A 2006-ra előírt arányokat szinte lehetetlen, a 2015-re előírtakat pedig képtelenség teljesíteni - hangoztatja a leobeni fémipari főiskola vizsgálata. A főiskola szakemberei ötven, az átlagos élettartam-mutatókat alapul véve 2006-ban selejtéretté váló, továbbá ugyanennyi, 2015-ben leállítandó autót dolgoztak fel. Az eredmény kiábrándító: az előbbi járműcsoport anyagát 80,1, utóbbiét 75,9 százalékban lehetett újrafeldolgozni, illetve elégetni.
Magyarországon éves szinten 100 ezer tonnára teszik a selejtezendő autók tömegét. Ebből a jelenlegi reciklálási mutatókat alapul véve 72,9 százalékot hasznosíthatnának újra, erre van felkészülve a hulladékkezelői hálózat.
A fém- és akkumulátorhulladék esetében a kapacitás és az infra-struktúra nagyjából kielégítő, ám az üveg, a műanyag és a gumi esetében mind a begyűjtés, mind a feldolgozás infrastruktúrája fejlesztésre szorul. Ez azért jelent gondot, mert így az uniós kívánalmak eléréséhez nem a - jól jövedelmező és már ma is 80-95 százalékos - fémhulladék-reciklálási arányt kell elsősorban javítani, hanem a problematikus réz-, gumi-, műanyag- és üveghulladékét.
A környezetvédelmi minisztérium várhatóan az idén elkészíti azt a rendeletet, amely az EU-követelményekkel összhangban a gépkocsigyártók átvételi és hasznosítási kötelezettségét szabályozná (VG, 2003. március 31., 10. oldal). A tervek szerint 2004 májusától a 2002. július 1. után forgalomba helyezett járműveknél lépne életbe a visszavételi kötelezettség; a régebbi autókra 2007-től terjesztik ki ezt, addig a tulajdonosok felelnek az ártalmatlanításért.
Ekkortól azonban a gyártók kötelesek lesznek ingyen visszavenni autóikat, a tulajdonosok pedig akkor mentesülhetnek a súlyadó és a kötelező biztosítás fizetése alól, ha igazolják, hogy járművüket engedéllyel rendelkező autóbontóban vagy hulladékhasznosítónál hagyták. A direktíva teljesítéséhez arra is szükség lesz, hogy a mainál jobban kiépüljön az autóroncsok begyűjtését végző hálózat. A Hulladékhasznosítók Országos Egyesülete (HOE) szerint az lenne célszerű, ha egy tulajdonosnak sem kellene lakóhelyétől 50 kilométernél messzebbre vinnie kiszolgált járművét.
A leobeni kutatók idézett vizsgálata szerint egyébként különösen a termikus hasznosítás lehetősége marad el a kívánalmaktól. Az előírt 5, illetve 10 százalékos hányaddal szemben (a 85, illetve 95 százalékos rátán belül 80, illetve 85 százalékban rögzíti a direktíva az anyagában reciklálandó hulladék mértékét, a fennmaradó hányadot égetnék el) Leobenben mindössze az eredeti tömeg 2,1, illetve 1,6 százalékát sikerült elégetni. Aggasztó, hogy az újabb - és ezért később selejtezendő - gépkocsikban nagyobb a feldolgozhatatlan anyagok aránya, ami éppen a direktíva céljaival ellentétes folyamatokra mutat az autógyártásban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.