BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fellendülést várnak Várpalotán

A rendszerváltás, azaz 1990 óta Leszkovszki Tibor Várpalota polgármestere. A szocialista politikus a város országos léptékben is egyedülállóan fejlett infrastrukturális ellátottságát tartja önkormányzati munkássága egyik legfontosabb eredményének. Ugyanakkor gondot okoz a településen a magasnak számító, 12 százalékos munkanélküliség. Az elmúlt években nagy számban szűntek meg munkahelyek, s viszonylag kevés befektető érkezett Várpalotára. Az önkormányzat pénzügyi helyzetét is nehéznek mondja a polgármester: a város bevételei mindössze az intézményi működtetést teszik biztosan lehetővé.

>> Várpalota azon városaink közé tartozik, ahol a rendszerváltás előtt a térség bányászatára épülve jelentős nehézipar alakult ki. Aztán ahogyan sok más hasonló adottságú településen, itt is végbement az iparág leépülése. Hogyan lábalt ki, egyáltalán kilábalt-e ebből a helyzetből a város?

- Várpalotának az elmúlt 13 évben soha nem volt anyagi lehetősége arra, hogy önállóan munkahelyeket teremtsen. Mindöszsze a kilencvenes évek elején tudta megtenni néhány alkalommal azt az önkormányzat, hogy egyéni vállalkozásoknak a tevékenységük elindításához, megerősödéséhez 200-300 ezer forint vissza nem térítendő támogatást nyújtson. Az évtized vége felé dolgoztattunk ki egy olyan gazdasági programot, amelynek eredményeként létrejött a város két ipari parkja. Az egyik a 86 hektáros Várpalotai Ipari Park a kohóval, amelyet jelenleg 76 százalékban birtokol a Mal Rt., míg a többi tulajdonrész az önkormányzaté. Korábban Csór önkormányzatának is volt egy kisebb tulajdonhányada a parkban, ez a település azonban később kilépett a vállalkozásból. Az ipari park teljes infrastruktúráját - pályázati pénzek felhasználásával - kiépítette az üzemeltető, 22 hektáron. A másik a Palota Ipari Park, amely 17 hektáron helyezkedik el, s amelyben a bányahasznosító társasággal van közös tulajdona az önkormányzatnak.

>> Mennyire sikerült más iparágak letelepítésével kiváltani - elsősorban az ipari parkokban - az egykori iparstruktúrát? Hoztak-e új cégek, akár külföldiek is termelőtevékenységet a városba?

- Három betelepülő van jelenleg a nagyobbik ipari parkban, amely 2001 végétől fogadóképes. Ezen befektetők között van a kovácsolási technológiával alumínium alkatrészeket gyártó MFT Hungária Kft. Tevékenysége jól illeszkedik a kohóéhoz. Ezenkívül a MABA Hungária Kft. vásárolt tavaly területet, és most kezdi majd meg tevékenységét: vasútépítéshez betonaljakat gyártanak. Az LWT Építőipari Kereskedelmi Szolgáltató Kft. pedig nemrégiben vett területet, de még nem kezdte meg beruházását. A Palota Ipari Parkban jelenleg a Suzuki Autószerviz építi telepét. Elmondható, hogy jelentős japán céggel folytatunk tárgyalásokat itteni letelepedésükről, s több más kisebb vállalkozás is érdeklődik várpalotai beruházás iránt. Az ipartelepítésnél annyi megkötést fogalmazott meg az önkormányzat, hogy a befektetőnek környezetbarát tevékenységet kell hoznia.

>> Milyen módon igyekszik ösztönözni a befektetőket a város?

- A létesülő munkahelyek számának függvényében biztosítunk kedvezményeket. Erre 2007-ig van meg a lehetőség. A legalább 100 munkavállalót foglalkoztató vállalkozás öt évre szóló helyiadó-kedvezményt kaphat.

>> Kedvezőnek mondható Várpalota fekvése. A nyolcas út átszeli, s meglehetősen közel van a térség két nagyobb városa, Székesfehérvár és Veszprém, valamint a Balaton is. Jelent-e előnyöket mindez a település számára?

- A legfontosabb a város megközelíthetősége szempontjából, hogy a Várpalota-Székesfehérvár közötti négysávos út, a 8-as fejlesztése elkészüljön. A munka jól halad. Ennek egy szakaszát a csóri elkerülő úttal együtt az ipari parkig 2004-re jelenlegi információink szerint garantáltan átadják. Ezzel együtt elkészül a székesfehérvári nyugati elkerülő út is, ami azt jelenti, hogy az itteni ipari parktól lakóterület érintése nélkül lehet majd eljutni Budapestig. Ugyanakkor mindössze mintegy 15 kilométerre van városunktól a szentkirályszabadjai repülőtér, amely létesítmény vegyes használatát először most nyárra engedélyezik. A hosszabb távú tervekben a reptér kimondottan polgári célú hasznosítása szerepel. Ennek megvalósulása ugyancsak kedvezően befolyásolhatja Várpalota megközelíthetőségét. A települést átszelő vasútvonal villamosított, és várható, hogy 2010-ig megépül a második vágány is, s pályakorrekcióval 120-140 kilométeres óránkénti sebességű vontatásra is alkalmassá teszik.

>> Mindezek után milyennek mondható a város infrastruktúrája?

- 1995 és 1998 között zajlott a Várpalota és térsége környezetvédelmi rehabilitációs program. Ennek eredménye, hogy jelenleg 100 százalékos a vízellátottság, teljesen kiépült a csatorna-, de ugyanígy a gázhálózat is. A városi vízhálózat jelentős rekonstrukciója megvalósult, új víztározók és primer vezetékek épültek, valamint teljesen új technológiával láttuk el a vízkutakat. Megépült egy szennyvíztisztító, mégpedig komposztálóval együtt, valamint a kapcsolt villamosenergia-ellátást is biztosítani tudó városi fűtőmű. Megítélésem szerint jelenleg alig van település Magyarországon, amely ugyanilyen színvonalú infrastrukturális kiépítettséget mondhatna magáénak. A környező települések ugyanilyen ellátottsággal bírnak. Mindezen fejlesztések az úgynevezett japán program részeként valósultak meg, amelyet a magyar kormány és a Japán Császárság közötti hitelegyezmény tett lehetővé. A hitel 68 százalékos volt, a fennmaradó hányadnak kellett saját résznek lennie. Az összesen hat települést érintő teljes beruházás 9,6 milliárd forintba került. 2001-től tizennyolc éven keresztül fizetjük a hitel törlesztőrészleteit.

>> Ugyanilyen jól kiépített Várpalotán a közúti infrastruktúra is?

- Ez a gondjaink közé tartozik. Az utakat sávosan helyreállítottuk, 36 kilométer teljes útfelújítás is történt, de az elkövetkezendő évek legnagyobb feladata a további korszerűsítés.

>> Milyen forrásai vannak mindezen beruházásokhoz a városnak, egyáltalán mennyi költségvetéssel gazdálkodnak?

- Az idei költségvetésünk mintegy 3,7 milliárd forint. Évek óta gondot okoz, hogy amennyi bevétele az önkormányzatnak van, abból mindössze az üzemeltetést tudja megoldani. A kórház finanszírozása 710 millióba kerül. 1991-ben avattuk, teljesen önkormányzati intézmény. Jelentős fejlesztésekre már nem telik. Az említett útkorszerűsítést hitelből szándékozunk finanszírozni. Ez a munka elengedhetetlen, s terveink szerint a mostani önkormányzati ciklus végére megvalósul.

>> Polgármesterként mit tart a legfontosabb teendőjének ebben az önkormányzati ciklusban?

- Túlélni a négy évet. Olyan pénzügyi helyzetben van az önkormányzat, hogy az idén április 28-tól az én aláírásom nélkül egyetlen fillér sem fizethető ki. Az intézmények működtetésére elegendő a bevételünk, a szinten tartás már kérdéses, a fejlesztések pedig teljesen bizonytalanok. Az elmúlt 5-6 évben folyamatosan küszködünk ilyen gondokkal.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.