BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tilos a megtévesztő szlogen

Megtiltják az élelmiszerek hangzatos, de sok esetben félrevezető reklámszlogenjeit 2005-től az EU-ban. Az Európai Bizottság a napokban elfogadta az élelmiszerreklámokra vonatkozó homályos és félrevezető ígéretek szabályozásának módosító javaslatait. A brüsszeli testület célja, hogy betiltsa a megtévesztő reklámfogásokat. Eltűnhetnek a produktumokról az olyan típusú feliratok, mint "ez a termék legyőzi a stresszt", vagy "ez a termék javítja hangulatát".

A bizottság ki akarja iktatni a reklámszlogenek közül a potenciálisan félrevezető hirdetéseket is. A "90 százalékban zsírmentes" típusú reklámfogások is várhatóan lekerülnek a dobozokról, ugyanis a vásárló ebből azt a következtetést vonja le, hogy zsírszegény ételt vásárol, miközben a 10 százaléknyi zsír is jelentős mennyiségnek bizonyul a szakértők szerint. A testület javaslata értelmében azokban az élelmiszertermékekben, amelyeken a zsírszegény felirat szerepel, 100 grammonként kevesebb mint 3, zsírmentesség állítása esetén pedig 0,5 grammnyi zsír lehet. Hasonló pontosan meghatározott számszerű előírások vonatkoznak majd a "rostokban, proteinben, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, sóban, energiában, cukorban szegény" feliratokra is. Beate Gminder, az EB fogyasztóvédelmi szóvivője szerint a javaslatok a fogyasztók védelmét szolgálják, akik pontosabb tájékoztatást kapnak arról a termékről, amelyet megvásárolnak.

A szigorú szabályozás miatt várhatóan Magyarországon is módosítani kell majd a jelenlegi rendszeren. A hatályos jogszabályok csak általánosságban fogalmaznak meg tiltásokat az élelmiszerárukon megjelenő reklámokra vonatkozóan - tájékoztatta lapunkat Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség osztályvezetője. Mint mondta: a reklámtörvény értelmében tilos megtévesztő hirdetést közzétenni, a versenytörvény szerint tilos a fogyasztói döntés tisztességtelen befolyásolása, a fogyasztói törvény szellemében pedig nem szabad gyógyhatást, kezelést, megelőzést tulajdonítani úgy az élelmiszereknek, hogy az tudományosan ne lenne alátámasztva. Kathi Attila elmondta: folyamatos monitoring-ellenőrzéseket tartanak, az élelmiszerek esetében alkalmazott félrevezető reklámok miatt a múlt évben 10-15 eljárást kezdeményeztek. A bírságok összege több száz ezer forintra tehető.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.