, poszter- és műtárgyanyag aukcionálásával válik teljessé a padlás lesöprése.
A francia-amerikai vállalatcsoport első embere, Jean-René Fourtou az idén mintegy 7 milliárd euró értékű eszköztől szeretne megválni, hogy törleszthessen az elődje, Jean-Marie Messier által felhalmozott adósságokat. A műgyűjtemény eladásából befolyó pénz persze elenyésző ehhez képest: műkincspiaci és múzeumi szakemberek nagyjából 15 millió dollárra becsülik a teljes anyag értékét. Annál jelentősebb az esemény szimbolikus jelentősége, hiszen - mint Stacey Gershon, a JP Morgan befektetési bank mintegy 21 ezer darabos műgyűjteményének kurátora fogalmaz - az Egyesült Államok leghíresebb vállalati kollekciójáról van szó. A Seagram-gyűjtemény alapjait az 1950-es években vetette meg az akkori elnök, Samuel Bronfman lánya, Phyllis Lambert - idézi fel a Bloomberg hírügynökség. A művek kiválasztásában neves művészettörténészek, múzeumi szakemberek vettek részt, így az évtizedek során valóban komoly anyag gyűlt össze.
Hasonlóan kiemelkedő színvonalú, ráadásul tematikájában is egységes volt a Forbes-gyűjtemény, amelynek darabjaira ez év februárjában licitálhattak a gyűjtők. A Christie's aukcióján a Viktória-kori brit festészet magas színvonalú, sok esetben muzeális alkotásai szerepeltek, például John Everett Millais, Edward Burne-Jones, William Holman Hunt, Frederic Leighton, Lawrence Alma-Tadema vagy James Tissot alkotásai. Az árverés nem is okozott csalódást: fél tucat kép az adott festő esetében rekordnak számító áron talált gazdára, és kettőnek az egymillió fontos "álomhatárt" is sikerült átlépnie. Ha úgy tetszik, jó befektetésnek bizonyult a kollekciót megalapozó kiadótulajdonos, Christopher Forbes döntése, amikor - fia tanácsára - nagy számban vásárolt az akkor alacsonyan értékelt viktoriánus munkákból.
A vállalati műgyűjtemények eladását általában jelképes gesztusnak szánják az új vezetők, akik így kívánják világossá tenni: mostantól más szelek fújnak, a részvényeseknek nem kell attól félniük, hogy pénzüket indokolatlan reprezentációra szórják el. A The Art Newspaper által idézett szakértők mindazonáltal rámutatnak, hogy az ilyen demonstratív akciók voltaképpen haszontalanok, hiszen a befolyó pénz - mint a Seagram esete is mutatja - csupán csepp a tengerben, míg az irodák, tárgyalóhelyiségek falait borító képek sokszor jelentősen javítják a vállalat imázsát. Sokszor persze valóban gyakorlati érvek szólnak a gyűjtemény "kisöprése" mellett - ismeri el Suzanne Lemakis, a Citigroup műgyűjteményének kurátora. Ilyen lehet a cég költözése, amikor az új, esetleg teljesen más stílusú épülethez nem illenek a korábban felhalmozott festmények vagy szobrok. A vállalati kollekciók helyzete már csak azért is ingatag, mert azokat jellemzően a vezetés egy a képzőművészet iránt elkötelezett tagja halmozza fel, és utódai nem mindig osztják lelkesedését.
Nem csoda tehát, ha - főként a világgazdaság gyengébb időszakaiban - sorra érkeznek hírek a vállalati gyűjtemények eladásáról. Az idei évben a Seagram mellett az ír művészet terén számottevő Smurfit-kollekció is kalapács alá kerül, a közelmúltból pedig elég az izraeli Phoenix Assurance vagy a TI Group esetét felidézni. Ezeknél is tulajdonosváltást követően vált feleslegessé a korábbi vezetők által kiépített gyűjtemény: a Smurfit esetében például a felvásárló amerikai Madison Dearborn vezetése úgy határozott, hogy sokkal kevesebb műalkotás is elegendő a szállodaként és golfközpontként is működő székház díszítésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.