Különösen nehéz helyzetben van az a több mint 20 ezer kistermelő, aki várhatóan ezután sem lesz képes előállítani az unióban egyedül elfogadott, úgynevezett extra minőségű tejet. Ők fizikai tisztaságú vagy legfeljebb első osztályú tejet termelnek, amelyet a tejipar a csatlakozás után nem vehet át. Terméktanácsi adatok szerint e gazdálkodói kör adja a jelenlegi, 1,74 milliárd literes éves tejmennyiség 10-12 százalékát, vagyis mintegy 200 millió litert. Szakértői becslések szerint e termelés 7-8 százalékánál egyáltalán nem lesz javítható a minőség, mivel a néhány tehenes istállók fejlesztése nem térülhet meg.
További beruházások nélkül hatékonyági és tőkeellátottsági gondok adódhatnak a 680 nagyobb tehenészet 10-20 százalékánál is. Valószínűsíthető, hogy egyesek a belépést követően tönkremennek, másokat pedig csak egy tőkeinjekciót hozó tulajdonosváltás menthet meg. Ágazati felmérések szerint ma az 1,74 milliárd literes országos termelés 20-25 százalékát állítják elő igazán versenyképesen a gazdák. Ez 58-62 forintos literenkénti önköltséget jelent, miközben az agrártárca a felvásárlási irányárat 72 forintban határozta meg.
Az uniós árak ugyanakkor - árfolyamtól és régiótól függően - ma literenként 67-75 forintnak megfelelő összeg között mozognak. Ezért a belépést követően az import növekedését vonhatja maga után, ha a 72 forintos hazai ár nem csökken. (Az FVM-ben a mostani túltermelés miatt már a közelmúltban felvetődött, hogy az irányárat 68 forintra kellene mérsékelni, de a termelői szempontból népszerűtlen lépésről a tárcán belül sem alakult ki konszenzus.) A csatlakozás utáni időszakban még nagyobb konkurenciát jelenthetnek a többi csatlakozó állam (főként Csehország, Szlovákia és Lengyelország) termékei, mivel a tej ott még kevesebbe, literenként 19-25 eurócentbe (50-65 forintba) kerül a szintén meglévő feleslegek miatt. Így e régióból is fokozódó behozatallal kell(ene) számolni, amíg az árkülönbségek nem egyenlítődnek ki.
További versenyképességi gondot jelenthetnek az EU-s agrárreform-törekvések, amelyek az intézményi árak lefaragására irányulnak a tejszektorban (is). E szempontból Brüsszel kettős szorításban van: egyrészt az unión belülről érik kritikák a túlságosan nagynak tartott közösségi agrárkiadások miatt. Másrészt a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) is arra ösztökéli az EU-t, hogy agrárgazdaságában engedjen egyre nagyobb teret a piaci versenynek a támogatások és a túlzott adminisztratív beavatkozások helyett.
Az unióban az ágazat árszabályozása a tej irányárára, illetve a sovány tejpor és a vaj intervenciós árára épül. Az e heti agrárminiszteri megállapodás azt tartalmazza, hogy az árak három-négy év alatt 15-25 százalékkal csökkennek, amit Brüsszel - legalábbis a korábbi nyilatkozatok szerint - részben kompenzálna. Magyarország a csatlakozási megállapodásban úgynevezett tejprémiumként 68 millió euró támogatást kapott 2005-2007-re, de ez csak a közvetlen kifizetésekhez hasonló arányban fizethető ki. (Ismert, hogy Magyarország jövőre az egyébként járó dotációk maximum 55 százalékát kaphatja meg EU-s és nemzeti forrásból, és az arányt Brüsszel csak tíz év alatt növeli száz százalékra.)
A tej uniós irányára ma 30,98 euró száz kilónként, ami a jelenlegi árfolyamon literenként 77-78 forintnak felel meg. A piaci árak azonban ennél jóval kisebbek is lehetnek, mivel az unió - egy árfigyelő rendszer segítségével - a tejárakat ténylegesen a tejpor és a vaj intervenciós rendszerén keresztül (vagyis közvetett módon) befolyásolja. Ennek lényege, hogy intervenciós felvásárlást rendel el, illetve magántárolási támogatást léptet életbe, ha a figyelőmechanizmus egy-egy ré-gióban az irányárhoz képest jelentős csökkenést mutat. A tejpor intervenciós ára most 205,52 euró száz kilónként, a vajé pedig 328,2 euró. Ez hazai tejipari számítások szerint a maiaknál szintén alacsonyabb tejfelvásárlási áraknak felelne meg.
Az ágazat számára ugyanakkor könnyebbséget hozhat, hogy a csatlakozás után az unió fizeti majd az itthoni feleslegek exportját, ami a belső és a világpiaci árak közötti különbség kiegyenlítését jelenti. Szakértők azonban már most felhívják a figyelmet arra, hogy az exportra menő tej literenkénti ára 2004-ben várhatóan nem lehet több 52-55 forintnál. Ennek egyik alapvető oka, hogy az EU-s átlagos dotáció várhatóan 25-26 forintot tesz ki, szemben a nálunk most alkalmazott 50 forinttal. Utóbbi mértéket a jelenlegi, 72 forintos literenkénti felvásárlási ár kényszeríti ki. Ennek tarthatatlanságára utal, hogy a mintegy 400 millió liternyi felesleg külpiaci elhelyezése ilyen feltételek mellett megrengette az ágazatot. Az idei export ugyanis horribilis összeget, mintegy 20 milliárd forintos támogatást igényel, amelyet sem az agrártárca, sem a piaci szereplőket tömörítő Tej Terméktanács nem tud kigazdálkodni.
A többlet kivitelét az önellátásra berendezkedett unió sem kívánja a végtelenségig finanszírozni, ezért szankcionálja, ha az egyes tagállamok országos termelési kvótájukat túllépik. A büntetés az irányár 115 százalékának megfelelő összeget tesz ki. E szempontból Magyarországot nem fenyegeti veszély, mivel a mai helyzet arra utal, hogy a csatlakozási tárgyalásokon kialkudott, 1,99 milliárd literes kvótát nem tudjuk majd kihasználni. Ez jelentős visszalépésnek tűnik ahhoz képest, hogy eredetileg 2,8 milliárd literes kvótaigényt fogalmaztunk meg.
Az előrejelzések szerint a hazai tejfogyasztás 1,7-1,8 milliárd litert tehet ki a következő években, amiből az import a mai 150 millió liternél nagyobb szeletet "hasít" majd ki. Így a belföldi, extra minőségű tejelőállítás 1,4-1,5 milliárd litert tehet ki. A szakértői várakozások szerint a csatlakozás együtt járhat a termelés "kifehéredésével" is, mivel az évi 200-300 millió litert elérő kvóta nélküli vagy kontrollálatlan tejértékesítést a szigorúbb uniós ellenőrzések vélhetően visszaszorítják majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.